Använder du en mobil enhet ? - dubbelklicka i detta område, så blir texten större ! Do you use a mobile unit ? - For larger text, doubleclick in this area !
Affärsägarna lurar dig med medlemsrabatterna
- Så här gör du för att inte drabbas
_____
Brukar du köpa matvaror som har låga priser ?
Läs då denna artikel, om hur prismärkningen brister i transparens.
- Affärsägarna skriver först priset, – SEDAN information om att medlemskap krävs !
Uppskattningsvis cirka 10.000 personer, kanske i synnerhet fattiga, synsvaga, språknedsatta, och andra utsatta människor, blir lurade på stora pengabelopp dagligen i våra svenska mataffärer, eftersom informationen om “medlemspriser” inte är tillräckligt tydlig och transparent.
Flera av våra butikskedjor har ett system med “medlemskap”, med vilket de erbjuder lägre priser på vissa varor, till de kunder som är medlemmar i butikskedjan.
Affärerna har också särskilda prislappar där medlemspriserna står angivna,
- men dessa prislappar är ofta otydligt formulerade, vilket gör att de personer som inte är medlemmar, lätt missar att det rör sig om ett medlemserbjudande.
Det kan exempelvis stå: “24.90“ med stora röda, iögonfallande siffror.
- Därefter, med mindre stil, och med en färg som nästan smälter in i bakgrunden, så kan det stå – “Medlemspris !”
Att konstruera prislappen på det här sättet, resulterar i att många av de konsumenter, som inte är medlemmar, endast ser det låga priset, men missar den information som står under, – att priset gäller för endast medlemmar.
- och kunden tar med sig matvaran till kassan. Och när kunden har betalat, och tyckte att det blev orimligt dyrt, och kontrollerar sitt kvitto, – ja, då har kassörskan tagit cirka 15 kronor mer för matvaran, än vad kunden hade förväntat sig.
- När kunden ifrågasätter det höga priset, så svarar ofta kassapersonalen, med stor självsäkerhet och arrogans:
“Ja, men det lägre priset gäller bara för medlemmar”.
Och då det ibland är lång kö, och kunden tycker det är enklare att bara acceptera det högre priset, än att makulera betalningen, så blir här alltså kunden lurad på 15 riksdaler.
Och ofta tror vi ju att det är “vårt eget fel”; – Att vi inte har tittat tillräckligt noga på prislapparna inne i affären.
- Men tänk så fel vi kan ha !
.
..- Genomgående trend, i hela näringslivet… -
Eftersom våra svenska affärsägare, är emotionellt störda, och inte i första hand arbetar för konsumenterna, utan bara är intresserade av att kortsiktigt öka sina vinster, för att göra ledningsgruppen och aktieägarna nöjda, genom högre aktieutdelningar, så är det mer eller mindre självklart att man konstruerar prismärkningen på det här sättet:
“24.90“ – Medlemspris !
För då “lockar” affärsägarna kunderna att plocka med sig varan fram till kassan, och sedan när kunden blir upplyst om att det var en “medlemsrabatt”,- ja, då väljer ofta kunden att bli medlem. – Detta kostar i mediantal, hundra kronor.
Och när du väl har blivit “medlem”, ja då har affärsägaren möjlighet att skicka “kundanpassad reklam” till dig, för att öka “merförsäljningen”, och ytterligare en gång kunna lura dig på pengar. ( En tredje gång, alltså. )
Den “kundanpassade reklamen”, är konstruerad så att den anpassar sig till vad du är för en person, och vad du gillar att handla, och reklamen blir då mer relevant för dig. Detta gör att du knappt märker att det är reklam, och meningen är att du då skall köpa mer, än vad du skulle ha gjort om reklamen inte hade varit kundanpassad.
- Och allt detta, med hjälp av det kära gamla “medlemskapet”, som i tidernas begynnelse, var tänkt som ett solidaritetsband mellan de handlande kunderna i kooperationen, men som idag alltså har blivit ett sätt för affärsägarna att sko sig själva, och sina egna familjer.
Om affärsägarna, hade haft rent mjöl i påsen, då hade de istället skrivit:
“Medlemspris“, med stora bokstäver, och sedan “24.90“ efteråt.
Sedan skulle de eventuellt också kunna skriva: “Vill du bli medlem ? – Så här gör du“, under.
- Då hade den så kallade “transparensen”,- genomskinligheten, och “tydligheten”, som är så oerhört viktig för konsumenternas köpbeslut, ökat, och ingen hade kunnat hävda att den blivit lurad på pengar.
Men det svenska näringslivet, och handeln, har istället alltid präglats av just dessa psykopater och lurendrejare till reklamskapare, som gör allt för att lura så många fattiga, och utsatta människor som möjligt på pengar, genom att utnyttja dessa människors svagheter,
Titta här till exempel:
Våra svenska skivbolag, har brustit i transparensgrad på liknande sätt, genom att exempelvis skriva på skivomslaget “Vill du veta mer om artisten, så skriv till…”, – och sedan när man har skrivit till dem, och fått svar av skivbolaget, då är det bara ett standardformulär med “turnédatum”, och information om var man kan “köpa fler skivor” de skickar.
Och konsertarrangörerna, de har medvetet stört marknaden, genom att strunta i att sätta ut pris på sina event, för då har de märkt att kundtillströmningen har ökat.
Och kvällstidningarna, har genom åren alltid brustit i transparensgrad, genom att löpsedels-rubrikerna nästan aldrig stämmer överens med innehållet i tidningen. – Rubrikerna lovar mer, än vad artiklarna kan “leverera”.
- Så, detta med den otydliga prismärkningen på medlemsrabatterna, är alltså inget nytt eller konstigt, utan är bara en vidareutveckling av det övriga “betala här, så blir du lycklig”-samhälle, som vi tillsammans har lyckats bygga upp.
Koncernledningarna i de svenska företagen, lägger ned åtskilliga miljoner på att bedriva forskning, kring hur man lyckas få en kund att köpa “ytterligare en vara”, mot vad kunden från början hade tänkt sig. Men koncernledningarna kanske skulle lägga lite pengar på hur man behåller moralen i företagandet också, så att man inte måste trampa på dem som redan ligger ned i samhället, för att driva sitt företag ?
Många av de affärsägare, som brister i informationsgrad, är idag mångmiljonärer, och kan lyfta månadslöner på flera hundratusen kronor.
__________
- Frågan som jag ställer mig är bara hur mycket mer pengar de långsiktigt hade kunnat tjäna, om de stått på kundernas sida istället ?
.
- Minska risken att bli lurad på pengar när du handlar – 3 steg
1. Titta noga på hela prislappen när du handlar, så att du inte missar att det rör sig om ett “medlemspris”.
2. Märker du att handlingen blev dyrare än vad du räknat med, så kan du be kassapersonalen att makulera ( ta bort ) den vara som blev dyrare.
3. Undvik att bli medlem. Medlemskapet kommer bara att innebära en massa extraarbete för dig, då du skall hålla koll på nyhetsbrev, reklamutskick, medlemskort, och koder. Medlemskapet kan alltså inskränka friheten för dig som människa.
.
Hittar du faktafel i artikeln ? – kommentera HÄR
.
Du kanske också gillar: / You may also like:
SPARA I FIL / SKRIV UT, HÄR > - SAVE TO FILE / PRINT, HERE >