Kokt Hans o Greta.nu » Butikscheferna snor åt sig dina växelmynt

Kokt Hans o Greta.nu

Välkommen till webbplatsen "Kokthansogreta.nu" - En journalistisk webbplats, startad år 2009, som består av konsumentjournalistik, litteratur, kåserier, och molnbaserade appar !

Welcome to our website "Kokthansogreta.nu" - A journalistic website, started in 2009, composed of consumer journalism, literature, columns, and cloud-based apps !


KHOG/Ih Z 2 (982x120)

Använder du en mobil enhet ? - Då kan du dubbelklicka i detta område, så blir texten större !


    Annons/Ad:

Butikscheferna snor åt sig dina växelmynt

- bakom din rygg, och redovisar dem ej någonstans

_____

Brukar du handla i matbutiker ?

Då får du nog hålla hårt i din plånbok !

- Så här stjäl butikscheferna dina växelmynt – bakom din rygg !

Enligt min statistiska överslagsräkning, kan det vara så mycket som mellan 10.000 kronor, och 100.000 kronor i växelmynt varje månad, som hela den svenska befolkningen blir snuvad på, när man går och handlar.

Det bedrägliga systemet med “slutna kontantsystem” ( med myntspringa och myntskål ), som inrättades för att minska risken för rån, och för att skydda kassapersonalen från olika allergier som mynten orsakar, har inneburit att de som nu istället blir rånade, är – kunderna.

Jag har granskat många av de förbutiker, spelbutiker, tobakshandlare, och mataffärer som har installerat ett slutet kontantsystem, och det är mycket vanligt att kunderna går ifrån sina mynt i myntskålen. Allt ifrån 1 krona, och upp till cirka 19 kronor per gång, och kund.

Och det är alla typer av människor som går ifrån sin myntväxel. Allt ifrån ungdomar i 14-årsåldern, pensionärer, mammor med flera barn, och medelålders män, men även hörselskadade personer, till personer i rullstol etcetera.

- De enda som faktiskt inte blir avlurade sina växelmynt, är helt blinda människor, för då kommer vanligen kassapersonalen runt till kunden, och ger växelmynten i handen.

Ofta går det till så att kassörerna inte säger till att man får sina mynt tillbaka, utan personalen räcker bara fram de sedlar som kunderna skall ha som växel. Sedan går kunden och packar ned sina matvaror, och går ut ur affären.

- Och kvar i myntskålen ligger växelmynten. – Kunderna märker ingenting.

Och självklart behöver ju inte matbutiken redovisa dessa mynt någonstans, för pengarna är redan “skattade och klara”. Så de “finns” egentligen inte.

Man får ju åtminstone hoppas att butikscheferna är så pass lojala mot kunderna så att de erkänner att de får in bortglömda växelpengar varje dag, jag menar, det önskar ju butiken av mig som konsument, – att jag skall vara lojal, – och bli medlem, menar jag,

- men lojaliteten kanske bara gäller åt ett håll ?

Jag tycker det är svårt att hålla reda på, vilka affärer som verkligen har ett slutet kontantsystem,

för om man går till den ena affären, så har de inget slutet kontantsystem, men går man till butiken på andra sidan gatan, ja, då har de ett slutet kontantsystem.

.

..- Videofilmad, dataregistrerad, och snuvad på mynten –

- Hur skall de stressade konsumenterna kunna hålla reda på detta, samtidigt som man måste ha parkeringstiden i huvudet, kolla så att ens barn inte stjäl något inne i butiken, kanhända man får ett telefonsamtal från en arg sambo, eller man kanske är ute i jobbet och handlar, och är stressad för den skull.

Sedan skall man även ta ansvar för det system som mataffären har installerat, minnas koden till kontokortet, komma i håg att få med sig kontokortet när man har betalat, och också kontrollera att man får sitt kvitto, vilket långt ifrån alltid är fallet.

- Har man vägt in alla dessa aspekter, när man installerade systemet ?

Frågan är vad butikscheferna tar för ansvar… Det finns någonting som heter “företagaransvar”, men det verkar aldrig gälla gentemot kunderna, – utan bara gälla gentemot de anställda ?

Om vi drar en parallell till om DU skulle köpa någonting av mig. Ett par rullskidor, till exempel. – Förväntar du dig då inte att få betalningen i handen ?

Skulle DU nöja dig med att jag säger: -”Jag har redan gett dig pengarna, jag lade dem på bordet, därborta.”

Är det inte ungefär så mataffärerna gör ?

Så frågan är nu, om inte butikscheferna och kassapersonalens fackförbund, har konstruerat ett felaktigt kontantsystem, som inte är tillräckligt användarvänligt ?

- Hade man kanske alldeles för bråttom med att installera detta, så att man inte hann fråga konsumenterna, vilket system de ville ha ?

- Är inte de som handlar i affären – konsumenterna – de allra viktigaste att fråga först ? Är det inte de som bär upp hela affärsrörelsen ?

Jag tycker att butikscheferna behandlar kunderna, som någonting som katten har släpat in.

Först blir man filmad av övervakningskameror hela tiden medan man handlar, och om man “scannar” sina varor själv, då blir man in i minsta detalj övervakad av ett datasystem, utan att man blir informerad om det – och sedan får man inte med sig sina växelmynt heller.

- Är inte det att behandla kunderna som skit ?

Tar inte butikscheferna konsumenterna alldeles för mycket “förgivna”, när de inrättar de här “löpande-band systemen” ?

När sedan butiken måste lägga ned på grund av bristande kundunderlag, då står butikschefen med pannan i djupa veck och undrar var kunderna har tagit vägen…

Och nu har jag bara en fråga till Sveriges butikschefer…

Vad gör ni med alla 10.000-tals kvarglömda växelmynt ? – Kan vi få tillbaks dem på något sätt ?

- Ingår kanske dessa pengar i de huntratusentals kronor, som ni har i månadslön ?

.

Och till er som läser den här bloggen, så måste jag bestämt avråda er från att handla i de butiker som har ett “slutet kontantsystem” ( Med en låda där man stoppar ned mynt, och en kopp som mynten trillar ned i ), för det innebär alldeles för stora risker. – Särskilt om man är stressad.

Det är viktigt att vi använder vår konsumentmakt, och visar för butikscheferna, att om de sviker oss, ja, då sviker vi dem,- genom att inte handla hos dem.

Varför inte tänka så som man tänker i trafiken, – att man vill ha “nolltolerans”, när det gäller antalet trafikolyckor. Vad underbart det vore, om vi hade samma syn på att alla kunder skall få rätt växel ?

- Och det är ju också en solidaritetshandling, riktad till alla dessa människor,  de fattiga, de hörselskadade, de stressade, de ensamstående med flera barn, som inte får med sig sina växelmynt ut ur butiken.

__________

- Tänk, vad enkelt allting hade varit, om de bara hade satt myntskålen på kassapersonalens sida istället…

.

    Kommentera  inlägget  HÄR


Du kanske också gillar: / You may also like: Title of the document .
SPARA I FIL / SKRIV UT, HÄR > - SAVE TO FILE / PRINT, HERE >
Gilla oss på Facebook / Like us on Facebook:
Läs artikeln ren, HÄR > / Simple version, HERE >

Permalänk till denna artikel / Permalink to this article:

http://kokthansogreta.nu/?p=11920

För att kommentera artikeln, klicka på den gröna knappen med det vita krysset på: / To comment this article, press the green button with the white cross on it:

Andra läser också: (Others also read):

     

ANNONSER / ADS:
.

.
.



KHOG/Ih Z 7 (670x250)

Mer på samma ämne: (More on the same topic):

.
Sök vad du vill: / Search what you want: .

Andra närbesläktade ämnen: / More related topics:

.

Skicka in en kommentar: / Leave a Reply:


KHOG/Ih Z 8 (622x250)

Sök i svenska Wikipedia:
Search english Wikipedia:

-----
Sök synonymer:
Search synonyms:

-----
Sök bilder:
Search images:

-----
Sök i Youtube:
Search Youtube:


Gå till artikelns start, här > / Go to Top, here >

Gå till menyn, här > / Go to Menu, here >




Annons/Ad:



Nav./Exit:

 Läs / Read

 Meny/Menu

 Bookmark

 Stop scroll

 Hem/Home

 Print / Save

 Appar

 Apps

 bing >

 DuckGo >

 facebook >

 Google >

 hitta.se >

 Merinfo >

 Privatelee >

 Spotify >

 Wikipedia >

 YAHOO! >

 Yandex >

 YouTube >

O
p
e
n

-

A
P
P
S

-

C
l
o
s
e
© Kokt Hans o Greta.nu