Använder du en mobil enhet ? - dubbelklicka i detta område, så blir texten större ! Do you use a mobile unit ? - For larger text, doubleclick in this area !
Vill stormarknaderna inte ha nöjda kunder ?
_____
Jag har under flera års tid, granskat många av Sveriges stormarknader.
- Dessa enorma komplex, fyllda med miljontals varuartiklar.
De verkar nästan överdimensionerade, för det antal kunder de har.
Jag kan inte begripa hur stormarknaderna tänker. I min undersökning, har jag hittat många brister, både hos personalen i butikerna, i placeringen av varor, och när det gäller skyltning.
Och det första problemet stöter man på, när man skall panta flaskor. Då går man in i butiken, med sina kassar, fyllda med tomflaskor och tar sig en varukorg. Sedan irrar man runt inne i butiken som något slags zombie och försöker hitta en skylt där det står “PANT”. Sådana skyltar har man ju sett i nästan hundra år, och man är ju van vid att pantautomaterna finns någonstans långt inne i affären, i anslutning till mejeri, ungefär.
Men, dra på trissor. När man har letat runt i butiken i 20 minuter och fortfarande inte hittat någon pantapparat, och något som är ännu mer förvånande; inte ens hittat någon personal att fråga, då blir man ju helt desperat, där man står med sina pantflaskor.
Och, eftersom det knappt finns några kunder att fråga heller, går man fram till första bästa kund och frågar var man skall panta sina flaskor. Och då tror den att man är någon sabla fyllkaja, när man kommer framskramlande med alla flaskor och burkar.
Då får man det självklara svaret “Alla pantautomater finns utanför butiken.” Johoru. – Var stod det någonstans ? Det fanns ju inga skyltar som talade om det… Det skulle man tydligen bara veta ?
Jag tycker det är fräckt och arrogant av mataffärerna att inte tydligt tala om var man skall panta burkar och flaskor. För, medan man går runt där inne och irrar, bland miljontals skapade behov, så har man ju hunnit plocka på sig en himla massa varor. Och var skall man göra av dem, medan man går ut och pantar ? Skall man lämna in dem i kassan ?
Ett annat problem uppstår när man är stressad, och bara skall köpa några få varor, och sedan snabbt vill komma till kassan, och råkar springa in i en sådan där “U-sväng”. Ni vet ett sådant där djävulstyg de byggt, där man går in i en hyllkorridor, sedan svänger den av, och sedan kommer man tillbaks till korridoren man stod i från början.
Vem i helvete har konstruerat de här U-svängarna ? Någon som vill att man skall bli förbannad och slänga matvarorna på marken och gå ut igen ? Av någon märklig anledning finns de här U-svängarna, eller återvändsgränderna ofta i början av butikerna, i anslutning till shampot och hushållspappret. Någon som kan svara på varför dessa “U-svängar” existerar ?
.
..- Gummit uppe i taket ? -
Det tredje problemet uppstår, när man skall köpa sig en LIMPA. Då går man till brödavdelningen, som det tar en halvtimma att hitta, eftersom det är så dåligt skyltat. Sedan står man och blickar ut över ett HAV av olika brödsorter, från hela världen. Det finns nog till och med brödsorter från yttre världsrymden också, så att även de utomjordingar som finns i kundkretsen, skall bli tillfredställda på brödfronten.
På brödavdelningen finns ofta ingen skyltning alls, man får vara glad om det överhuvudtaget står något pris på de olika brödsorterna. Så, där står man alltså, och HUR man än tittar ut över denna OCEAN av brödsorter, är det nästan omöjligt att hitta en vanlig standardlimpa.
- Är det detta som kallas valfrihet ?
Som om inte det här räckte, så har stormarknaderna ofta tandborstar och tandkräm i samband med maskindiskmedlet. Det säger väl en del om butikernas människosyn ? Sedan har de ofta plastpåsar och fryspåsar på samma hylla som Tacoskalen. Är inte det en skymf mot hela Mexico ? Och mjukosten… är det för mycket begärt, att den skall finnas vid avdelningen för pålägg ?
Och när man skall köpa kondomer, då står dessa längst upp på någon dammig hylla, bakom någon gammal skylt som inte varit i bruk de senaste trettio åren, Så man får sträcka sig något djävulusiskt efter kondomerna. Och sedan säger kassabiträdet ofta: “Vi har två olika storlekar.” – Konstigt, – får man välja ?
Sedan, när man fått ned kondomerna, är man så leabruten att man ändå inte kan använda dem.
- Vill inte butikerna att man skall ha säker sex ?
När man så äntligen står i kassan, med de få matvaror man lyckades hitta, och efter att alla kunder framför en blåst av, tvättat av och skurat sina kontokort i varandras näsdukar, och lånat ut pengar till varandra, då kort-kontona var tomma, kommer man så fram till kassörskan och man säger lite försynt:
- “Det tog 20 minuter att hitta en limpa. Och hälften av varorna på min handlingslista har jag inte ens hittat, trots att jag gått här i två timmar.”
Då avger kassörskan något standardsvar, typ: “Det var ju tråkigt att du inte är nöjd med oss. .Men, vi vill ju ha något för alla kunder.”
Och då väcks en fråga till liv inom en: “- Har hon rösträtt ?”
Tänk om man skulle konstruera en webbsajt, såsom alla Sveriges stormarknader är konstruerade.
- Lite återvändsgränder här och där. Ingen att kontakta, Svårt att navigera, och sedan byter man ut lite ord här och där, och inga ord på länkarna heller,
Sedan halkar man ut från webbsajten två timmar senare. .Asförbannad.
__________
- Man kanske skulle få massor av besökare ?
.
Du kanske också gillar: / You may also like:
SPARA I FIL / SKRIV UT, HÄR > - SAVE TO FILE / PRINT, HERE >