Kokt Hans o Greta.nu » Så bluffar svenska konditorier med ekonomin

Kokt Hans o Greta.nu

Välkommen till webbplatsen "Kokthansogreta.nu" - En journalistisk webbplats, startad år 2009, som består av konsumentjournalistik, litteratur, kåserier, och molnbaserade appar !

Welcome to our website "Kokthansogreta.nu" - A journalistic website, started in 2009, composed of consumer journalism, literature, columns, and cloud-based apps !


KHOG/Ih Z 2 (982x120)

Använder du en mobil enhet ? - dubbelklicka i detta område, så blir texten större !    Do you use a mobile unit ? - For larger text, doubleclick in this area !


    Annons/Ad:

Så bluffar svenska konditorier med ekonomin

_____

Brukar du gå ut och fika ?

- Ta en kopp kaffe och en macka på ett konditori ?

Håll hårt i pengarna ! – De svenska fiken sysslar med skattebrott !

Jag har under många år, i smyg, granskat Sveriges konditorier. Både de konditorier, där man köper saker över disk, för att sedan ta hem bakverken, samt de konditorier, som har plats för sittande fikagäster. Granskningen fick ett fruktansvärt tragiskt resultat, och det visade sig att inget av de granskade konditorierna kom upp i vad man kan kalla en “lägstanivå”, som kan anses vara acceptabel.

- Konditorierna döljer kaffepriser, de fifflar med kvittohanteringen, ger kunderna fel typ av smörgåsar mot vad kunderna begärt, och de tar ut ett högre pris vid betalning, än vad som står på produkttavlan.

De ekonomiska tveksamheterna är stora, när man går in på ett fik. Så därför måste jag varna dig för att gå ut och fika, och be dig att du håller ordentligt i pengarna. Och att du kollar så att allting går rätt till, både när du väljer mackor och när du betalar.

Det som de flesta konditorier ägnar sig åt, är omoraliskt och olagligt. Det är allvarliga typer av “marknadsstörningar”, det vill säga, de försvårar en naturlig och avslappnad marknadsekonomi, och de tvingar också, i förlängningen andra näringsidkare att också bluffa, för att kunna svara upp i konkurrensen.

Det här resonemanget innebär i klarspråk, att de pengar som du skulle kunna använda till annan, valfri konsumtion – de pengarna roffar istället fiken åt sig, för egen vinnings skull.

- Till slut får vi ett ohållbart “tjuvsamhälle”, om vi inte kraftfullt stoppar den här negativa utvecklingen.

.

Djupare genomgång av dessa 4 punkter:

.

1. Konditorierna döljer kaffepriset

Konditorierna som jag har granskat, klarar inte ens av det mest fundamentala – Att skriva på en skylt, vad en kopp vanligt jävla kaffe kostar. Alternativt, så är hela väggen bakom disken tapetserad med produktskyltar, så att man av den anledningen inte har en chans att se vad en kopp kaffe kostar.

Fiken kan ta alltifrån 14 kronor och upp till 30 kronor för en kopp kaffe. Och prissättningen är helt godtycklig tydligen, och bestäms av caféägaren, efter humör och inspiration.

- Om caféerna inte ens hanterar den enklaste kundkommunikation, hur skall de då kunna hantera den mer avancerade ?

.

2. Konditorierna fifflar med kvittohanteringen

Nästan inga caféer, som jag granskat, följer Skatteverkets nya krav om att erbjuda kunderna kvitto. Ofta står kvittoskrivaren långt in på betalningsdisken, så man måste sträcka sig fördärvad över caféets disk för att få tag i sitt kvitto. Och då får man ju vara glad om det är rätt kvitto, och inte den föregående kundens, som naturligtvis inte heller den, blivit erbjuden kvitto.

- Är de senildementa hela bunten, de som jobbar inom den svenska konditorinäringen, eller är det meningen att kunden inte skall få kvittot ? Jag tänker på alla stackars synskadade, eller funktionsnedsatta människor, som inte kan sträcka sig en meter in på disken, och ta sitt kvitto. – Hur skall de kunna kontrollera att de fått betala rätt pris för fikat ?

- De blir väl general-lurade allihopa ?

I mitten av 1800-talet klarade man av att ge “kvittens” till kunden, när man hade sålt en häst på en marknad, eller på en auktion. Men det är tydligen alldeles för svårt i dag ? Man kan ju undra vad de svenska universiteten utbildar i för ämnen, egentligen ? De kanske inte har ämnet “skattemoral” på schemat ?

Dessutom, om vi drar en parallell till en annan samhällssektor – krogarna, nattclubbarna och discoteken. Varför klarar DE, på ett excellent sätt av att ge kunderna sina kvitton, trots rökiga, bullriga och oerhört svåra arbetsförhållanden, där kunderna ofta är onyktra och stökiga, när inte caféerna klarar det ? – Vad kommer det sig ?

.

3. Kunderna får fel typ av smörgåsar, mot vad de beställt

Cafépersonalen vet sällan skillnaden mellan olika brödsorter. Om man beställer en “ostfralla”, är risken stor att man får en vanlig rund rågbrödsmacka istället. För de vet inte vad en fralla är för något. De blandar också ihop brödsorterna Pain Riche, med baguette, eller med småfranska.   Till slut kallar de väl allt för en “fralla” ?

Och Ciabattabrödet, är alldeles för hårt, och inte alls så gott som italienarna ursprungligen har tänkt sig sitt bröd, och man får ofta en för liten tallrik till ett stort Ciabattabröd, så det är helt omöjligt att skära upp brödet, utan att det sprätter iväg ned i knät, eller ned på golvet.

Och när caféerna skriver “formbröd”, eller “tomat & ostfralla”, är det ofta en skinkskiva instoppad i mackan, utan att kunden har fått reda på det. Skinka är ju cancerframkallande, enligt Alicja Wolk på Karolinska Institutet, och enligt World Cancer Research Fund, och därför tycker jag det är viktigt att caféerna tydligt informerar om att det är skinka i mackan, så att man får bedöma ifall man skall ta risken eller inte.

- Men det kanske inte intresserar de korkade caféexpediterna ? – De kanske bara är ute efter att roffa åt sig pengar ?

.

4. Konditorierna tar ett högre pris vid betalning, än på produkttavlorna

Caféerna utnyttjar fattiga och svaga kunder, genom att de skriver ett lägre pris på produkttavlan, mot vad man sedan får betala. Det gör att caféerna “suger in” kunder, som tänker ” Oj vad billigt det var här “, men sedan när kunden skall betala så blir det ändå hiskeligt dyrt, eftersom caféerna tar det högre priset för mackan, plus att det inte står någonstans vad kaffet kostar.

Exempel: Ofta står det två olika priser för smörgåsar. Till exempel 32 kronor, respektive 39 kronor. Och väljer man då en av de billigare mackorna ( 32 kronor ), så kostar den likväl 39 kronor, när man sedan skall betala. Och kunderna drar sitt kontokort, och ser glada ut. – Och Skatteverket märker ingenting heller. För bedrägeriet är ju “vitt”.

För att undvika det här, är det viktigt att du som kund, frågar exakt vad de olika produkterna kostar, så att du undviker att bli lurad.

.

Så här undviker du att bli lurad på ett konditori:

1. Börja med att fråga vad kaffet kostar.

2. Ange exakt vilken typ av bröd du vill ha, och vilka ingredienser, och vad mackan max får kosta.

3. Om du får betala ett högre pris, mot vad du har förväntat dig, är det alltid konditoriets fel. Reagera blixtsnabbt och vägra betala ! – Vi har alla en skyldighet att reagera när någon affärsidkare “stör” marknaden.

4. Om du inte får kvitto, anmäl det till Skatteverket.

.

Information om inlägget:

Det är vanligt att svaga individer, men även välutbildade och ekonomiskt starka människor, blir lurade på pengar inne på ett café. Det “sociala spelet” och “jantelagen”, hindrar oss ofta ifrån att protestera, när något känns fel; När vi fått betala för mycket inne på ett konditori.

Jag vet inte om de ekonomiska bedrägerierna har ökat genom åren, men det jag däremot vet, är att antalet konkurser i samhället har ökat, i takt med att det nya certifierade kassaregistret infördes i januari 2010. – Nu har affärsidkarna inte längre möjlighet att “skumma av” intäkterna och köra 30 procent av dessa svart, utan nu är ju kassaapparaten kopplad direkt till en box, som skapar en kontrollkod.

- Och för att klara av alla de lyx-utgifter man skaffat sig under åren; bilar, villor, båtar och marmorpooler, kanske man måste lura samhällets svagaste istället ?

Jag, menar,

__________

- det finns väl bara dem kvar att lura, förutom sig själv ?

.


 Kommentera HÄR

Kompletterande fakta till artikeln är tagna ur böckerna “Ny försäljning”- IHM Läromedel AB, “Samhällsekonomisk analys”- SNS Förlag, “Kommunikation”- Studentlitteratur, och “Den nya tiden – Franska revolutionen och 1800-talet”- Natur och kultur.

.

Läs mer om dessa bedrägerier, på “Finanstidningen” HÄR

.


Du kanske också gillar: / You may also like: Title of the document .
SPARA I FIL / SKRIV UT, HÄR > - SAVE TO FILE / PRINT, HERE >
Gilla oss på Facebook / Like us on Facebook:
Läs artikeln ren, HÄR > / Simple version, HERE >

Permalänk till denna artikel / Permalink to this article:

http://kokthansogreta.nu/?p=7327

För att kommentera artikeln, klicka på den gröna knappen med det vita krysset på: / To comment this article, press the green button with the white cross on it:

Andra läser också: (Others also read):

     

ANNONSER / ADS:
.

.
.



KHOG/Ih Z 7 (670x250)

Mer på samma ämne: (More on the same topic):

.
Sök vad du vill: / Search what you want: .

Andra närbesläktade ämnen: / More related topics:

.

Skicka in en kommentar: / Leave a Reply:


KHOG/Ih Z 8 (622x250)

Sök i svenska Wikipedia:
Search english Wikipedia:

-----
Sök synonymer:
Search synonyms:

-----
Sök bilder:
Search images:

-----
Sök i Youtube:
Search Youtube:


Gå till artikelns start, här > / Go to Top, here >

Gå till menyn, här > / Go to Menu, here >




Annons/Ad:



Nav./Exit:

 Läs / Read

 Meny/Menu

 Bookmark

 Stop scroll

 Hem/Home

 Print / Save

 Appar

 Apps

 bing >

 DuckGo >

 facebook >

 Google >

 hitta.se >

 Merinfo >

 Privatelee >

 Spotify >

 Wikipedia >

 YAHOO! >

 Yandex >

 YouTube >

O
p
e
n

-

A
P
P
S

-

C
l
o
s
e
© Kokt Hans o Greta.nu