Använder du en mobil enhet ? - dubbelklicka i detta område, så blir texten större ! Do you use a mobile unit ? - For larger text, doubleclick in this area !
Mataffärsägaren försöker blåsa oss på priset
- skriver 5,95 eller 5,99 på prislappen, för att vi skall förledas att tro, att varorna är billigare än vad de egentligen är.
_____
Brukar DU handla mat ?
Då får du hålla hårt i plånboken, när mataffärsägaren närmar sig…
Ägaren skriver 5,95 och 5,99 på prislapparna, för att du skall se siffran 5, och tycka att det är ruskigt billigt, men sedan kostar det 6 kronor i kassan !
Nu har vi på redaktionen, granskat ett antal livsmedelsbutiker, i syfte att se hur tydlig prissättningen är, på varorna.
Vi i redaktionen tycker att det är viktigt att priserna är så tydliga som möjligt, så att alla människor kan se vad livsmedlen kostar, så att man kan bilda sig en uppfattning om hur mycket man kan handla inne i mataffären, innan ens månadsbudget överskrids.
Människor har ju ofta inget val, utan de måste – för sin överlevnad - handla i de mataffärer som finns placerade i närområdet, och då kan det ju vara bra att man inte blir lurad på varorna, dag ut och dag in, år ut och år in, hela livet.
Detta gäller inte minst för de cirka 80 procenten av oss, som lider av någon typ av synnedsättning,
det kan gälla allt ifrån astigmatism och dyslexi, till närsynthet och ögonsjukdomen Retinitis Pigmentosa, eller andra synnedsättningar.
Och till detta, kan man ju sedan addera alla neuropsykiatriska diagnoser som människor kan ha, som exempelvis Aspergers syndrom, ADHD, eller Autism.
För denna stora grupp funktionsnedsatta människor, kanske det är extra viktigt att priserna är så tydliga som möjligt ?
Vår granskning av livsmedelsbutikerna, har visat att ägarna till butikerna medvetet försöker att förvilla oss kunder med priserna, för att vi skall handla så mycket som möjligt, så att ägarna blir rika, och kan äta sig själva “feta som gödsvin”.
Vår undersökning har visat, att ägarna till mataffärerna tar hjälp av PR-experter, för att prismärkningen på produkterna, skall bli så otydlig som möjligt för kunderna, och så fördelaktig som möjligt för mataffärsägaren.
Mataffärsägarna försöker medvetet att undvika jämna krontal, exempelvis 6:-, eller 7:-, eftersom det skulle bli alldeles för tydligt för konsumenterna, så att de skulle se vad en vara kostar.
Och det går ju inte…
Butiksägarna skriver istället ofta 5,95 och 5,99 på varorna.
Detta gör de, för att öka omsättningen (öka försäljningen) på varorna.
Det vill säga, butiksägarna ser i sina räkenskaper att vi kunder handlar mer, om vi tror att det är billigare än vad det i själva verket är.
Sedan blir vi ju ofta överraskade i kassan, av det höga priset, men då är det ju kanske lite genant att ångra sig, och börja lägga tillbaka varor…
Genom att skriva exempelvis 5,95, eller 5,99, så uppfattar alltså i runda slängar 80 procent av kunderna, att varan bara kostar 5 kronor. Och tänker:
“Ofan, det kostar bara en femma”.
Men sedan när kunden betalar, så kostar ju varan 6 kronor, eftersom kassören avrundar uppåt till närmaste hel krona, när man betalar med kontanter.
.
..- Professorn i skatterätt, tjuvar undan skattemiljarderna -
Man får inte glömma bort, att våra svenska mataffärsägare är väldigt, väldigt giriga, och hemskt gärna vill tjuva åt sig så mycket pengar som de någonsin kan krama ur varje kund.
- När kunden väl är där, så gäller det att vrida varje droppe ur “disktrasan”.
Om vi hade släppt mataffärsägarna helt fria i lekstugan, utan att myndigheterna hade spänt “barnsele” på dem, så skulle det inte stå några priser alls, någonstans, på några varor,
utan butiksägarna vill helst att vi kunder struttar runt i ett par timmar inne i butiken, och fyller våra kundvagnar så att de blir smockfyllda med varor, som vi inte vet alls vad de kostar,
och sedan skall själva betalningen klaras av snabbt, lätt, och glatt.
- Då har butiksägaren lyckats i sin plan med att göra sig själv och sin egen familj, så rik som möjligt.
Sedan har vi i Sverige någonting som heter “Skatt på vinst”, och det innebär att en säljare skall betala en viss avgift till statskassan, på den del som är vinst (överskott) på en vara.
Men den skatten brukar butiksägarna inte ta så där förskräckligt allvarligt på, utan de brukar istället ta chansen att tjyva ut skatten ur Sverige, och lägga den i skatteparadis.
- Det har till och med hänt att man har hittat tiotals miljarder kronor, som koncernchefer har tjuvat åt sig, och trollat bort i sådana här skatteparadis.
Och ibland tar koncernledningen till råga på allt hjälp av professorer i skatterätt, för att koncernledningen skall kunna trolla bort så mycket skattepengar som möjligt, utan att någon märker det,
- allt för att undanhålla de svenska medborgarna skattepengarna, och för att ägarna skall kunna äta sig själva mätta och nöjda, på exklusiv, god Champagne, och rysk kaviar.
Och dum vore man väl, om man trodde att det var för “kundernas skull”, och för “kundernas bästa” som de smällde upp alla dessa stora butikskomplex ?
- Nej, nej, nej, och åter nej !
Inom den svenska livsmedelsindustrin så gäller en regel:
Le, och lisma för kunderna, och få dem att tro att butiken står “på kundens sida”.
Men därefter, när butiksledningen har gått in på kontoret och stängt dörren, så skrattar de gott åt kunderna, nästan så att de måste stötta händerna mot framsidan av låren, och sedan skämtar de med varandra, och säger:
__________
- “Den siste idioten är inte född”.
.
Så här minskar DU risken för att bli blåst av mataffärsägaren – 2 steg:
Titta ordentligt på hela prislappen när du shoppar, så att du ser hela priset. Var beredd på att priset ofta avrundas uppåt när man betalar kontant, så om det står 5,95 eller 5,99 på prislappen, så tar kassören 6 kronor, eftersom vi inte har ettöringar eller femöringar kvar som mynt i Sverige. Tänk på att problematiken ökar, ju fler varor man handlar.
Det man också kan göra, är att försöka att handla så lite som möjligt i våra svenska mataffärer, och trappa ned sin konsumtion, och begränsa handlandet till sådana varor som man behöver för sitt rena uppehälle. Då ger vi en tydlig signal till näringslivet om “var skåpet skall stå”, och att vi vill ha ett land där man underlättar för medborgarna, och inte drar nytta av dem, och utnyttjar dem till sin egen fördel,
och då kan vi äntligen börja praktisera det som står i Regeringsformen - “All offentlig makt utgår från folket”.
Lycka till !
.
Info om granskningen:
Granskningen är gjord, mellan åren 2009 och 2012, och omfattar några av Europas största butikskedjor.
.
Lyssna på artikeln, HÄR………..Chatta med en kamrat om ämnet, HÄR
Anmäl en mataffärsägare, HÄR………Kommentera faktafel i artikeln, HÄR
Du kanske också gillar: / You may also like:
SPARA I FIL / SKRIV UT, HÄR > - SAVE TO FILE / PRINT, HERE >