Använder du en mobil enhet ? - dubbelklicka i detta område, så blir texten större ! Do you use a mobile unit ? - For larger text, doubleclick in this area !
Så här lurar TV-stationerna dig på pengar
_____
Brukar du titta på TV ?
Då få du vara försiktig…
TV-kanalerna lockar in dig i “Premium-avtal”, utan att ange kostnad.
Jag ber dig att vara försiktig, när du tittar på TV, och att du är uppmärksam på de reklamskyltar som helt plötsligt dyker upp i rutan.
Där kan exempelvis stå:
“Nu kan du se hela sändningen i … – Premium !”
Det här beteendet att liksom “locka in” konsumenterna i ett avtal, utan att samtidigt ange något pris, det har varit vanligt ända sedan tidernas begynnelse. ( stenåldern )
Det svenska näringslivet har aldrig stått på konsumenternas sida, med tydlighet och transparens som ledord, utan näringslivet, och handeln har hela tiden haft “ökade vinster” som sina ledord.
Och det innebär att ju fler funktionsnedsatta, eller synsvaga människor, som näringslivet lyckats lura pengarna av, destå större fjäder i hatten har näringslivet fått,
- Och destå fler “företagarpriser”, har de “gjort sig förtjänta” av !
Det här beteendet, att “suga in” människor, eller “locka in” människor i avtal, utan att samtidigt ange ett pris på produkten ( talat om att det kostar pengar ), har varit vanligt även inom taxi-näringen, där vissa taxiföretag har kört utan prisangivelser på sina takskyltar.
Medan andra “seriösare” taxiföretag har haft kostnaden per timme, för att åka taxi, tydligt angivet på en skylt på taket, eller på bilens sida.
- De taxibilar som inte har haft någon prisangivelse, har därmed brutit mot “konkurrenslagen”, eftersom det har visat sig vara lättare att få kunder, om man inte anger något pris.
.
.. - Sverige – Den som mutas bäst, vinner mest ? –
Och vilka är det som blir hårdast drabbade av det här ?
- Kan det vara de svagaste konsumenterna, månntro ?
De som är vana vid att bli behandlade som skit, dåligt respekterade, trampade på, och som inte kan de svenska lagarna ordentligt, utan tror att det är ett “naturligt tillstånd” att de skall känna sig lurade…,
- de som bär hela fifflar-näringslivets ekonomi på sina axlar ?
Beteendet att inte ange prisuppgift på en reklamskylt, det försvårar ju för konsumenterna att fatta ett adekvat köpbeslut.
- Hur skall man veta hur mycket det kostar, om reklamskylten bara säger “Nu har du möjlighet att se sändningen i … – Premium ?
Hur skall man överhuvudtaget veta att det rör sig om reklam ?
Men det kanske inte är meningen att man skall veta det…
.
Jag hoppas att ni som äger de svenska TV-stationerna, sover gott om nätterna !
Det har ni nog råd med, efter att ni lurat av de fattiga, och funktionsnedsatta deras pengar…
.
- Så undviker DU att bli lurad på pengar när du tittar på TV:
1. Var medveten om att alla erbjudanden som TV-kanalerna har, kostar pengar. – Men det har de inte förstånd nog att tala om.
2. Om du känner dig lurad på pengar, efter att du blivit lockad in i ett “Premium-avtal”, där inte kostnaden angetts, kan du anmäla TV-stationen till Konsumentverket, för brott mot marknadsföringslagen.
- Lycka till !
.
Här har du delar av Marknadsföringslagen
.
Du kanske också gillar: / You may also like:
SPARA I FIL / SKRIV UT, HÄR > - SAVE TO FILE / PRINT, HERE >