Kokt Hans o Greta.nu » Frisörerna säljer på oss mer än vi behöver

Kokt Hans o Greta.nu

Välkommen till webbplatsen "Kokthansogreta.nu" - En journalistisk webbplats, startad år 2009, som består av konsumentjournalistik, litteratur, kåserier, och molnbaserade appar !

Welcome to our website "Kokthansogreta.nu" - A journalistic website, started in 2009, composed of consumer journalism, literature, columns, and cloud-based apps !


KHOG/Ih Z 2 (982x120)

Använder du en mobil enhet ? - Då kan du dubbelklicka i detta område, så blir texten större !


    Annons/Ad:

Frisörerna säljer på oss mer än vi behöver

( Granskning av frisörbranschen, gjord mellan åren 1970 och 2012. )

_____

Brukar du klippa dig hos en frisör ?

Var då försiktig med vad du blir erbjuden för produkter.

- Många frisörer “säljer på” kunderna mer än vad kunderna behöver !

Nu har jag och redaktionen granskat den svenska frisörbranschen, och jag vill nu redovisa för er det vi har kommit fram till, men vi vill även hjälpa dig som klippkund, med hur du kan tänka, när du går till frisören.

Vår granskning av frisörbranschen har visat att det är väldigt vanligt att frisörer “säljer på” kunderna fler produkter och behandlingar,- än vad kunderna egentligen behöver, och vad som är bra för deras hår,

- detta för att frisörerna själva skall tjäna så mycket pengar som möjligt.

Det kan exempelvis gälla att frisören påstår att kunden “behöver en permanent”, – fast det tycker egentligen inte frisören, utan det säger denna bara för att roffa åt sig av kundens pengar.

Det kan även gälla olika hårvårdsprodukter, som frisören “absolut” tycker att du behöver, trots att ditt hår kanske skulle må mycket bättre, utan dessa produkter.

Vår undersökning har också visat, att det är vanligt att frisörerna endast rekommenderar sina egna produkter, exempelvis exklusiva shampon för flera hundra kronor, trots att frisören vet att affären på andra sidan gatan säljer en flytande tvål för tio kronor, som skulle kunna fungera lika bra, eller till och med bättre än det dyra shampot, och som man dessutom kan tvätta hela kroppen, inklusive håret, med.

Det är ju väldigt viktigt att frisörerna i varje situation, helt och hållet utgår från det som är långsiktigt bäst för kunden, men så är alltså inte alltid fallet, har vår undersökning visat.

Jargongen i frisörbranschen verkar vara ungefär:

“Bara kunden är nöjd när den går ut ur salongen, så är det bra.”

Men denna något nonchalanta jargong innebär naturligtvis inte att man tar något långsiktigt ansvar över kundernas hår.

En annan jargong, är att man skall lyckas sälja så många tilläggsbehandlingar, och så många extra hårvårdsprodukter som möjligt till kunderna,

- då blir frisörerna nöjda, och kan sitta och skratta tillsammans på fikarasten, och skryta om, och nästan tävla om, hur mycket de har lyckats kränga, till de “korkade” kunderna.

Och kunderna har visserligen ofta blivit nöjda av behandlingarna, men trots allt, så har de blivit inlurade i behandlingen av frisören, av ett oärligt skäl.

.

.. - Säljer skiten ur en, när man äntligen kommit dit ? -

Efter att vi har wallraffat ( granskat i smyg ) frisörföretagarna under cirka 40 års tid, så tycker jag och redaktionen därför att det är viktigt att upplysa dig som kund, om de lurendrejerier, och de pådyvlingar av hårprodukter, som många frisörer sysslar med, och som förmodligen har pågått i alla tider, kanske i hundratals år ?

Jag tycker att det skulle behövas en ökad ärlighet från frisörernas sida, med hur de säljer, och hur de behandlar sina kunder.

Som företagare bör man ju ta ett större ansvar, ett slags “etiskt” ansvar, som går utöver viljan att bara roffa åt sig pengar, och öka sin egen vinst.

Det borde finnas en inbyggd broms i branschen, så att frisöryrket får en seriositetsstämpel, och en högre status än vad det har idag.

Risken att bli pådyvlad extrabehandlingar, och hårvårdsprodukter, som inte är för kundernas bästa, kan ju kanske öka, ju sämre självförtroende en kund har,

- och kanske kan det hjälpa att man som kund tänker att man: “vet själv bäst hur man vill ha det”, och att man bara säger åt frisören vad denne skall göra ?

Ett annat knep, kan ju vara att inte knyta för starka vänskapsband till en frisör, för då kan ju kanske risken öka, att man “litar för mycket” på vad frisören säger, och äter upp alla rekommendationer med hull och hår, utan att reflektera.

Många frisörer har det kärvt och svårt ekonomiskt i dessa dagar, på grund av att det finns så väldigt många frisersalonger som konkurrerar med varandra,

och det är nästan omöjligt att få någon bra vinst som frisör idag, om man inte står och arbetar fram till 23.00 om kvällarna.

Och detta späds ytterligare på, av att lokalhyran för en salong, kan ligga på mellan 15 och 20.000 kronor i månaden, vilket ibland innebär att frisörerna måste arbeta 2-3 veckor varje månad, innan de ens har täckt kostnaden för lokalen.

Men detta får ju inte ursäkta, att frisörerna försöker kompensera sin undermåliga vinst, genom att kräma skiten ur kunderna, när de väl är där.

- Det är väl inte kundernas “fel” att det är så dyr hyra, och så hård konkurrens i frisörbranschen ?

Slutligen, så vill jag be dig som kund, att du är försiktig med vilka produkter du blir erbjuden av en frisör, och är medveten om att det kanske inte är av ärlighet, och för ditt bästa, som du blir erbjuden produkten, utan kanske bara för att frisören vill tjäna pengar på dig,

- pengar som du skulle kunnat ha till annat.

.

Och glöm inte:

Du vet oftast bäst själv hur du vill ha det, och vad du behöver !

__________

- Så, lita på din magkänsla !

.

Hittar du faktafel i den här artikeln ? – Kommentera här !

     Svara  på  artikeln,  HÄR


Du kanske också gillar: / You may also like: Title of the document .
SPARA I FIL / SKRIV UT, HÄR > - SAVE TO FILE / PRINT, HERE >
Gilla oss på Facebook / Like us on Facebook:
Läs artikeln ren, HÄR > / Simple version, HERE >

Permalänk till denna artikel / Permalink to this article:

http://kokthansogreta.nu/?p=13382

För att kommentera artikeln, klicka på den gröna knappen med det vita krysset på: / To comment this article, press the green button with the white cross on it:

Andra läser också: (Others also read):

     

ANNONSER / ADS:
.

.
.



KHOG/Ih Z 7 (670x250)

Mer på samma ämne: (More on the same topic):

.
Sök vad du vill: / Search what you want: .

Andra närbesläktade ämnen: / More related topics:

.

Skicka in en kommentar: / Leave a Reply:


KHOG/Ih Z 8 (622x250)

Sök i svenska Wikipedia:
Search english Wikipedia:

-----
Sök synonymer:
Search synonyms:

-----
Sök bilder:
Search images:

-----
Sök i Youtube:
Search Youtube:


Gå till artikelns start, här > / Go to Top, here >

Gå till menyn, här > / Go to Menu, here >




Annons/Ad:



Nav./Exit:

 Läs / Read

 Meny/Menu

 Bookmark

 Stop scroll

 Hem/Home

 Print / Save

 Appar

 Apps

 bing >

 DuckGo >

 facebook >

 Google >

 hitta.se >

 Merinfo >

 Privatelee >

 Spotify >

 Wikipedia >

 YAHOO! >

 Yandex >

 YouTube >

O
p
e
n

-

A
P
P
S

-

C
l
o
s
e
© Kokt Hans o Greta.nu