Använder du en mobil enhet ? - dubbelklicka i detta område, så blir texten större ! Do you use a mobile unit ? - For larger text, doubleclick in this area !
Är alkoholism “kvalitét” för staten ?
_____
Blir en produkt bättre, för att många har köpt den ?
Blir ett TV-program bättre, för att det har många tittare ?
- Blir ett höghus bättre, för att det har många hyresgäster ?
Varför är det svenska samhället så fokuserat på mängd, istället för på kvalitét ?
Varför hör vi reklambudskap som “5.000 kunder kan inte ha fel”, eller “Gör som 2.000 andra redan har gjort – köp vår senaste bil”, eller “100.000 kunder har redan köpt produkten”, och så vidare ?
Och går man in i en butik så säger de ofta “Den varan har vi sålt väldigt mycket av, faktiskt”.
- Varför använder företagen mängden, som ett försäljningsargument ?
En produkt kan väl inte bli bättre, av att många människor har köpt den ?
- Kvalitét, är väl ett objektivt begrepp, som inte kan förändras, bara för att 5.000 människor har köpt en vara ? – Kvalitét handlar väl om genuinitet i hantverket, råvarorna som har använts, och om själva konstruktionen.
- Kan konstruktionen bli bättre för att fler, likvärdiga som jag, har köpt produkten ?
För det är väl kvalitét vi kunder vill ha ? – Eller ?
Jag undrar varför företagen inte använder kvalitétsargument istället för kvantitétsargument, när de säljer sina varor.
Har de inte ett företagaransvar, och ett ansvar över hela mänskligheten, när de säljer någonting ?
Och, har de inte tagit till sig av författaren Bodil Jönssons egenmyntade ordspråk: “Mer är inte bättre, – mer är något annat ?“
- Nej, istället verkar köpmännen använda de mest elementära och simpla marknadsföringstrick, som de någonsin fått lära sig på sina säljkurser, när de säljer varor till oss.
Fast det är klart, inte ens Public service-TV i det här landet, kan ju hålla fingrarna borta från alla dessa publikmätningar. – De började ju redan i mitten av 50-talet, med att mäta tittarmängden, och med att åsiktsregistrera den svenska befolkningen, och har så fortsatt, ända in i modern tid.
.
..- 20 procent av medborgarna otillfredställda… -
Skall inte “Public service” fokusera på att ge alla medborgare kvalitet ?
Varför mäter de då inte kvalitén, utan istället antalet tittare ?
Mycket märkligt. – Har de missförstått grunderna i Public service ?
När till och med “pappa staten”, likt ett skolbarn som räknar hur många stenkulor den har lyckats spela av sina klasskamrater på rasten, räknar antalet TV-tittare, – hur skall då vi medborgare kunna kräva av företagen att de riktar in sig på kvalitét, istället för på kvantitet ?
Och som skapare av en webbplats, får man ofta frågan:
” – Hur många besökare har du ?”
Undrar varför man får den frågan så ofta…
Blir internetbesökarna bättre, smartare, eller snällare av att de är fler ?
- Startar de färre krig ?
Man kan ju undra om det finns någon egenskap hos internetbesökarna som blir bättre, bara för att de är fler…
Devalverar inte detta mängdtänkande istället vårt människovärde ?
Minskar inte varje enskild människas värde, och värdighet, när vi har kvantitét som mått för allting, i det här landet ?
- Människan tycks bara vara värd något, om den befinner sig i en köpstark grupp.
Och, – finns det inte en risk, att detta mängdtänkande, gör så att det går omkring en herrans massa människor här på jorden, och känner sig otillfredställda,
… som känner att det här samhället egentligen inte är konstruerat för just dem, utan bara är konstruerat för de köpstarka 70 – 80 procenten av mänskligheten, som alla företag, TV-program, och utbildningar, likt utsvultna hyenor, inriktar sig på ?
- Vad tar den svenska staten för ansvar över alla dessa människor, som på grund av vårt kvantitativa tänkande, går omkring och känner sig otillfredställda ?
Har inte staten något ansvar för dem ?
- Men, man kanske medvetet skiter i alla dessa människor…
För, tänk om folk helt plötsligt skulle börja känna sig nöjda och tillfredställda i det här landet,
__________
- Hur skulle då staten kunna kränga sprit till dem ?
.
Du kanske också gillar: / You may also like:
SPARA I FIL / SKRIV UT, HÄR > - SAVE TO FILE / PRINT, HERE >