Kokt Hans o Greta.nu » Snabbköpscheferna lurar oss med hyllpriserna

Kokt Hans o Greta.nu

Välkommen till webbplatsen "Kokthansogreta.nu" - En journalistisk webbplats, startad år 2009, som består av konsumentjournalistik, litteratur, kåserier, och molnbaserade appar !

Welcome to our website "Kokthansogreta.nu" - A journalistic website, started in 2009, composed of consumer journalism, literature, columns, and cloud-based apps !


KHOG/Ih Z 2 (982x120)

Använder du en mobil enhet ? - dubbelklicka i detta område, så blir texten större !    Do you use a mobile unit ? - For larger text, doubleclick in this area !


    Annons/Ad:

Snabbköpscheferna lurar oss med hyllpriserna

_____

Brukar du handla i våra svenska snabbköp ?

Läs då det här,- om hur varuhuscheferna lurar pengarna av dig,

- genom mängdrabatter, otydliga prissättningar, och kassahöjningar.

Nu skall vi ta upp ett problem som rör våra svenska snabbköp. Det vill säga, de affärer där människor går in och handlar mat, eller gör postärenden.

Jag har hittat tre områden där cheferna i snabbköpen lurar pengarna av oss,

och de som blir hårdast drabbade, är kanske de som lever på marginalen,

- de som har sjukersättning, socialbidrag, eller A-kassa,

men även knarkare och alkoholister drabbas ju hårt, eftersom också de ofta lever på marginalen. ( Tro inte att de är rika, bara för att de har stora sedelbuntar i fickorna. Knarkare och alkoholister får ofta sin ersättning utbetald kontant av en socialhandläggare, eftersom de sällan är berättigade att ha något bankkonto. – Därav dessa sedelbuntar. )

- Men även människor med olika typer av synskador, såsom astigmatism, RP ( Retinis pigmentosa ), dyslexi, eller vanligt synnedsatta personer, blir lurade.

.

Dessa tre områden har jag hittat:

.

1. När snabbköpen har merförsäljning, genom att ha mängdrabatt på varor, exempelvis -“Om du köper två kexpaket, så får du 16 % rabatt”, då står det sällan vad ett paket kostar, så att människor kan välja om de skall köpa ett, eller två paket. - Eller varför inte tre paket ?

2. Det är otydligt vad en vara kostar. Det kan stå 19,”95″ till exempel, och örena är skrivna med jättesmå siffror. – Jag trodde förresten att femöringarna togs bort redan 1984, men jag kanske har fel… och sedan finns det mardröms-exempel på snabbköp som skriver 5.”99″. – Jag trodde att ettöringarna togs bort redan 1971, men jag kanske har fel… och att det står 26.”90″, det får jag väl inte ens klaga på, för det var ju “bara” 21 år sedan ( 1991 ) som de tog bort 10-öringarna…

3. Det är vanligt att snabbköpen höjer priset i kassan, men glömmer bort att höja priset ute på varuhyllorna. Och detta kan göra att man tar med sig fler varor fram till kassan, än vad man egentligen har råd med.

.

Analyser av de här 3 beteendena

1. Hästhandlarmetoder bakom merförsäljningen…

Som ni kanske har märkt, så har snabbköpen ofta reklam för två produkter på sina varuhyllor. Ofta får man rabatt, om man köper två varor. Men det är sällan några “nyttiga” produkter som man får rabatt på, utan det är ofta exempelvis påskägg, dricka, kex, jordgubbssylt och så vidare, som de har mängdrabatt på. – Varor som inte för mänskligheten framåt, utan som bara ökar kolesterolvärdet hos människor. – Varför har de aldrig mängdrabatt på dagligvarorna bröd, smör, mjölk och ost till exempel ?

Reklamskyltarna på hyllorna är alltid utformade till snabbköpens fördel, och de ger dig sällan några alternativ, utan reklamskyltarna är bara till för att gynna det giriga, vidriga näringslivet. De döljer ofta styckpriset, genom att tejpa fast skylten stenhårt, över det gamla priset. Ibland använder de lögnaktiga klyschor också, som typ “Köp fler -  spara mer”, och så vidare, men detta är ju bara rent trams, för att kunna gynna sig själva, på vår bekostnad.

Om snabbköpen hade stått på medborgarnas sida, då hade de skrivit exempelvis:

Köp en produkt: 13 kr

Köp två produkter: 23 kr / 15 % rabatt

Köp tre produkter: 32 kr / 25 % rabatt

- då hade medborgarna haft tydliga val att rätta sig efter, och de hade kunnat fatta snabbare köpbeslut. Men är det någonting som näringslivet inte vill ge dig, så är det valmöjligheter. – För då hade näringslivs-skojarna inte kunnat lura pengarna av dig, lika snabbt.

.

2. Skurkarna vill att du bara ser kron-priset…

Handeln, tillsammans med näringslivet vill vara så otydliga som möjligt. För om du inte riktigt ser vad en vara kostar, ja, då tar du med dig fler varor till kassan, än du egentligen hade tänkt dig. – Därför skriver de örena med små och otydliga siffror, så att du skall se kron-priset bara.

Handeln har utfört noggranna tester på detta, att om de skriver “5.99″, istället för “6.00“, ja då förlorar handeln ett öre per kund, men de vinner istället på kvantiteten, eftersom många människor tycker att det låter billigare med 5.99, än med 6.00. – Alltså ett sätt att utnyttja dig, och manipulera de synsvaga, att köpa mer.

- Varför inte jämna ut hela prissättningen, så att allting kostar på rena kronor, – Då skulle ju alla människor se vad det kostar ?

.

3. Nytt pris i kassan – det gamla priset på hyllan…

Prismärkningen på hyllorna, stämmer sällan överens med den prissättning som snabbköpen har i kassaapparaterna. För det är ofta helt fristående företag, som packar upp och prissätter varor, och då hänger det ju på dessa företag, att de skriver in rätt pris på produkterna i kassasystemen.

- Det här är bara ett sätt för handeln, att slippa ta ansvar om någonting blir fel. För då kan de ju säga: -“Vi prissätter inte själva, utan det är ett annat företag som prissätter, som du får höra av dig till”.

- Helt i linje med den ansvarslösa svenska handeln, alltså.

.

..- Nu måste jag få fyra julklappar av dig…? –

De giriga, bakåtsträvande cheferna som driver våra svenska snabbköp, låtsas dessutom ofta att de är “filantroper”, genom att skänka matvaror till Verdandi, Länkarna, eller till Ria-Dorkas, och så vidare.

Och ofta kan man läsa reportage i tidningen, där snabbköpscheferna står och skryter om att de ger si och så mycket av varorna till välgörenhet.

Men då bör vi betänka, att de inte förlorar ett enda öre på denna “välgörenhet”. För varorna som de skänker bort, skulle de ändå ha skickat tillbaka till grossisten, eller slängt bort.

Och när snabbköpscheferna medverkar i ett reportage i tidningen om välgörenhet, ja då har de möjlighet att “dra av” välgörenheten som reklamkostnad i deklarationen, och då sänker de sin marginalskatt också. – Och ökar dessutom företagets goodwill. – Gratis.

- Så mycket var det med den “välgörenheten”.

Snabbköpscheferna är nog inte mycket bättre än den drake i den engelska upplagan av “Draknästet” ( Dragons´ Den ), som för några år sedan sade till en kvinna, som kom in med ett välgörenhetsprojekt som hade 7 % avkastning;

- “Jag ger mig bara in i ett välgörenhetsprojekt, om det är minst 50 procents avkastning.”

- De kan kanske bilda en klubb… ?

Att vi medborgare accepterar dessa manipulerande aktiebolag, som bara har som enda drivkraft, att roffa åt sig av de funktionsnedsattas pengar, och öka sina egna vinster.

“Vinster”, förresten. På femtiotalet använde man just ordet “avkastning”

…och så sent som i början på 1990-talet, så talade näringslivet, i Magnus Briggerts TV-program “Stora pengar” om att “man bör sträva efter en 7 – 10 procentig avkastning på arbetande kapital”. – Det är lite skillnad det, mot dagens prat om 20 procentiga vinstökningar.

- Hur kan vi ha byggt upp samhället så här ?

Dessa ständigt ökande vinster, de leder väl bara till inflation ? – Det tar ju bara ett par månader, så har butiken mittemot också ökat sina vinster, och då är vi ju nere på status quo igen ?

Det som inträffat, är att de, under de här få månaderna, innan hyror, och löner har följt efter i prisstegringen, har lyckats sno åt sig lite extra pengar att lägga i fonder på Caymanöarna.

- och utnyttjat den svenska befolkningen, som konkurrensverktyg…

Och devalveringen, den har gjort att vi människor numera köper 2-kronorskola, istället för, som det var på 60-talet, 5-öres-, eller 10-öreskola.

- Men har befolkningen blivit lyckligare av det ?

Föreställ er att vi skulle agera likadant i vårt eget privatliv, så som aktiebolagen är konstruerade,- att vi skickar ut inbjudningskort till släkt och vänner, och hälsar dem välkomna på grillfest.

När sedan gästerna börjar strömma till, då upplyser vi dem om att det kostar 250 kronor i inträde, och att de måste ha egen mat med sig i unikaboxar.

Sedan får alla gäster lämna sina e-postadresser också, så att vi kan skicka reklam till dem om fler grillfester.

- Är det inte så aktiebolagen gör ?

Eller tänk er, om vi på julafton säger till morfar:

“Nu har du fått tre julklappar av mig,- nu måste jag få fyra av dig !

- Annars går jag inte med vinst !”

Det här vinst-tänkandet devalverar väl bara vårt människovärde ? – Ni minns väl till exempel vad chefen för rederiet sade till journalisten, strax efter att båten “Estonia” hade förlist ?. – Jo, på frågan: “Har ni bytt konstruktion på bogvisiren på alla liknande båtar, som Estonia nu ?”, då svarade rederichefen: “Nej, vi väntar tills det kommer en lag på området”.

- Men, det är klart, det är ju inte så lätt för manipulatörerna i våra företagsledningar att veta hur de skall agera, – de har ju fått lära sig från sveriges affärshögskolor, och handelshögskolor, att det skall vara “högre Output än Input”, som de kallar det,- det vill säga, ett företag skall ta så mycket som möjligt, och ge så lite som möjligt tillbaka,

- Och då kan man väl inte förvänta sig annat, än dessa egenkära slynglar till snabbköpschefer.

Jag minns förresten när en viss möbelhandlare, i en TV-intervju, sade till intervjuaren:

” Nej, nu måste jag avsluta intervjun, för jag skall gå på rean på “Hennes & Mauritz”. Och han sade det dessutom, med ett tonfall, som visade att han var stolt över att han skulle gå på rea, trots att han var mångmiljardär.

- Sedan reste sig möbelaffärs-grundaren, och gick iväg på rean.

Jag skulle inte ha velat stå i kön, bakom den giriga möbelhandlaren, när han hade tagit åt sig alla billiga t-shirts, så att det inte fanns några rea-kläder kvar till de fattiga människorna, som inte har lika stora valmöjligheter som möbelhandlaren.

Sedan hade han väl försökt att pruta med kassapersonalen också,- det skulle inte förvåna mig. Han vet ju “en kronas värde”, sägs det ju.

- Men det är väl det här beteendet som vi människor uppskattar, för de här näriga grisarna får ju ofta de finaste företagarpriserna ?

.

Inne i snabbköpen, så står det ibland en skylt, där texten lyder:

“Var vänlig visa upp medhavd kasse för personalen.  MVH  Butikschefen.

Men, då har jag en fråga.

När skall butikscheferna tvingas visa upp alla miljoner, som de har lurat av den svenska befolkningen under alla dessa år, genom vilseledande mängdrabatter, otydliga prissättningar, och kassahöjningar som inte hänger med ute på hyllorna ?

__________

- Varför finns det ingen sådan skylt ?

.

.

Hittar du galenskaper i det här inlägget ?  Kommentera här

    Kommentera  inlägget  HÄR


Du kanske också gillar: / You may also like: Title of the document .
SPARA I FIL / SKRIV UT, HÄR > - SAVE TO FILE / PRINT, HERE >
Gilla oss på Facebook / Like us on Facebook:
Läs artikeln ren, HÄR > / Simple version, HERE >

Permalänk till denna artikel / Permalink to this article:

http://kokthansogreta.nu/?p=12412

För att kommentera artikeln, klicka på den gröna knappen med det vita krysset på: / To comment this article, press the green button with the white cross on it:

Andra läser också: (Others also read):

     

ANNONSER / ADS:
.

.
.



KHOG/Ih Z 7 (670x250)

Mer på samma ämne: (More on the same topic):

.
Sök vad du vill: / Search what you want: .

Andra närbesläktade ämnen: / More related topics:

.

Skicka in en kommentar: / Leave a Reply:


KHOG/Ih Z 8 (622x250)

Sök i svenska Wikipedia:
Search english Wikipedia:

-----
Sök synonymer:
Search synonyms:

-----
Sök bilder:
Search images:

-----
Sök i Youtube:
Search Youtube:


Gå till artikelns start, här > / Go to Top, here >

Gå till menyn, här > / Go to Menu, here >




Annons/Ad:



Nav./Exit:

 Läs / Read

 Meny/Menu

 Bookmark

 Stop scroll

 Hem/Home

 Print / Save

 Appar

 Apps

 bing >

 DuckGo >

 facebook >

 Google >

 hitta.se >

 Merinfo >

 Privatelee >

 Spotify >

 Wikipedia >

 YAHOO! >

 Yandex >

 YouTube >

O
p
e
n

-

A
P
P
S

-

C
l
o
s
e
© Kokt Hans o Greta.nu