Använder du en mobil enhet ? - dubbelklicka i detta område, så blir texten större ! Do you use a mobile unit ? - For larger text, doubleclick in this area !
Bli inte bankrutt hos cykelreparatören
_____
Brukar du lämna in din cykel hos en cykelreparatör ?
… laga punka, byta lysen, eller rikta om hjulen ?
- Risken är stor att cykelhandlaren lurar dig på pengar !
Den här artikeln är skriven för att skydda svaga samhällsmedborgare, ifrån att bli lurade på pengar inne på en cykelaffär.
Risken är nämligen överhängande, att det blir mycket dyrare än vad som från början var överenskommet, och att cykelreparatörerna använder rena lögner, för att få in så mycket pengar som möjligt, till sina egna verksamheter.
Egentligen anser jag att myndigheterna i det här landet, borde skriva sådana här artiklar, och att inte jag som privatperson skulle behöva gå ut och varna alla människor för allting.
Jag tycker det är helt absurt att jag skall behöva sitta gratis och göra det jobb som myndigheterna har betalt för att göra. – Skydda samhällsmedborgarna mot bedrägerier.
Men, man får väl acceptera att samhället ser ut som det gör. Våra myndigheter har begränsat med pengar och resurser, och kanske i vissa fall även begränsat med ansvarskännande ? – Fete fan om de inte är lite lata också…
Jag har iakttagit och granskat flera av Sveriges cykelreparatörer, och kommit fram till att lurendrejerierna är så pass vanliga i cykelbranschen, att det inte går att hänga ut någon enskild cykelaffär, och anklaga dem för bedrägeri. Utan det har gått så långt att bedrägeriet har blivit en företeelse, som ingen längre verkar reagera över.
Och ännu farligare har det blivit i och med att kunderna betalar med kort. Då är det svårare att märka, om cykelhandlarn lägger på ett par hundringar, mot vad man kommit överens om från början.
.
De här två bedrägerierna har jag uppmärksammat:
.
1. Det är vanligt att cykelreparatören säger att det är “punktering”, fast det inte alls är det.
2. Det blir nästan alltid dyrare, när man skall hämta ut sin cykel, än vad man kom överens om, när man lämnade in den.
.
Nu skall jag försöka att fördjupa mig i dessa två bedrägerier. – Vi börjar med det första, det om punkteringen.
Det finns inget lättare än att säga till en outbildad, lite obetänksam kund “Du har fått punktering på däcket, du måste byta.” – Det är nästan svårare att gå fram och sno godis från ett barn.
Det som försvårar situationen för oss människor, är att vi känner en överdriven respekt för yrkesmän. Vi tror att cykelhandlaren är utbildad och kunnig. – Att den vet vad den pratar om. Dessutom tror vi att reparatörerna alltid vill vårt bästa. Men så är mycket sällan fallet. Cykelhandlarna ljuger ofta om olika fel på våra cyklar, för att få in så mycket pengar som möjligt till sig själva.
En vanlig lögn, är att det är “punka” på däcket, och “du kommer inte att kunna cykla många meter med det där däcket.”, som det brukar heta.
För att du inte skall bli lurad på pengar, behöver du veta om följande:
Många av våra moderna cykelslangar som vi köper idag, är självläkande.
Med ordet “självläkande” menas att tillverkaren har sprutat in punkteringsvätska ( ofta med orange färg ), i slangen. Punkteringsvätskan rullar runt inuti slangen, och lagar små hål, när dessa uppstår.
Det är också vanligt att de cykeldäck vi köper idag, är extra förstärkta med täta fibrer, som ligger mellan gummi och nylonlager, och som minskar risken för punktering.
- Det är vanligt att man som kund “upplever” att det är punktering, fast det inte alls är det. Särskilt på lite modernare cykelslangar, som har så kallad “bilventil”, eftersom dessa ventiler har en annan konstruktion, och är lite sladdrigare, än de gamla woods-ventilerna var.
Detta faktum, att vi kunder tror att det har blivit punktering, utnyttjar de giriga cykelhandlarna, och skördar enorma pengar på vår godtrogenhet och okunskap.
.
1. Rulla runt hjulet, och kläm runt ventilen, efter att du har pumpat !
Efter att man har pumpat upp sitt däck, så måste man rulla runt cykeldäcket några varv, och klämma på det lite, för att lagningsmedlet som finns inuti däcket, skall kunna göra verkan.
Sedan bör man klämma litegrann runt om ventilen och liksom “jucka” lite på den. Ibland känns det som att det är punktering på ett däck, men det enda som har hänt, är att ventilen sitter lite snett, med resultat att luften pyser ut.
- Sedan bör man vänta några minuter, för att se om slangen håller luften.
- Låt aldrig en cykelreparatör ge dig några “goda råd” om hur du bör göra, utan du måste själv känna på däcket, för att avgöra om det håller luften. Sedan får du göra en bedömning, ifall du måste lämna in däcket, eller inte.
.
2. Betala bara det ni har kommit överens om !
Det är vanligt att när man lämnar in en cykel för reparation, så säger cykelhandlaren till exempel: - “Det kommer att kosta 250 kronor. Sedan skriver han eller hon upp priset på en lapp, tillsammans med ditt telefonnummer, och fäster lappen “någonstans”.
Sedan, när du kommer för att hämta ut cykeln, så hittar cykelhandlaren inte lappen, och denne minns heller inte exakt vad det var som skulle lagas, så hon eller han har istället gjort en “helrenovering” av cykeln, for 850 kronor.
Men jag tycker inte att detta är okej. – Självklart måste de ringa till dig, och ge dig ett kostnadsförslag, innan de gör några reparationer, som går utöver det ni har kommit överens om.
.
Analyser av det här beteendet…
Det kan vara många faktorer, som ligger bakom att vi har ett sådant “ruffel och båg-samhälle” som vi har.
När det gäller just cykelreparatörerna, kan det handla om att hyran för lokalen är alldeles för hög, och att cykelhandlarn är tvingad att lura vanliga människor, för att överhuvudtaget få in pengar till hyran. I så fall är det ett allvarligt fel i hela det ekonomiska systemet, och vi medborgare måste självklart börja protestera ! – I så fall går ju alla pengar upp till hyresvärdarnas feta arslen. Och vem vill göda dem ?
Det andra, är att det kan vara felaktigheter i själva skattesystemet, som gör att företagarna måste hålla på och luras och fiffla. – Kanske skatten för småföretagare är alldeles för hög ? – Kanske det börjar bli dags att gå igenom hela skattesystemet, för att se om man kan göra lättnader för vissa grupper, så att företagarna får någon form av grundtrygghet, för att vi på så sätt skall minska de ekonomiska bedrägerierna ?
Men detta är förmodligen inte det mest troliga skälet.
Det allra vanligaste, är nog att cykelreparatören är en stenrik miljonär. För cykelreparations-branschen är väldigt luckurativ. Lika luckurativ som begravningsbranschen. – Det finns alltid kunder, vare sig det är hög,- eller lågkonjunktur.
De flesta cykelhandlare jag känner, är så rika att de inte vet vad de skall göra av alla sina pengar, utan måste investera i dyra bilar, för att ha något att lägga pengarna på.
Och dessutom skryter de ofta för vänner och inför sina fruar, om hur rika och “duktiga entreprenörer” de är.
Och är de så här jävla rika, för att de har lurat av vanligt folk deras pengar, genom att påstå att det är punktering, fast det inte är det, och genom att ta mer betalt när man kommer för att hämta ut sin cykel, mot vad de skrivit på lappen, då borde ta mej fan veta hut, de förbannade jävla reparatörs-svinen !
Någon ordning måste det väl för fan vara i det här landet ?
.
Så här undviker du att bli lurad på pengar hos cykelverksta´n:
1. När du fyllt däcket med luft, så rulla hjulet några varv, och jucka lite med ventilen. Vänta några minuter, för att se om luften håller.
2. Be cykelreparatören att skriva upp på en lapp, hur mycket reparationen kommer att kosta. Lappen bör du få en kopia av ! Betala aldrig mer än vad som står på lappen !
.
Version för dig som är dyslektiker här
.
Du kanske också gillar: / You may also like:
SPARA I FIL / SKRIV UT, HÄR > - SAVE TO FILE / PRINT, HERE >