Använder du en mobil enhet ? - dubbelklicka i detta område, så blir texten större ! Do you use a mobile unit ? - For larger text, doubleclick in this area !
Så fifflar ditt pensionärsförbund med pengar
____
Har du blivit pensionär ?
Vill du gå med i något pensionärsförbund ?
- Skippa i så fall medlemstidningarna. – De är fyllda av bedrägerier !
Den här artikeln vill jag rikta till dej som är, eller funderar på att bli medlem i någon pensionärsförening. Man får rätt så frekventa erbjudanden om att gå med i sådana, och det finns många olika pensionärsföreningar att välja bland.
De har olika politiska inriktningar, – vänster/höger på den politiska skalan, och pensionärsförbund för chefer, tjänstemän, och arbetare.
Risken som man tar när man blir medlem i ett pensionärsförbund, är att man blir barskrapad på de stackars korvören man har i pension. Pensionerna sänks ju varje år, för tydligen tycker staten inte att det är så viktigt med folk som gått i pension, – de har spelat ut sin roll, tycker nog staten.
Och då är det mycket viktigt att de ynkliga slantar som rullar in varje månad, kanaliseras rätt, och läggs på vettiga utgifter. – På utgifter som man som pensionär fattar långsiktiga och hållbara beslut kring. För man kan leva i många år efter att man har blivit pensionär. Speciellt om man har blivit förtidspensionerad.
Jag har hårdgranskat Sveriges största pensionärsföreningars medlems-tidningar, och kommit fram till att förbunden medvetet lurar av sina medlemmar pensionspengarna, genom otydlig textkommunikation ovanför reklamannonserna i tidningarna.
Cirka 90 % av reklamannonserna i pensionärsförbundens medlemstidningar, saknar texten “Annons” ovanför reklamannonserna. Detta gör att det nästan är omöjligt för en outbildad person att avgöra om texten kommer från redaktionen, eller om texten kommer från ett företag som köpt reklamplats i tidningen.
Dessutom blandar pensionärsförbunden vanliga annonser, med så kallade EA-annonser ( Editorial advertising ) i en enda röra. EA-annonser är utformade som ett reportage, för att fattiga pensionärer skall luras att tro att det är redaktionen på pensionärsförbundet som har skrivit ett reportage. Men egentligen är det ett separat företag som köpt plats i tidningen.
- Ofta är det en läkare som står med ett stetoskop över axlarna, som hävdar att ett hålfotsinlägg är bra och absolut måste köpas, eller en fåtölj, med inbyggd massagefunktion, som är så stor att den knappt kommer in genom ytterdörrn.
Jag har i och för sig ingenting emot att företag bedriver forskning, och presenterar resultaten i annonserna, men då måste det tydligt stå “Annons” längst upp på sidan, eftersom risken är stor, att de pratar för sin egen vattvälling.
Det allvarliga med utformningen av de här tidningarna, är att många av annonserna är konstruerade som rena reportage ( advertorial ), där det är svårt att se om det är en oberoende källa som påstår en sak, eller om det är köpt reklamplats.
.
..- Smart affärsidé ? -
Och till råga på allt, så blandar man redaktionella reportage med reklamannonser i samma ämnen och på samma sida, och då kan man ju ifrågasätta reportagets trovärdighet. Många annonser, har även ordet “Nyheter” i rubriken, trots att produkten funnits i över 10 år, och då tror ju människor att det är en nyhet från TT eller från ekoredaktionen.
Ordet “Gratis” förekommer också på många reklamannonser. Men läser man vidare, så ser man att det bara är kostnads- och installationsförslagen, som är gratis, inte själva produkten. Orden “Prisvärt”, och “Halva priset”, förekommer också frekvent.
Dessutom idkar pensionärsförbunden samarbeten med olika företag, och erbjuder pensionärsrabatter, och där annonserna är reklam både för förbundet och för ett företag, men det finns ingen tydlig förklaring till hur de här samarbetena egentligen ser ut.
Pensionärsförbunden har också liknande typsnitt både på den redaktionella texten ( Editorial matter ), som i sina reklamannonser. Det är seriferna “Times New Roman” och “Georgia”, samt linjärerna “Arial” och “Verdana” över hela linjen, och detta innebär ytterligare en försvårande faktor, för att kunna avgöra om texten är ett oberoende reportage, eller någon som pratar för sin egen vinnings skull.
Det enda som hade behövt göras, är att sätta ut en tydlig text: “Annons”, längst upp på varje annonssida. Då skulle ingen kunna säga att den har blivit lurad.
Det som är allvarligt med den typ av annonspolicy, som pensionärsförbunden har, är att de tar ifrån pensionärerna deras fria val.
Jag anser att man skall kunna välja om man vill köpa någonting från ett företag som köpt reklamplats i tidningen, eller köpa något direkt från pensionärsföreningen, eller inte köpa någonting alls. Men det kan man inte välja idag, när hela tidningen ser ut som en röra av inavlat horeri.
Men, det är klart, det är ju en smart affärsidé av pensionärsförbunden. – Först tar de 250-350 kronor i årsavgift av sina medlemmar. Sedan lurar de av pensionärerna deras pengar, genom den otydliga annonseringen.
- Sedan ringer de och kränger lotter till de medlemmar som är förståndsnedsatta också. Och då har man ju täckt in alla medlemmar. Smart…
- Är det kanske därför Sveriges alla pensionärsförbund är så rika ?
Om vi drar en parallell till internet, så kan man konstatera att jag som ansvarig för en webbplats aldrig skulle kunna hålla på med den här typen av annonser i min blogg.
Konsumentverket skulle jaga mig med blåslampa om jag blandade in annonstexter i mina artiklar, utan att skriva “annons” ovanför, och jag vet att Konsumentverket är igång och granskar olika bloggar. Så vi har ögonen på oss.
- Men hur kan pensionärsförbunden hålla på som de gör, i så många år ?
De har hållit på och lurats med sina annonser så länge jag kan minnas.
Det finns en lag som lyder:“Det ska tydligt framgå att det handlar om reklam och vem som svarar för reklamen.”
__________
- Är pensionärsförbunden undantagna från den lagen ?
.
Du kanske också gillar: / You may also like:
SPARA I FIL / SKRIV UT, HÄR > - SAVE TO FILE / PRINT, HERE >