Använder du en mobil enhet ? - dubbelklicka i detta område, så blir texten större ! Do you use a mobile unit ? - For larger text, doubleclick in this area !
Butiksägarna ljuger om självscanningen
- och bryter mot “Avtalsvillkorslagen”.
_____
Brukar du “självscanna” dina varor ?
Då får du nog tänka efter två gånger.
Butikscheferna ljuger, och bryter mot “Avtalsvillkorslagen” !
Nu har jag granskat fem av Sveriges största butiker. – Allt ifrån matvaruaffärer till möbelvaruhus, som tillämpar självscanning.
Min granskning visar att butikscheferna medvetet undanhåller sanningen för konsumenterna, när det gäller anledningen till att självscanningen infördes, och att scanningen som sådan, bryter mot den så kallade “Avtalsvillkorslagen”, vilken innebär att ett företag inte får gynnas, på konsumenternas bekostnad.
- Innan man får ett “scannerkort” ( som man skall betala med ), så måste man läsa igenom och godkänna en rad regler som affären har satt upp.
Men alla dessa regler bryter mot “Avtalsvillkorslagen”. Det kan exempelvis stå “Vi förbehåller oss rätten att när som helst återkalla rätten till självscanning.” – Denna regel gynnar bara butiken, och är alltså ett brott mot lagen.
Vidare kan där stå: “Butiken har rätt att ensidigt ändra villkoren för självscanning, när som helst.” – Även denna regel gynnar endast butiken, och bryter således mot lagen.
Sedan kan det stå att “Vi förbehåller oss rätten att använda kundens personuppgifter i reklamsyfte”.
- På vilket sätt gynnar detta båda parterna ?
Dessutom fjäskar, och mutar ofta butikscheferna sina scanningskunder, med uttryck som:“Vi har valt ut bra kunder, som får förmåner utöver vad alla medlemmar erbjuds”, i sina reklamblad.
- Vilket korkat trams… Detta tilltalar ju bara de lägre delarna av hjärnan, och främjar ju inte alls ett bra ekonomiskt kretslopp, där kundernas behov får styra konsumtionen.
Bland villkoren för självscanning, står även att butiken är “fri från ansvar” i alla möjliga och omöjliga situationer. – Men kunden däremot, har allt ansvar vid självscanningen. Så om man undertecknar avtalet, då har man inga rättigheter alls, utan bara skyldigheter gentemot affären.
I marknadsföringen som butikerna har kring självscanningen, så talar de bara i positiva och hurtiga ordalag om självscanningen. De kan exempelvis skriva “Spara tid, och få kontroll över dina inköp – ansök redan idag !”, eller påstå att “Nu har vi kunnat omplacera kassapersonal, så att de slipper sitta i kassan och utföra ensidiga arbetsuppgifter, med risk för att få förslitningsskador”.
- Självscanningen har ju fått som bieffekt, att kassörerna har minskat i antal, och att den personal som brukade sitta i kassan, numera står och assisterar kunderna vid självscanningen, eller är placerade ute i butik, eller på lagret.
.
..- Självscanningen göder svinen –
Men själva grundorsaken till att de redan under tidigt nittiotal ( 1992 ) började med självscanning, var att butikerna ville nå en ökad försäljningsvolym.
För i och med självscanningen, så kunde personalen börja att mer exakt övervaka människors beteende, vilket man inte kunnat göra tidigare, när endast det så kallade “medlemskortet” fanns.
Tack vare denna distinkta dataregistrering, den “portabla självscanningen“, så kan nu personalen övervaka hur man rör sig inne i butiken ( Scannerpistolen har kontakt med dataservrar, som ser var scannern befinner sig. )
Butiksägarna kan på det sättet se det exakta köpmönster som varje kund har. – Vid vilken avdelning man går tillbaka, vid vilken avdelning man ångrar ett köp och scannar bort varor, och så vidare.
Dessutom vet de ens bostadsadress också, till vilken de skickar den riktade reklamen, som är avhängig av vilka varor vi tidigare har köpt. – Köper du ett paket hushållspapper, då får du specialanpassad reklam för två paket hushållspapper, som du får rabatt på. På det här viset styr de dig att göra som de vill, och ökar därigenom sina vinstmarginaler.
Sedan vet de även vårt personnummer, och ofta våra familjemedlemmars personnummer också, vilket de ibland efterfrågar, när man skriver på kontraktet om självscanning.
De vet vad vi äter – hur mycket som går åt i veckorna – och de vet vad våra familjemedlemmar äter. Och vad våra husdjur äter, de vet vårt mobilnummer, och vår epost-adress, och de har även vår namnteckning. Ja, de följer med oss till och med ända in på skithuset…
- Vem vet, till vilka de säljer den här informationen ?
Jag tycker det är oförståeligt att vi blottar oss så här mycket inför de här ljugande, kriminella avskummen, som äger våra stora butikskedjor.
Och gratis gör vi det, dessutom…
- Samtidigt som de här butiksägar-psykopaterna omsätter flera hundratusen kronor i timmen, som de gömmer undan i olika lågprisländer, så att svenska medborgarna inte får nytta av skattepengarna.
Om du, liksom jag, vill stå på de mänskliga rättigheternas sida, och är övertygad om att alla människor är lika mycket värda,
då kan du protestera mot denna cyniska kränkning av de mänskliga rättigheterna, genom att inte handla i de butiker som har självscanning.
__________
- Sedan kan de få trycka upp sina scannrar i röven istället, så att de äntligen kommer till någon nytta…
.
Läs om “Avtalsvillkorslagen”, på Wikipedia HÄR
Du kanske också gillar: / You may also like:
SPARA I FIL / SKRIV UT, HÄR > - SAVE TO FILE / PRINT, HERE >