Använder du en mobil enhet ? - dubbelklicka i detta område, så blir texten större ! Do you use a mobile unit ? - For larger text, doubleclick in this area !
Butikschefen knycker dubbelt, när vi scannar
- tar betalt för två matvaror, när vi bara har köpt en,
tjänar pengar på dem som inte klagar – och, på dem som klagar !
Butiksschefen tiger – och skrattar gott, från lyxyachten i Curaçao…
_____
Brukar Du “självscanna” dina handlingsvaror ?
Då får du vara mycket försiktig !
- Butikschefen registrerar vissa varor dubbelt, när du scannar !
Den här gången, har granskningen fallit på våra stora svenska matvaruhus.
Och det gäller endast de matvaruhus, som erbjuder så kallad “självscanning”.
“Självscanning”, är ett system som från början kommer från Nederländerna, och som infördes där år 1992,
- och i Sverige har det funnits i cirka 15 år.
Självscanningssystemet innebär, att kunderna själva får läsa av sina handlingsvaror med en scanner, och sedan betala vid en betalstation.
Självscanningens fördelar för kunderna sägs vara, att det går snabbare för kunderna att handla, och att kunderna, i handscannerns fönster kan se vad alla varor kostar, så att kunderna under handlingens gång, lättare kan följa kostnadsutvecklingen på sin handling, jämfört med om man plockar sina matvaror manuellt.
Och så långt är ju allting bra.
Men, våra efterforskningar har visat, att det också finns risker med att scanna sina matvaror.
- Butikscheferna har nämligen dragit på sig “äppelknyckar-byxorna”, och satt i system, att ta dubbelt betalt för vissa matvaror.
Och man vet aldrig vilka matvaror som butikschefen ämnar ta dubbelt betalt för, så det gäller att titta noggrant på sitt kvitto.
Det här innebär, att om vi till exempel köper ett paket fryst kyckling för 60 kronor, då har scannern registrerat två paket fryst kyckling, till en kostnad av 120 kronor.
- Det vill säga, dubbelt så mycket pengar.
Sedan går kunden till självscanningskassan (utcheckningen), och stoppar ned scannerenheten i hållaren, och betalar.
Och då har butikschefen alltså blåst dig på hälften av matvarans pris (60 kronor).
Men, den dubbla debiteringen, behöver inte alls gälla just fryst kyckling, utan kan gälla vilka varor som helst;
Vi tog bara den frysta kycklingen som ett exempel.
Bara cirka 40 % (två femtedelar) av kunderna, tar sedan ett kvitto.
Cirka 60 % (tre femtedelar) av kunderna, tackar alltså nej till ett kvitto.
Och av dessa 40 procent som har tagit ett kvitto, är det bara en liten bråkdel som går igenom alla matvaror på kvittot, och upptäcker att scannern har tagit dubbelt betalt för varorna.
.
..- Försnillar överskottet ut ur Sverige, och lägger det i skattesmitar-provinser… -
På det här sättet, så knycker butikscheferna kanske uppskattningsvis 100 000 kronor om dagen, av de svenska medborgarna,
och har så alltså fortskridit i cirka femton år – utan att någon har gjort någonting åt det,
och det som nästan är mest intressant i vår granskning, är att varken kunden, eller butikschefen vet om det här.
- Flertalet av kunderna tar nämligen inget kvitto (cirka 60 %), och får alltså inte vetskap om den dubbla debiteringen.
- Och butikscheferna har inte märkt upp varje matvara för sig, och drar alltså ingen notis om att just du fått betala dubbelt, för matvarorna.
Vår granskning har visat, att butikscheferna istället registrerar den extra intäkten, som “minskat svinn”, och blir naturligtvis glatt överraskade, av att svinnet ser ut att minska i varuhusen.
- Men svinnet minskar inte alls.
Det är istället, att Du har fått betala dubbelt för matvarorna, som butikschefen tolkar som “minskat svinn”.
Och man bör även beakta, att butikscheferna har investerat flera miljoner kronor, i ett kontrollsystem som kontrollerar kunderna, – ett kontrollsystem som skall förhindra att kunderna plockar fler varor än de betalar för,
det så kallade “avstämningssystemet”.
Men, man kan ju undra hur mycket pengar, butikschefen har investerat i ett kontrollsystem, som kontrollerar att butikschefen inte har tagit dubbelt betalt ?
- Inte ett angenämt öre, naturligtvis.
Ett sådant system, skulle ju butikschefen inte ha något intresse av…
För våra efterforskningar har visat, att butikscheferna tjänar bra med stålar, både på de kunder som inte går tillbaks till butiken och klagar,
men tjänar även grova pengar på de få kunder som går tillbaka och visar upp sitt kvitto, och reklamerar.
För om kunderna undviker att gå tillbaka och reklamera, då har ju butikschefen fått in dubbelt upp på den kunden, och butikschefen skrattar nöjt,
och de kunder som går tillbaka och klagar – de känner sig ofta som “lögnhalsar” själva, eftersom kunderna ju inte kan bevisa, att de inte har köpt två matvaror.
I det här läget, handlar det om att expediten som man kommer till vid reklamationen, litar på en.
Och det gör de naturligtvis.
Expediterna slickar här ofta kunderna i röven, exempelvis med frasen:
“Vi litar på våra kunder”.
Och då blir kunderna jätteglada, och går hem och “gillar” mataffären på Facebook, eller också “blir de vän” med matbutiken (hur i hela friden man nu kan bli vän med en matbutik).
- Och varje “gillamarkering” på Facebook, innebär ökat renommé för matbutiken, och fler nystrukna tusenlappar, rakt in på butikschefens konto, så att butikschefen kan köpa sig en ännu större lyxyacht, i Curaçao.
De hundratusentals kronorna, som butikscheferna får in på att dubbelregistrera matvaror med scannern,
ja, de pengarna sätter nämligen butikscheferna direkt in på butikens “skattesmitar-konto”.
Detta är konton, i vilka pengar rullar ned i “pipelines” till lågskattekantoner (skatteparadis), på till exempel Jungfruöarna, Cypern, Gibraltar, Bermuda, eller på Curaçao i nederländska Antillerna,
- så att butikscheferna skall komma undan att betala skatt.
För det räcker tydligen inte för butikscheferna att bara lura pengarna av dig,
de vill även passa på att blåsa våra pensionärer, våra gymnasieelever som har subventionerad tandvård, våra sjuka innevånare, och våra rörelsehämmade människor, på pengar,
- det är nämligen dessa folkgrupper som drabbas, av butikschefernas skattesmiterier.
Och de ansvarslösa butikscheferna, de förklarar ofta detta beteende med att de: “bara driver sin verksamhet på vanliga, affärsmässiga grunder”, och att de minsann betalar in skatt för sina anställda,
och då vill de naturligtvis att medborgarna skall “se genom fingrarna”, när företaget inte betalar in någon bolagsskatt…
__________
- frågan är bara, i hur många hundra år butikschefen vill att vi “ser genom fingrarna” ?
.
Det skulle vara intressant att resa ned till Curaçao, och söka upp butikschefen, och fråga hur man skall gå till väga för att få tillbaka alla pengar som butikschefen har lurat av en under alla dessa år, med dubbelregistreringar med scannersystemet, och med sitt skattesmiteri,
- då skulle väl den lilla butikschefs-jäveln sitta där i sin splitternya lyxyacht, och ta i ända ned ifrån bäckenbotten, och riva av ett så ljuvligt porlande gapskratt, så att vågorna svallar på Karibiska havet:
.
- “Här kommer du inte åt mig,
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA !
.
Det är kul med pengar,
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA !”
.
.
Så här kan Du minska risken att bli blåst av butikschefen:
Försök att trappa ned på handlandet så mycket du någonsin kan, i våra svenska matvaruhus.
Ju mindre man handlar, destå mindre chans ger vi butikscheferna att dubbeldebitera oss för matvarorna med scannersystemet, och destå mindre pengar hamnar i dessa olika skatteparadis (= länder som har lägre skattetryck, än Sverige),
- och destå mer pengar behåller vi inom Sveriges gränser, så att vi kan ge till exempel våra strokedrabbade närstående en hyfsad sjukersättning, och ge våra tonåringar en fortsatt subventionerad tandvård.
Men, om du är i den situationen, att du måste scanna dina matvaror, så kan man ta ett kvitto, och kontrollera kvittot direkt i kassan, så att man ser om butikschefen har tagit dubbelt betalt för någon matvara, och stulit pengar av dig.
Mycket lycka !
.
Granskningen är gjord, mellan den 11 november år 2013, och den 1 april, år 2014.
Faktakällor om självscanning, är hämtad från uppslagsverket “Wikipedia”.
.
Version för astigmatiker, HÄR >>> Version för funktionsnedsatta, HÄR >>>
….Version för dyslektiker, HÄR >>> Version för synnedsatta, HÄR >>>….
.Chatta med en kompis på ämnet, HÄR >>> Kommentera faktafel, HÄR >>>..
.Titta på innehållet i en företagsledares hjärna, HÄR >>>
Läs en saga på artikelns tema –
“Scarlett, Liam, och företagsledaren”, HÄR >>>
Se ett bildexempel på butikschefens lyxyacht, HÄR >>>
Du kanske också gillar: / You may also like:
SPARA I FIL / SKRIV UT, HÄR > - SAVE TO FILE / PRINT, HERE >