Kokt Hans o Greta.nu » Radiohandlarna lurar in oss med kartongpapp

Kokt Hans o Greta.nu

Välkommen till webbplatsen "Kokthansogreta.nu" - En journalistisk webbplats, startad år 2009, som består av konsumentjournalistik, litteratur, kåserier, och molnbaserade appar !

Welcome to our website "Kokthansogreta.nu" - A journalistic website, started in 2009, composed of consumer journalism, literature, columns, and cloud-based apps !


KHOG/Ih Z 2 (982x120)

Använder du en mobil enhet ? - dubbelklicka i detta område, så blir texten större !    Do you use a mobile unit ? - For larger text, doubleclick in this area !


    Annons/Ad:

Radiohandlarna lurar in oss med kartongpapp

- Kunderna vilseleds att tro, att radioaffären skall lägga ned…

.

Är du kund hos radiohandlare ibland ?

- Då får du vara försiktig…

Radiohandlarna lurar in dig i butiken, med hjälp av tunn kartongpapp !

Nu har jag och redaktionen, granskat ett antal så kallade “radiohandlare”, det vill säga, affärer som i huvudsak säljer bild- och ljudutrustning, till kunder.

De kan exempelvis sälja radioapparater, TV-apparater, dataspel, men även kameror, kaffebryggare, och mobiltelefoner och så vidare, brukar finnas i sortimentet.

Många av våra svenska radioaffärer, startades redan i början av sextiotalet, och man imponeras ju över att de har lyckats hålla sig kvar i branschen, och behålla kundtillströmningen, i så många år.

- Trodde Du att det är tack vare hög kvalitét på produkterna, och gott kundbemötande, som de har lyckats finnas kvar på marknaden, i över femtio år ?

Nej, så är dessvärre inte fallet.

Dessa två faktorer, är bara en försvinnande liten del, av radiohandlarnas totala omsättning.

Min och redaktionens granskning har visat, att den största omsättningen får radioaffärerna, av att lura in kunderna i butiken.

De har ett utsökt smart knep, för att locka så många kunder som möjligt in i affären.

- Radiohandlarchefen låter nämligen klä in skyltfönstren i ljusbrun, tunn kartongpapp.

- Detta för att kundboskapen skall tro att butiken är i färd att läggas ned, vilken dag som helst, och att det därför är bråttom att handla på sig så mycket som möjligt, innan radiohandeln slår igen sina portar för gott.

- Men så är alltså inte fallet.

Granskningen som vi har utfört, på ett fyrtiotal av de svenska radioaffärerna, har visat att ägarna, år ut och år in, sätter upp dessa ljusbruna, glatta kartongark i sina skyltfönster, och skriver med röd tuschpenna, exempelvis:

“Total utförsäljning, Galen rea, 50 procent på allt, Tokbilligt”, och så vidare.

Men det är naturligtvis aldrig radiohandlarens avsikt, att lägga ned butiken,

- utan dessa pappkartonger som de sätter upp i skyltfönstret, är bara till för en sak:

Att suga dig på så mycket pengar som möjligt, så snabbt som möjligt. – För att radiohandlaren själv, skall få äta sig riktigt mätt och fet.

Det är meningen att kunderna skall dra omedvetna paralleller till “flyttkartonger”, och “utförsäljning”, när de ser skyltfönster som är klädda i brun gladpapp, och därför tro att alla varor säljs till utvräkningspriser.

Men det gör varorna naturligtvis inte.

I radiohandlarnas “På liv och död”-tillvaro, så gäller det att “vandra över lik”, för att behålla kundtillströmningen.

- Ingenting är heligt för en radiohandlare.

- Så här resonerar radiohandlarna, på invoice-mötena, när de samtalar med sina advokater:

.

-”Är det lagligt ?” frågar radiohandlaren.

-”Nja, det balanserar på gränsen”, svarar advokaten.

- “Bra, det kör vi på !” Säger radiohandlaren.

.

- “Är detta lagligt, då ?” frågar radiohandlaren.

-”Nja, i medvind, och nedförsbacke”. Svarar advokaten.

- “Bra, det kör vi på”, avbryter radiohandlar-chefen.

.

-”Är detta marknadsföringsgrepp lagligt”, frågar radiohandlar´n.

-”Ja, men det kan skämma bort kunderna att ha för låga priser, och långsiktigt minska kundernas betalningsvilja, samt orsaka värdeminskning på varor, vilket kan äventyra hela marknadsekonomin.” Svarar advokaten bekymrat.

- “Bra, det kör vi på”, säger radiohandlaren glatt, och reser sig upp, och slår in hela skyltfönstret i pappkartong.

.

..- Ett billigt liv i kartongpapp ? –

Man kan ju stilla fundera över, om radiohandlarna gör så här, även när de går ut på krogen, för att träffa en partner ?

- Klär in hela sig i ljusbrun, tunn pappkartong, och skriver med röd tuschpenna, fram på magen:

“Galen rea, helt gratis, bara ikväll”.

Man kan nästan se framför sig, hur radiohandlaren går fram till öldisken på krogen, iklädd endast pappkartong, och med kallsvetten lackande i pannan, och med stirrande blick, lutar sig fram mot sin tilltänkta partner, och säger:

-”Om du följer med mig hem, inom en kvart, så bjuder jag på en korv med bröd.

- Och följer du med inom tio minuter, så får du även rostad lök, bostongurka, och senap och ketchup på korven.

- For free ! Helt gratis ! For Free ! Free of charge !

Och kanske att partnern lockas av detta erbjudande, och följer med radiohandlaren hem ?

Sedan gifter de sig, och bildar familj, och små pappkartong-barn, pluppar ut…

Och när släkten skall komma och hälsa på, på julafton, ja då har familjen klätt in hela villan i ljusbrun, tunn pappkartong.

Davidsstjärnan är tillverkad i pappkartong,

julgranen, också den, gjord i ren kartongpapp.

Och änglaspelet, det låter inte mycket…

- Och kyrkan, den har barnen tillverkat på fritids, i pappkartong.

Som sagt, inget är heligt, för en radiohandlare…Inte ens kyrkan…

Och eftersom en radiohandlare får så mycket nyttig motion, av att gå runt och tejpa upp pappkartong hela dagarna, så att deras butiker kan hålla sig kvar på marknaden i så många år, så blir radiohandlare ofta rätt så gamla.

- Över nittio år, faktiskt.

Och sedan, när de avlider av hög ålder, och det är dags att skaffa en kista…

__________

- Undrar vad den kistan är gjord i för material ?

.

.

Så här minskar Du risken att bli lurad av en radiohandlare:

Var medveten om att kartongpappen, som Bild- och ljudbutikerna sätter upp i skyltfönstren, inte innebär att affären skall läggas ned snart.

Kartongpappen är bara ett försäljningsknep, för att du skall tro att butiken är i färd att lägga ned, att det därför är bråttom att handla, och att priserna därför är extremt låga.

Cirka 95 procent av de konsumenter som vi har talat med inför denna granskning, hade ingen aning om detta, utan trodde att butiken skulle läggas ned.

.

Så här säger lagen:

Skyltningen måste motsvara kundernas förväntningar när det gäller priserna. Har man hela skyltfönstret fyllt av kartongpapp, och det står “Tokrea”, så kan man ju tolka det som att varorna vräks ut för bara några hundralappar styck. Men så är inte fallet. Varorna är ofta betydligt dyrare än så, även om priserna naturligtvis är väldigt dumpade.

.

LYSSNA PÅ ARTIKELN …………………………CHATTA OM ARTIKELN

ANMÄL EN RADIOHANDLARE………….. KOMMENTERA FAKTAFEL


Du kanske också gillar: / You may also like: Title of the document .
SPARA I FIL / SKRIV UT, HÄR > - SAVE TO FILE / PRINT, HERE >
Gilla oss på Facebook / Like us on Facebook:
Läs artikeln ren, HÄR > / Simple version, HERE >

Permalänk till denna artikel / Permalink to this article:

http://kokthansogreta.nu/?p=15804

För att kommentera artikeln, klicka på den gröna knappen med det vita krysset på: / To comment this article, press the green button with the white cross on it:

Andra läser också: (Others also read):

     

ANNONSER / ADS:
.

.
.



KHOG/Ih Z 7 (670x250)

Mer på samma ämne: (More on the same topic):

.
Sök vad du vill: / Search what you want: .

Andra närbesläktade ämnen: / More related topics:

.

Skicka in en kommentar: / Leave a Reply:


KHOG/Ih Z 8 (622x250)

Sök i svenska Wikipedia:
Search english Wikipedia:

-----
Sök synonymer:
Search synonyms:

-----
Sök bilder:
Search images:

-----
Sök i Youtube:
Search Youtube:


Gå till artikelns start, här > / Go to Top, here >

Gå till menyn, här > / Go to Menu, here >




Annons/Ad:



Nav./Exit:

 Läs / Read

 Meny/Menu

 Bookmark

 Stop scroll

 Hem/Home

 Print / Save

 Appar

 Apps

 bing >

 DuckGo >

 facebook >

 Google >

 hitta.se >

 Merinfo >

 Privatelee >

 Spotify >

 Wikipedia >

 YAHOO! >

 Yandex >

 YouTube >

O
p
e
n

-

A
P
P
S

-

C
l
o
s
e
© Kokt Hans o Greta.nu