Använder du en mobil enhet ? - dubbelklicka i detta område, så blir texten större ! Do you use a mobile unit ? - For larger text, doubleclick in this area !
Butiksägarna bjuder på gulnade skumtomtar
Bjuder med “baktanke” / Bjuder för att få någonting tillbaka / Bjuder på cancerframkallande mat.
_____
Brukar du handla i närbutiker ?
Var då mycket försiktig.
Butiksföreståndarna bjuder på gamla torra skumtomtar !
Nu har vi på redaktionen, granskat en mängd butiksföreståndare till våra svenska kiosker och närbutiker,
och vår granskning har visat, att butiksägare gärna bjuder kunderna på gamla skumtomtar,
- skumtomtar som inte gick åt i julförsäljningen, och på vilka datumet ibland till och med har gått ut.
Och inte nog med det, så lägger butiksägarna ofta upp dessa skumtomtar i en torftig plastbunke, och inte sällan blir godiset torrt, hårt, och sprucket, och många av skumtomtarna är dessutom gulnade på sidorna.
Av skumtomtarnas skick att döma, ser det nästan ut som om butiksägaren har kommit direkt ut från toaletten, och inte tvättat händerna ordentligt, och sedan lagt upp godiset i plastbunken, med händerna alldeles gula av urin.
- Inte ens en finare skål av exempelvis porslin, lera, eller glas, brukar butiksägarna kosta på kunderna, då butiksägarna “bjuder” på godis.
Och man skall dessutom komma ihåg, att detta naturligtvis är ett sätt för butiksägarna att minska sina kostnader för sophantering,
- för om butiksägaren bjuder bort godiset till kunderna,
ja, då minskar ju butiksägarens sophanteringskostnader till det minimala, eftersom godiset inte behöver slängas bort…
Detta med att bjuda andra människor på någonting, det verkar butiksägare lite grann ha missförstått…
När man bjuder på någonting, så brukar det ju vara kutym att ta någonting som känns lite “värdefullt” att bjuda på.
Men det håller tydligen inte butiksföreståndare med om ?
Men det är ju jättebra, -
då vet man, att om man blir hembjuden till en butiksägare för att fira julafton,
och man går och våndas över vad man skall ta med sig för julklapp till butiksägaren med familj,
då är det bara att rycka tag i några gamla böcker i sin bokhylla som man ändå hade tänkt att kasta bort, och slå in dem i några rutor skithuspapper, och ge till butiksägaren i julklapp.
Eller ta en gammal använd cykelpump som man ändå hade tio stycken likadana av, och ge till butiksägaren.
Eller ta ett gammalt avbrutet plast-skohorn, och ge butiksägaren i julklapp.
(”Skit skall skit ha” – alltså behandla butiksägaren med samma mynt.)
Men det är inte bara torra, gulnade skumtomtar som butiksföreståndare brukar ha för vana att “bjuda” på,
utan vår granskning har också visat, att det är mycket vanligt att de bjuder på cancerframkallande korv med bröd (Innehåller det cancerframkallande ämnet Natriumnitrit).
Ofta använder butiksägarna maträtten korv med bröd, för att “locka in” kunderna i butiken, för att kunderna sedan skall köpa deras varor, – exempelvis bilar, möbler, livsmedel, upplevelsebetonade tjänster, eller vad det nu kan vara som butiksägaren vill sälja.
.
..- Butiksägaren snor åt sig mer än vad den ger -
Kunderna tycker ofta att korv med bröd är gott och trivsamt att äta, eftersom maträtten klingar an till gamla barndomsminnen, från den tiden man fick korv med bröd på fritidshemmet, eller i parkleken, och man stod ute och grillade och hade det mysigt.
Och inte sällan lockar butiksägare barn till en butik, med hjälp av konceptet “Korv med bröd”, där det ofta ingår fler bjudprodukter såsom exempelvis ballonger och glass, förutom Korv med bröd.
Men att maträtten faktiskt är cancerframkallande – det bryr sig butiksägarna inte särskilt mycket om.
- De bara skrattar gott, medan pengarna rullar in på skattesmitar-kontona i Luxemburg.
“Vi följer bara lagen”, säger de i givakt, om någon ifrågasätter.
Ett annat exempel på näringsidkares “goda” uppfattning om vad det innebär att bjuda på någonting,
ser vi när alla dessa tågföretag “bjuder” på en “gratis” tågresa, mot att tågresenärerna måste uppge sin e-mailadress.
Och sedan bombarderar tågföretaget, under tio års tid, tågresenären med andra erbjudanden, som kostar pengar.
Till och med efter att tågresenären har avlidit av hög ålder, kan sms:en och reklammailen fortsätta att dyka upp i inkorgen, till den person som har tagit över abonnemanget.
- Så gratis var den tågresan !
Eller när representanter för nystartade livsmedelsbutiker åker runt och “bjuder” de boende i närområdet på frukost i papperspåsar, med butikens logotype på,
finns det då inte en baktanke, att de boende skall bli kunder hos butiken ?
Nej, en sak är helt klar -
det svenska näringslivets syn på att “bjuda” på någonting, den verkar vara lite skev.
Men jag hoppas att det är ömsesidigt,
- det vill säga, att företagarpacket i herrans namn inte förväntar sig någonting bättre tillbaka.
För det finns ett gammalt ordspråk som lyder: “Skit in – Skit ut”,
och det innebär kortfattat, att så som man behandlar kunderna, så kommer man att bli behandlad tillbaka.
Och det här resulterar ju i att många av våra butiker idag har ett sviktande kundunderlag, och dålig omsättning.
Men eftersom butikscheferna är vana med att vilja ha mer än vad de ger, så löser de självklart detta problem genom att avskeda personalen, och anställa deltidspersonal istället,
- det vill säga, butiksägarna låter de anställda bära hela ansvaret för att butiksägaren har skött butiken dåligt,
men själv ser butiksägaren naturligtvis till att ha hela sin vinst i behåll, som sedan kan skickas ned till skatteparadisen.
__________
- Man kan väl tycka att butiksägarna borde ha råd att bjuda på lite nytt och fräscht godis, för all skatt de har kommit undan genom åren ?
.
Du kanske också gillar: / You may also like:
SPARA I FIL / SKRIV UT, HÄR > - SAVE TO FILE / PRINT, HERE >