Kokt Hans o Greta.nu » Butikscheferna lurar dig med lösgodispriset

Kokt Hans o Greta.nu

Välkommen till webbplatsen "Kokthansogreta.nu" - En journalistisk webbplats, startad år 2009, som består av konsumentjournalistik, litteratur, kåserier, och molnbaserade appar !

Welcome to our website "Kokthansogreta.nu" - A journalistic website, started in 2009, composed of consumer journalism, literature, columns, and cloud-based apps !


KHOG/Ih Z 2 (982x120)

Använder du en mobil enhet ? - dubbelklicka i detta område, så blir texten större !    Do you use a mobile unit ? - For larger text, doubleclick in this area !


    Annons/Ad:

Butikscheferna lurar dig med lösgodispriset

- och tar betalt två gånger, för bara en vara…

_____

Brukar du köpa smågodis, i våra svenska mataffärer ?

- Då får du allt sätta gummiband på dina stackars pengar…

Butiksägarna försöker lura dig, med priset på lösgodis !

Denna granskning gäller prismärkningen på lösgodis, och sättet att ta betalt på, i våra svenska matbutiker.

Jag och redaktionen har nu analyserat några av våra största matvarukedjor, och kunnat komma fram till att butikscheferna verkligen gör det de kan, för att lura dig på de sista pengar du har.

Prismärkningen på lösgodiset, är nämligen så utstuderat otydlig som den bara kan vara.

Butikscheferna sänker ibland tillfälligt prismärkningen på lösgodis, från normal prismärkning, som ligger runt 8 kronor, och ned till 3,90.

Detta är en “reklamdrive”, som de kör, för att locka kunderna att plocka extra mycket godis, och öka butikschefernas vinster.

Och då kan det stå “3.90″, med stora röda bokstäver, på en skylt med gul bakgrund. – för att man skall se det enastående låga priset, på långt håll.

Och kunderna tänker, “Oj vad billigt, då skall jag köpa ordentligt mycket lösgodis”, och sedan börjar de att plocka i godis i påsen.

När man därefter har betalat, så står det ofta två påsar lösgodis angivet på kvittot, och till ordinarie pris, dessutom.

Och då man ifrågasätter det höga priset, så svarar kassapersonalen, att det låga priset “3,90″, bara gäller om man har handlat för 100 kronor.

- Då kanske kunden frågar – Var stod det någonstans ?

- På skylten, svarar kassapersonalen.

Varpå kunden går fram till skylten, och tittar efter,

och ta mig sjutton, – med en pytte-pytteliten, ljusgrå text, som nästan helt och hållet smälter in i bakgrunden, så står det:

“Handla för minst 100 kronor, så får du köpa lösgodis för 3,90.

Just texten “3,90″, står skriven med stora röda elefantbokstäver,

Men den pyttelilla grå texten, – restriktionen, den ser man ju inte när man står en bit ifrån, och man kanske dessutom är trött efter att man har gått runt i affären och handlat, eller man kanske är stressad.

Och har man någon typ av synnedsättning, så måste det väl vara ännu svårare att få med sig hela budskapet på skylten ?

Det blir ju extra komiskt, när man betänker att butikscheferna ofta anlitar välrenommerade PR-byråer, för att prislapparna skall bli så fördelaktiga som möjligt,

för butikschefen själv, alltså.

- Inte för kunderna, gubevars.

.

..- Aktiebolags-psykopaterna torkar sig med lagboksbladen -

För i butikschefernas lilla inskränkta värld, så gäller det att ljuga och lura pengarna av så många medborgare som möjligt.

Och är du dessutom stressad, synskadad, eller rörelsehindrad, ja då tar de tillfället i akt, att trycka på lite extra.

Ägarna till våra svenska mataffärer, vet om att de har dig i en liten ask,

– att du är beroende av att handla just där, för att du kanske har långt till en annan mataffär,

- och då gnuggar butikschefen sina händer, och passar på att utnyttja dina svagheter.

Just för att du saknar valmöjligheter.

Att det finns praktiska lagar i det här landet att luta sig mot, till exempel den lagen om att prisinformation skall vara tydlig, redig, och klar, och lätt att se för alla människor,

- den lagen, använder väl butiksägarna till att torka sig i röven med, när de sitter och skiter ut sin ryska kaviar som har haft råd att köpa, efter att de har lurat av dig dina pengar.

- Ibland känns det nästan som om det är ohjälpliga återfallsförbrytare, direkt utskrivna från kåken (fängelset), som äger våra svenska matbutiker…

När de står där på fängelseuppfarten, med resegarderoben över axeln, och necessären i handen, så frågar de sig kanhända:

- Vad skall jag göra nu i livet,

råna närmsta bank, eller starta en mataffär ?

- Och sedan singlar de slant. Och ibland blir det alltså att de startar en matbutik.

Förutom att ha dessa omisskännligt otydliga prislappar, så att du skall bli tvungen att gå tillbaka in i butiken och plocka varor för minst 100 kronor, innan du får åtnjuta deras fantastiska erbjudanden på lösgodis, så är det också mycket vanligt att kassapersonalen tar betalt två gånger, för bara en vara.

Det vill säga, du köper en påse godis, men får betala för två påsar godis.

Så det kan vara lämpligt att titta på kvittot ordentligt, så att inte kassabiträdet försöker lura dig på ännu fler slantar.

För man får tänka på att butikscheferna utnyttjar även kassapersonalen, som står i direkt beroendeställning till butikschefen, och därför är bakbunden till både tanke och handling, och inte kan göra någonting åt sin situation.

- “Lojalitet”, kallar butikscheferna detta.

__________

- Tänk, så olika man kan tolka samma företeelse…

.

Så här minskar Du risken att bli lurad på pengar, av ägarna till mataffärerna.

Titta noga på HELA prislappen när du handlar, så att du även ser “restriktionen”. Tänk på att du har med fifflare att göra, som minst av allt står på din sida, och var därför beredd på det allra värsta.

Om du vill, så kan du försöka att, som jag har gjort, trappa ned på handlandet i våra svenska mataffärer, och bara handla det du behöver för din direkta överlevnad, och undvika lill-lullet, exempelvis blommor, parfymer, prydnadssaker, och så vidare.

På det sättet visar vi för butiksägarna att deras beteende inte är acceptabelt. – Butikscheferna är nämligen analfabeter, och förstår bara “Ekot i sin tomma plånbok”.

Lycka till !

.

Övrig information

Granskningen är gjord mellan den 1 oktober år 2012, och den 15 mars, år 2013, på några av våra största matvaruhus.

En reflektion jag har efter denna granskning, är att jag tycker det är konstigt att om kunderna har råkat få med sig en vara ut genom kassan, av misstag, ja då blir det ett jäkla pådrag, – polisen kommer och hämtar en. Men när butikscheferna har satt i system att lura av kunderna flera hundratusen kronor varje år, ja då finns det ingen instans att anmäla detta till. Ingen kommer och hjälper en. Inte ens Konsumentverket, som endast tar upp ärenden som överstiger cirka 500 kronor, per kund.

- Det märks ju verkligen att staten har valt sida, – mot medborgarna…

.

Lyssna på artikeln, HÄR…..Kommentera faktafel, HÄR

Livechatta på ämnet, HÄR…..Blogga om ämnet, HÄR


Du kanske också gillar: / You may also like: Title of the document .
SPARA I FIL / SKRIV UT, HÄR > - SAVE TO FILE / PRINT, HERE >
Gilla oss på Facebook / Like us on Facebook:
Läs artikeln ren, HÄR > / Simple version, HERE >

Permalänk till denna artikel / Permalink to this article:

http://kokthansogreta.nu/?p=15311

För att kommentera artikeln, klicka på den gröna knappen med det vita krysset på: / To comment this article, press the green button with the white cross on it:

Andra läser också: (Others also read):

     

ANNONSER / ADS:
.

.
.



KHOG/Ih Z 7 (670x250)

Mer på samma ämne: (More on the same topic):

.
Sök vad du vill: / Search what you want: .

Andra närbesläktade ämnen: / More related topics:

.

Skicka in en kommentar: / Leave a Reply:


KHOG/Ih Z 8 (622x250)

Sök i svenska Wikipedia:
Search english Wikipedia:

-----
Sök synonymer:
Search synonyms:

-----
Sök bilder:
Search images:

-----
Sök i Youtube:
Search Youtube:


Gå till artikelns start, här > / Go to Top, here >

Gå till menyn, här > / Go to Menu, here >




Annons/Ad:



Nav./Exit:

 Läs / Read

 Meny/Menu

 Bookmark

 Stop scroll

 Hem/Home

 Print / Save

 Appar

 Apps

 bing >

 DuckGo >

 facebook >

 Google >

 hitta.se >

 Merinfo >

 Privatelee >

 Spotify >

 Wikipedia >

 YAHOO! >

 Yandex >

 YouTube >

O
p
e
n

-

A
P
P
S

-

C
l
o
s
e
© Kokt Hans o Greta.nu