Använder du en mobil enhet ? - dubbelklicka i detta område, så blir texten större ! Do you use a mobile unit ? - For larger text, doubleclick in this area !
Så här utnyttjar näringslivet dina svagheter
- och ljuger pengarna av dig ! – 10 steg.
_____
Är du mån om din ekonomi ?
Var då försiktig, när du shoppar !
- Näringslivet utnyttjar dina ömma punkter !
För att hjälpa dig med din privatekonomi, och för att ge dej en djupare inblick i det svenska ekonomiska systemet, så har jag och redaktionen granskat det svenska näringslivet ( dagligvaruhandeln och detaljhandeln ), och vi har kunnat erfara att stora delar av handeln, är uppbyggd på att ljuga och bluffa med medborgarna.
Många av våra storföretag, har blivit så rika som de är idag, genom att de har utnyttjat dina mänskliga tillkortakommanden ( svagheter ), och tjuvat åt sig av dina pengar, och sedan har de fått fina utmärkelser ( medaljer, diplom, ekonomiska åthävor ) från samhällets sida, för att de har lyckats ljuga pengarna av dig.
Jag och redaktionen är måna om att vi skall ha ett bra ekonomiskt kretslopp i landet, med så många ekonomiska transaktioner som möjligt, så att alla människor skall ha möjlighet att tjäna pengar, och då är det viktigt att inte någon part i systemet tycker sig vara viktigare än någon annan, och som därigenom stör marknaden, och blir som en bromskloss för ekonomin.
- Jämför detta med en el-ledning som har hög ampere och volt, men där ytterhöljet är av för dålig kvalitet, och snart kommer att brista. Eller jämför med ett vattendrag, där vattnet forsar fram, men där fördämningarna håller för låg kvalitet, och snart kommer att ge med sig.
Det har varit svårt att gräva i den oändliga bluffmakeri-härva som den svenska handeln är uppbyggd av, och kunna välja ut vilka punkter som är viktigast att ta upp, men jag och redaktionen har till slut bestämt oss för 10 punkter.
.
Granskningen gäller:
1. Butikernas “lockvaror” framme vid kassan, 2. Beteendet att ställa upp varor på “pall”, 3. Frasen “En sådan har jag själv, faktiskt”, 4. Frasen “Den här säljer vi mycket av”, 5. Författare som utnyttjar döda människor, för att sko sig själva, 6. Dagstidningar som säljer redaktionellt utrymme till företag, 7. Fastighetsmäklare som ljuger i marknadsföringen, 8. Beteendet att “prata skit” om sina konkurrenter, 9. Bensinmackar som skriver fel pris, och som inte ger kvitto, 10. Systembolaget som hycklar i marknadsföringen.
.
Djupare genomgång av dessa 10 punkter:
1. Butikernas “lockvaror” framme vid kassan
Som du kanske har märkt, så har nästan alla affärer varor som ligger, eller hänger, strax innan man kommer fram till kassan. Det kan vara plastpennor av undermålig kvalitét, cigarettändare, tuggummi, halstabletter, batterier, etcetera. De här varorna kan man kalla för “lockvaror”. Dessa varor säljer faktiskt ofantligt bra, eftersom det ofta är kö i kassorna, och man står och frestas att ta exempelvis en påse tuggummi. Och det är ju sällan de har några nyttiga produkter, exempelvis palsternackor, broccoli, eller vitkål som lockvaror, utan det är ofta onyttigt trams.
Butikscheferna utnyttjar här en av dina djupaste biologiska drifter,- “att du vill belöna dig själv, efter att du har handlat det du vill ha”. Ju mer tillfredsställd kunden har blivit inne i affären ( genom att handla det man hade tänkt sig från början ), destå mer vill man “belöna” sig efteråt, med lockvarorna.
Vi kan här dra en parallell till restauranger och caféer, som säljer extra mycket mat just vid lönehelgerna. Detta för att befolkningen först köper det den vill ha, och sedan belönar sig, genom att gå och ta en fika, eller äta på en trevlig restaurang.
Och kunderna går i fällan varenda gång. Butikscheferna har lekt med våra biologiska drifter under alla dessa år, och stört den naturliga marknaden, för att butikscheferna själva skall bli så rika som möjligt.
Det kanske är dags att vi “leker” lite tillbaka ?
- Genom att inte handla så mycket i de här affärerna ?
.
2. Beteendet att ställa fram varor på “pall”
De varor som står uppställda på “pall” ( på truckpall ) inne i affärerna, säljer ofta mycket bättre än de produkter som ligger på de ordinarie hyllorna. Men ofta stör de här pallarna handlandet, och står i vägen för alla de funktionsnedsatta människor som försöker ta sig fram inne i affären med rullstolar och permobiler.
Affärsägaren utnyttjar här en annan av dina biologiska drifter,- “driften att man måste plocka åt sig innan det tar slut, och att det är bråttom“. – Man får ju en känsla av att det som står upp-pallat, är tillfälliga varor som kan ta slut när som helst. På det här sättet så manipulerar affärsägaren med dina konsumtionssignaler, och lockar av dig ännu mer pengar än du från början hade tänkt dig,
- och affärsägaren kan riktigt gotta sig i lyxvillan på Teneriffa.
.
3. Frasen “En sådan har jag själv, faktiskt”
Denna berömda fras har man ju hört till leda, ända sedan man man knappt kunde gå på benen. Tänk er alla radiohandlare, musikaffärer, uthyrningsbutiker, och mobiltelefon-försäljare, som har använt den här bakåtsträvande floskeln på sina “dumma” kunder.
Försäljaren utnyttjar här en annan av dina biologiska drifter,- “driften att knyta an till auktoriteter”. Ofta ser ju kunderna försäljaren som kunnig på sitt område,- som en expert, en “auktoritet”, och påstår försäljaren att hon eller han har en likadan produkt hemma, ja då måste ju produkten vara köpvärd.
Ett liknande beteende har många professionella fotografer, som sätter upp diplom på väggen i sin ateljé. Kunderna är så korkade ( läs: obetänksamma ), så att de tror att det är en bättre fotograf, ju fler diplom man har på väggen. – Men diplomen kan ju exempelvis gälla ett föredrag som fotografen har varit på, eller en tre-dagarskurs som fotografen har genomgått, men det spelar ingen roll,
- människor låter sig verkligen imponeras av diplom, och affärerna blomstrar !
Men det kanske är dags att vi börjar ifrågasätta dessa auktoriteter, och istället behandlar dem som vad de är,- giriga slynglar ?
.
4. Frasen “Den här varan säljer vi mycket av”
Handeln, och företagarna, använder ofta fraser som inte går att kontrollera om de är sanna. Detta gör de för att de vill att du skall köpa en viss vara. Ofta trycker försäljarna dit dig med den här klyschan,- “Den här har vi sålt mycket av”, om de märker att du velar lite. Det har gjorts undersökningar som visar, att ju mer ett företag överdriver och ljuger i marknadsföringen, destå fler varor säljer företaget.
Här blir en annan biologisk drift lekt med. “Viljan att vara del i en grupp”. Men det är viktigt att du inte går i denna enkla fälla, och när försäljaren använder den här frasen på dig, så kan du ju skämta lite och säga
- “Varför inte köpa den själv då, du verkar ju vara intresserad av sånt skräp”.
.
5. Författare som utnyttjar döda människor, för att suga dig på pengar
Många är de politiker, affärsmän och författare, som genom åren har skrivit böcker om att de har blivit “sexuellt utnyttjade”. De kan exempelvis påstå att det är deras fosterfar, dagisfröken, en tränare, eller en lärare som har våldfört sig på dem. Men detta går inte att kontrollera för konsumenterna, då den anklagade ofta är död. – Varför inte någon gång skriva att man har blivit våldtagen av en person som är i livet, så att den anklagade kan försvara sig ?
Dessa böcker säljer väldigt bra, eftersom författaren har utnyttjat en av dina starkaste biologiska drifter,- “driften att ta hand om någon som farit illa”.
Den amerikanske seriemördaren Ted Bundy, använde detta knep när han mördade många av sina cirka 35 offer. Han band upp sin arm i en mitella, eller gick med kryckor. – På detta sätt lyckades han locka in många kvinnor som tyckte synd om honom, i sin bil, för att slå kvinnorna medvetslösa med en knölpåk, och sedan strypa dem.
- Han utnyttjade alltså den biologiska driften “Att vilja ta hand om någon som farit illa”. Författarna som har använt detta knep på dig, för att du skall köpa en bok, sitter förmodligen med en Piña-Colada nere i södra Spanien, och garvar åt dig nu. HAHAHA – “Din korkade idiot” !
.
6. Dagstidningar som säljer redaktionell plats till företag
Det är vanligt, att våra största dagstidningar säljer ett helt uppslag med redaktionellt material, till olika företag utan att tala om för tidningsläsarna att det är reklam det handlar om.
Det kan röra sig om en omröstning om vilken melodi som skall vinna i melodifestivalen, eller vilket hockeylag som vinner kvällens match. Tidningen kontaktar då exempelvis 15 företag och erbjuder dem att vara med och rösta i omröstningen, och för detta får företagen betala en viss summa pengar. Men det talar inte de simpla redaktörs-ludren om för tidningsläsarna.
Det värmer mig ända in i hjärtat, att det går sämre och sämre för dagstidningarna. Jag hoppas att de får lägga ned helt och hållet till slut, eftersom de utnyttjar tidningsläsarnas svaga punkter. Men det är ju samtidigt lite synd, för då har man ju inget papper att torka sig med, när toapappret har tagit slut.
.
7. Fastighetsmäklar-branschen, som ljuger i marknadsföringen
Jag måste verkligen varna dig för att ta för allvarligt på vad en fastighetsmäklare säger. Det är ofta rena skojerier som de sysslar med, och jag motsätter mig överhuvudtaget att det finns en mäklarkår. Jag anser att alla människor bör vara fria att sälja sin fastighet till precis vilket pris de vill, och vad skall då mäklaren vara bra för ?
För att ge ett exempel på bedrägerierna som vissa fastighetsmäklare håller på med, så kan jag presentera ett citat från en annons från ett mäklarföretag i mellansverige:
“Missa inte vårt bospar-erbjudande, som gäller för de 14 första kunderna som tecknar sig för en bostad i “- – -.” Flertalet är redan sålda, så boka ett möte redan idag !”
- Frågan som man ställer sig när man läser annonsen är hur flertalet lägenheter redan kan vara sålda, trots att ingen ännu har tecknat sig för en bostad ?
.
8. Beteendet att “prata skit om sina konkurrenter”
Många småföretagare pratar ned sina konkurrenter, bara för att kunna roffa åt sig av dina pengar. Du kanske har märkt att till exempel cykelreparatörer, är extra duktiga på detta.
Det är bara just deras cyklar som är bra, och köper man cyklar hos någon annan, så “vet man ju inte hur länge de håller”, och “de har nog inte kollat upp dem hos polisen”, och “vi får dagligen in cyklar som är köpta därifrån, och de går nästan aldrig att laga”, och så vidare.
Att prata skit om sina konkurrenter kan väl bara gagna en part,- den de pratar skit om ?
.
9. Bensinmackar som skriver för lågt pris på varorna, och inte ger något kvitto
Det finns nog inga mer okunniga näringsidkare, än de som driver vara så kallade “bensinstationer”. För priserna som står på varuhyllorna, stämmer nästan aldrig överens med de priser som man får betala i kassan. Man kanske borde sända iväg expediterna på en grundkurs i matte, för årskurs 1. Jag menar, expediterna behärskar ju inte ens plus och minus ???
- Fast det spelar väl ingen roll om det står rätt pris på varorna, för expediterna klarar ju inte av att ge kunderna något kvitto heller, så då kan man ju ändå inte se hur mycket det kostade ?
Och, förresten, om man har fått betala för mycket för en vara, så får man ändå inte tillbaka några pengar, för de har ett “slutet kontantsystem”, och kommer inte åt mynten efter att betalningen är gjord.
- Varför inte packa ihop de här värdelösa bensinstationerna och skicka ut dem ur landet, så de kan förpesta marknaden i något annat stackars land istället ?
Och de här fifflarna som äger bensinstationerna, de kan vi väl skicka till någon strandkrog vid norra ishavet, så att de kan börja lura av isbjörnarna sina ägodelar istället… ?
- Skicka iväg Skatteverket också, på samma gång. De har vi ändå ingen nytta av, för de klarar ju inte av att hålla ordning på bensinstationerna...
.
10. Det hycklande Systembolaget som gör kommersiell TV-reklam
Jag brukar få mig ett gott skratt, varje gång jag ser statliga Systembolaget göra reklam i de kommersiella TV-kanalerna. Man kan ju fråga sig om det finns några större hycklare än just Systembolaget ? Samtidigt som de försöker vara så etiska som möjligt, och varna för att “köpa ut” åt minderåriga,- samtidigt gör de ju reklam för sig, och ökar därigenom sin spritförsäljning.
Om staten hade velat befolkningen väl, då hade man väl låtit en oberoende myndighet, exempelvis Folkhälsoinstitutet, gå ut och varna allmänheten för att köpa ut alkohol till minderåriga ? – Och inte Systembolaget, som själva tjänar pengar på detta ?
- Men staten kanske inte står på medborgarnas sida ?
.
.
Efterord
Nu har jag upplyst dig om de 10 punkter, som jag anser viktigast att vara medveten om, för att vi skall kunna behålla en fri marknadsekonomi.
Var uppmärksam på dessa oansvariga egoister, som gör allt för att utnyttja dina medfödda drifter, och som bara vill åt dina pengar, och föra samhället bakåt.
Lycka till !
.
.
Hittar du faktafel i artikeln, kommentera här !
Gästblogga om det här ämnet, HÄR
Du kanske också gillar: / You may also like:
SPARA I FIL / SKRIV UT, HÄR > - SAVE TO FILE / PRINT, HERE >