Kokt Hans o Greta.nu » Lär dig telefonsäljarens 5 bästa knep, Del II

- Vi skickar ut cookies ! - We send cookies ! LÄS MER > / READ MORE > X

Kokt Hans o Greta.nu

Välkommen till webbplatsen "Kokthansogreta.nu" - En journalistisk webbplats, startad år 2009, som består av konsumentjournalistik, litteratur, kåserier, och molnbaserade appar !

Welcome to our website "Kokthansogreta.nu" - A journalistic website, started in 2009, composed of consumer journalism, literature, columns, and cloud-based apps !


KHOG/Ih Z 2 (982x120)

    Annons/Ad:

Lär dig telefonsäljarens 5 bästa knep, Del II

_____

I detta inlägg kommer du att få tips om hur du bör tänka, när telefonförsäljarna ringer till dig,

och hur du kan bemästra deras knep.

Vi kommer att analysera begreppen Bråttomknepet, Aktiva svar, Fångare, AIDAS och Tension-relieve.

Jag har absolut ingenting emot produktpresentation, försäljning, eller ens försäljning över telefon. Telefonförsäljning kan vara en av många bra kanaler som ett företag har för att presentera en vara för sina kunder. Dessutom kan vi som kunder lyckas få tag i produkter som är riktiga guldkorn genom försäljning över telefon.

Men det är sättet försäljningen ibland görs på, som jag ställer mig mycket frågande inför. Försäljarna riktar sig inte sällan känslomässigt till oss och använder en massa smutsiga knep, både medvetna och omedvetna, för att göda sitt eget och VD:ns ofta redan feta arslen.

Man kan finna tydliga paralleller till hur en misshandlande psykopat agerar i ett förtryckarspel. Enda skillnaden är att ett förtryckarspel ofta pågår under flera år, medan ett säljsamtal endast pågår en kortare tid. Men det är faktiskt samma knep som används.

Vi börjar med det första…

.

1. “Bråttomknepet”

“Erbjudandet gäller så långt lagret räcker.”

Bråttomknepet är ett mycket vanligt knep inom all försäljning. Det vädjar till våra tidigaste instinkter, från tiden då vi jagade/samlade för att överleva. Då vi var ute och samlade på oss så mycket föda och material vi kunde komma åt, för att ta hem till bostaden och bunkra upp i lager inför sämre tider.

Vi har fortfarande kvar instinkterna, trots att vi inte behöver dem för direkt överlevnad längre.

En telefonsäljare använder “Bråttomknepet”, därför att kunden är väldigt rädd att missa någonting. - Missa ett lågt pris. - Missa en viss produkt. – Missa att köpa det senaste, innan lagret tar slut.

Försäljaren kidnappar alltså en biologisk rädsla och spelar på den.

Sättet du kan hantera detta på, är att bara bemöta försäljaren sakligt. Att fråga ut denne in i minsta detalj om produkten och sedan anteckna på ett papper.

Sedan ber du om försäljarens telefonnummer och att få återkomma om några dagar.

2. “Aktiva svar” och .3. “Fångare”

Dessa knep har flera olika funktioner. Dels kan det vara meningen att kunden skall “slinka in” i en dialog om en viss utrustning. Tex när dammsugarförsäljaren kommer på besök och frågar:” – Ursäkta att jag stör, men jag skulle bara fråga vilken städutrustning du har ?” eller:” – Jag skulle bara fråga vad du städar med idag”.

Då får man lust att svara:” – Ja, du får väl komma in och titta på eländet som står här i skrubben”, eller också vill man verka duktig och berättar noggrant märket på dammsugaren, eller golvmoppen man använder.

Dels kan knepet vara ett lockbete, som när kioskbiträdet frågar:” – Vill du ha räksallad också ?”. ” – Ja”, svarar man då ( och känner hur saliven rinner ). Och sedan kostade räksalladen 15 kronor extra, men det var inget man blev upplyst om från början.

4..“AIDAS”

Försäljaren arbetar enligt en strategi som heter AIDAS. Det innebär Attention, Interest, Desire, Action och Satisfaction. Hela samtalet från början till slut bygger på dessa fem ord.

Först ringer telefonen och säljaren presenterar sig och företaget (=Attention). Sedan blir kunden erbjuden en vara som den tror att den behöver (=Interest, Desire). Sedan skall kunden göra ett aktivt val, dvs svara JA direkt, eller NEJ direkt (=Action). Och om kunden svarar JA, då blir den överöst med beröm för att den valt just det företagets produkt och företaget erbjuder ofta garanti och telefonsupport under en viss period (=Satisfaction).

Det finns en skojig fras, som de ibland använder sig av på säljutbildningar, och som illustrerar “AIDAS” rätt så bra. Så här lyder frasen:

“Fressen bressen, halahi-halaha, tryck hårt – 98 kopior, det är bara att klappa till o va gla !”

5..“Tension – relieve”

Det sista knepet heter Tension-relieve och det innebär att försäljaren skapar en spänning, eller en Ångest hos kunden som endast kan bli förlöst av att man köper produkten. Ett exempel på detta är när det i en annons står:

“Vill du bli av med semesterhullet och bli strandens puma ?” – Köp det och det… Eller “Gör som tusentals andra redan gjort: – Köp Superlotten Arne” osv.

Ett annat exempel på Tension-relieve är när de i en livsmedelsbutik står och delar ut gratis smakprov. Då hamnar kunden i tacksamhetsskuld gentemot den som delar ut smakprovet. Och enda sättet att bli av med den, är att köpa varan.

Tension-Relieve slår an tre rädslor:

Rädslan att vara utanför gruppen, Rädslan att betraktas som snål och Rädslan att stå i tacksamhetsskuld.

Det kan också vara så att försäljaren inte själv är medveten om alla dessa knep, utan att detta är planerat av dennes överordnade. Det kan faktiskt ibland löna sig att anställa väldigt korkade försäljare och som ser lite blåögda och oskyldiga ut.

-

Så här bemästrar du telefonsäljarens knep…

Meningen med detta inlägg är att du som kund skall se igenom härvan av knep som försäljarna använder, för att sakligt kunna bedöma om du skall köpa en produkt eller inte.

Man får inte under några omständigheter spela med i försäljarens spel, därför att då är man som kund förlorad. DU måste gå din egen väg och verkligen ta reda på så mycket fakta som möjligt om produkten.

Glöm inte bort att försäljaren riktar sig direkt till dina känslor. Men DU skall rikta dig direkt till försäljarens hjärna !

.

Vill du skoja lite med en telefonsäljare ?

Då skall du låta intresserad men säga NEJ hela tiden, men inte på skarpen, och aldrig säga JA och aldrig lägga på.

Det tycker de är skojigt ; )

.

Källor:

Bonniers uppslagsbok, Albert Bonniers förlag AB, 2007

Stora retorikboken, Wahlström & Widstrand, 2004

Praktisk psykologi, Läromedelsförlagen, 1969

Click here for english, please.



Du kanske också gillar: / You may also like: Title of the document .
SPARA I FIL / SKRIV UT, HÄR > - SAVE TO FILE / PRINT, HERE >
Gilla oss på Facebook / Like us on Facebook:
Läs artikeln ren, HÄR > / Simple version, HERE >

Permalänk till denna artikel / Permalink to this article:

http://kokthansogreta.nu/?p=4267

För att kommentera artikeln, klicka på den gröna knappen med det vita krysset på: / To comment this article, press the green button with the white cross on it:

Andra läser också: (Others also read):

     

ANNONSER / ADS:
.

.
.



KHOG/Ih Z 7 (670x250)

Mer på samma ämne: (More on the same topic):

.
Sök vad du vill: / Search what you want: .

Andra närbesläktade ämnen: / More related topics:

.

Skicka in en kommentar: / Leave a Reply:


KHOG/Ih Z 8 (622x250)

Sök i svenska Wikipedia:
Search english Wikipedia:

-----
Sök synonymer:
Search synonyms:

-----
Sök bilder:
Search images:

-----
Sök i Youtube:
Search Youtube:


Gå till artikelns start, här > / Go to Top, here >

Gå till menyn, här > / Go to Menu, here >




Annons/Ad:



Nav./Exit:

 Läs / Read

 Meny/Menu

 Bookmark

 Stop scroll

 Hem/Home

 Print / Save

 Appar

 Apps

 bing >

 DuckGo >

 facebook >

 Google >

 hitta.se >

 Merinfo >

 Privatelee >

 Spotify >

 Wikipedia >

 YAHOO! >

 Yandex >

 YouTube >

O
p
e
n

-

A
P
P
S

-

C
l
o
s
e
© Kokt Hans o Greta.nu