Kokt Hans o Greta.nu » Assistansbolagen mutar och manipulerar

Kokt Hans o Greta.nu

Välkommen till webbplatsen "Kokthansogreta.nu" - En journalistisk webbplats, startad år 2009, som består av konsumentjournalistik, litteratur, kåserier, och molnbaserade appar !

Welcome to our website "Kokthansogreta.nu" - A journalistic website, started in 2009, composed of consumer journalism, literature, columns, and cloud-based apps !


KHOG/Ih Z 2 (982x120)

Använder du en mobil enhet ? - dubbelklicka i detta område, så blir texten större !    Do you use a mobile unit ? - For larger text, doubleclick in this area !


    Annons/Ad:

Assistansbolagen mutar och manipulerar

- och använder “känslomässig utpressning” på de hjärnskadade brukarna.

.

Behöver Du anlita ett assistansföretag ?

Då får du vara försiktig,

Assistansbolagen mutar och manipulerar de hjärnskadade förståndshandikappade kunderna, för att “binda dem kvar” inom företaget, så länge som möjligt !

Nu har jag och redaktionen, granskat en handfull så kallade assistansföretag, närmare bestämt tio stycken assistansbolag, under loppet av cirka nio år.

Granskningen innefattade både små assistansbolag, där ägare är vanliga aktiebolag, men också större assistansbolag, som ägs av så kallade investmentbolag, det vill säga, det vi i folkmun brukar kalla “riskkapitalbolag”.

Anledningen till att vi gjorde granskningen, var att vi tyckte att det var intressant att se hur principen “fritt vårdval”, fungerar för patienterna, i praktiken.

Granskningen som vi har åstadkommit, visade att cheferna för assistansbolagen, inte räddes några som helst hinder att muta både brukarna, brukarnas närstående, och brukarnas assistenter, med dyra middagar för tusentals kronor, för att på så sätt locka över dessa brukare till sitt assistansbolag.

Cheferna räddes heller inte att lägga ut hela registret som en företagarpsykopat kan komma upp med, när det gäller manipulationer, tjyvknep, och känslomässig utpressning, för att få ytterligare en kund.

Assistansbranschen tycks vara rena “Vilda Västern” för företagarna, och det enda som tycks betyda något, är att ha så många brukare (vårdtagare) som möjligt i sin kundstock,

så att bolagsägarna får in maximalt med pengar från försäkringskassan, och sedan kan försnilla skatten ut ur Sverige, och gömma undan så mycket kapital som möjligt i skatteparadisen Holland, Jersey, eller på Bahamas.

- Kapital, som annars skulle ha gått tillbaka till de funktionsnedsatta själva.

Och nu gäller det för assistansbolagen att åka runt och “sniffa sig till” var det kan finnas handikappade människor, som de kan värva.

Hur de handikappade brukarna mår, och utvecklas i sina liv, ja, det verkar komma långt, långt ned i viktighetslistan för cheferna för assistansbolagen.

Bara brukarna håller käft, rättar in sig i ledet, inte röker, inte har katt, inte går ut och träffar pojk- eller flickvänner alltför ofta, inte skaffar körkort, och inte tränar upp sig så att de blir “alldeles för bra”,

för då kan ju assistansbolaget förlora en brukare (kund), och gå miste om assistansersättningen från försäkringskassan.

- Vanlig, hederlig korsordslösning, brukar vara den enda “aktivitet”, som är på något sätt acceptabel, för assistansbolagen, och som inte väcker några farliga tankar eller behov hos de funktionsnedsatta.

Vår granskning har visat att när ett assistansföretag försöker värva en ny handikappad kund, så är det allra viktigaste, att brukaren “skriver på” avtalen så snabbt som möjligt.

Allt annat kommer i andra hand.

Och det är ett tiotal olika papper som den handikappade måste underteckna, innan bolaget har “värvat” kunden.

Det är bland annat papper som rör brukarens “personalansvar”, försäkringspapper, myndighetspapper, och papper som rör fullmakt för uppsägning av brukarens tidigare assistansbolag.

Och det är viktigt för det nya assistansbolaget att den handikappade skriver på så kvickt som det bara går, eftersom brukarna ju har mellan en, och tre månaders uppsägningstid från det gamla assistansföretaget, vilket ju försinkar hela processen, och det nya assistansbolaget vill ju att miljonerna från statskassan, skall börja rulla in så fort som möjligt…

.

..- “Lojaliteten” gäller bara åt ett håll… -

I Sverige har vi något som heter “fritt vårdval”, och det innebär i korthet, att de funktionsnedsatta själva skall ha rätt att välja vilken “vårdform” som passar dem bäst.

- Som typ hemtjänst, vårdboende, eller personlig assistans.

Och nu kommer det riktigt skojiga.

När det nya assistansföretaget, efter cirka 10 olika underskrifter, har lyckats värva den handikappade brukaren, då har ju brukaren uppsägningstid kvar hos det gamla assistansföretaget.

Och under denna uppsägningsperiod, blir ofta brukarna överösta med övertalningsförsök, från det gamla assistansbolaget.

Cheferna för det gamla assistansbolaget, kan ringa en gång om dagen, och försöka att värva tillbaka den handikappade brukaren till sig.

Cheferna använder ofta känslomässig utpressning på de hjärnskadade och inte sällan förståndsnedsatta brukarna, av typen:

“Går du över till ett annat assistansbolag, då är du riktigt osolidarisk.”

Det är rätt så käckt att cheferna använder just ordet “osolidarisk”,

- jag menar, företagarna kan väl inte ens stava till ordet “osolidarisk”.

De vet väl inte ens vad det betyder ?

De minns väl ordet “osolidarisk”, från något elevrådsmöte på högstadiet…

Men, det är klart, av någon som bara förstår “Pengar in – pengar ut – Hoppa upp och ner, och njut !”, kan man väl inte förvänta sig att de har gått i något högre läroverk…

Och, för all del – Ordet duger gott till att manipulera handikappade människor med !

Men känslomässig utpressning är inte det enda verktyg, som de desperata, outbildade cheferna använder på brukarna, utan cheferna är naturligtvis beredda att “klättra över lik”, för att få behålla brukaren som kund inom företaget.

Och då kan cheferna begagna sig av alla typer av hotelser mot personalen, exempelvis anklagelser för brott mot “lojalitetsprincipen”, för att därigenom tvinga brukaren att stanna kvar hos det gamla assistansbolaget.

Cheferna kan till exempel säga till brukaren:

“Byter du assistansbolag, så får du inte med dig någon personal, för den behåller jag”.

Det är åter igen lite kul att chefsidioter slänger sig med termer som en chefsidiot inte har utbildning till att förstå vad de betyder…

- “Lojalitet”

Smaka bara på ordet,

hur skönt ligger det inte munnen, och hur, nästan som en porlande bäck, flyter det inte fram över tungan, när man uttalar det ?

“Lojalitet”.

Men företagarpacket, de har alltid ansett sig ha tolkningsföreträde på ordet lojalitet, och alltid tolkat det, hör och häpna, till sin egen fördel.

- för en företagare, betyder nämligen ordet lojalitet att:

“Jag får göra som jag vill med dig, men du får inte göra som du vill med mej.”

- Så när en företagaridiot har tolkat klart “Lojalitetsprincipen”, ja då har de tolkat ordet som fan själv läser bibeln.

Och inget annat är väl heller att förvänta sig…

När så brukaren har “skrivit på” för det nya assistansbolaget, väntar nu alltså en mellan en, och tre månaders lång dragkamp om brukaren.

Brukaren har nämligen rätt att häva sin underskrift inom en viss tid, och det är assistansbolagen mycket väl medvetna om, och passar dessutom på att utnyttja.

Och mitt i denna dragkamp, hamnar alltså den handikappade inte sällan förståndsnedsatta brukaren, som inte har en aning om vilket assistansbolag hon eller han skall välja…

Det nya, – eller det gamla…

Det nya assistansföretaget trycker på med näbbar och klor, och säger:

“Du förstår väl att vi står på din sida”,

och

“Vi skulle ju aldrig göra någonting för att försämra för dej”,

eller den kända gamla klyschan:

“Att du har det bra, är ju det viktigaste för oss”.

Och om kvällarna så ringer det gamla assistansföretaget, och anklagar brukaren för att vara osolidarisk, och illojal.

__________

- Är det detta som kallas för “fritt vårdval” ?

.

Ordförklaring

“Brukare”= En person som beställer, och använder sig av en tjänst inom omsorgen. (Bonniers svenska ordbok)

LYSSNA PÅ ARTIKELN HÄR………CHATTA OM ARTIKELN HÄR

ANMÄL ETT ASSISTANSFÖRETAG HÄR……RITA VAD DU KÄNNER HÄR


Du kanske också gillar: / You may also like: Title of the document .
SPARA I FIL / SKRIV UT, HÄR > - SAVE TO FILE / PRINT, HERE >
Gilla oss på Facebook / Like us on Facebook:
Läs artikeln ren, HÄR > / Simple version, HERE >

Permalänk till denna artikel / Permalink to this article:

http://kokthansogreta.nu/?p=16385

För att kommentera artikeln, klicka på den gröna knappen med det vita krysset på: / To comment this article, press the green button with the white cross on it:

Andra läser också: (Others also read):

     

ANNONSER / ADS:
.

.
.



KHOG/Ih Z 7 (670x250)

Mer på samma ämne: (More on the same topic):

.
Sök vad du vill: / Search what you want: .

Andra närbesläktade ämnen: / More related topics:

.

Skicka in en kommentar: / Leave a Reply:


KHOG/Ih Z 8 (622x250)

Sök i svenska Wikipedia:
Search english Wikipedia:

-----
Sök synonymer:
Search synonyms:

-----
Sök bilder:
Search images:

-----
Sök i Youtube:
Search Youtube:


Gå till artikelns start, här > / Go to Top, here >

Gå till menyn, här > / Go to Menu, here >




Annons/Ad:



Nav./Exit:

 Läs / Read

 Meny/Menu

 Bookmark

 Stop scroll

 Hem/Home

 Print / Save

 Appar

 Apps

 bing >

 DuckGo >

 facebook >

 Google >

 hitta.se >

 Merinfo >

 Privatelee >

 Spotify >

 Wikipedia >

 YAHOO! >

 Yandex >

 YouTube >

O
p
e
n

-

A
P
P
S

-

C
l
o
s
e
© Kokt Hans o Greta.nu