Använder du en mobil enhet ? - dubbelklicka i detta område, så blir texten större ! Do you use a mobile unit ? - For larger text, doubleclick in this area !
“Konsum-chefen som gjorde guld av apskit” – Modern saga !
- Modern saga som handlar om hur det kan vara för en Coop-chef -
.
Det var en gång en Coop-chef, som ville öka vinsten i sin nedgångna och konkursmässiga Coop-butik.
Han lade pannan i djupa veck och sade till sig själv:
“Hur skall jag göra för att locka in så många kunder som möjligt i butiken,
för att sedan kunna lura pengarna av dem ?”
Butikschefen gick av och an i flera månader, medan han försökte komma på en lösning på problemet.
.
Så en vacker vårdag, fick han en idé.
Han kom på att om han installerade en kaffeautomat och erbjöd kunderna nybakat fikabröd till en billig slant,
då skulle alla fikasugna människor komma in i butiken,
- och då skulle de plocka med sig fler varor, som han sedan kunde ta för mycket betalt för !
Coop-chefen kom också på att om han möblerade Konsumbutiken som en labyrint – så att kunderna måste följa en vis rutt – då skulle de plocka med sig ännu fler varor, som Coop-chefen sedan kunde ta för mycket betalt för.
När Coop-chefen, en förmiddag, stod vid brödugnen och väntade på att kanelbullarna skulle gräddas, kom han på den smarta idén att sätta ett lägre pris på hyllkanten ute i butiken, än vad kunderna sedan fick betala i kassan.
På det sättet skulle kunderna plocka massor av, som de trodde ‘billiga varor’, som Coop-chefen sedan kunde ta mer betalt för i kassan.
Konsumchefen tänkte att nittiofem procent av de efterblivna kunderna inte skulle märka någonting alls,
och de övriga ynka fem procent som kom tillbaka för att klaga,
skulle man be om ursäkt och bjuda på en kopp kaffe och nybakat kaffebröd !
På det sättet kunde Konsum-chefen bli rik och bygga sig ett stort hus med höga staket runt, i utsidan av staden.
När några år hade gått och Coop-chefen hade börjat få riktig snurr på affärerna, kom det in en ilsken kund och klagade på priset.
På hyllan ute i butiken hade det stått:
Kampanjpris: 20 kronor.
Men kunden hade fått betala 30 kronor…
Coop-chefen ursäktade sig med att det måste ha varit en gammal skylt som satt ute i butiken,
och att man som plåster på såren nu skulle bjuda kunden på en kopp kaffe och ett gott, nybakat Wienerbröd !
När Konsum-chefen öppnade brödugnen för att hämta det nygräddade Wienerbrödet, anade den missnöjda kunden vad butikschefen höll på med,
reagerade sekundsnabbt,
och slog till Konsumchefen så hårt hon orkade så att denne flög in i brödugnen.
Kunden stängde ugnsluckan, och Coopchefen brann upp !
Det blev en sådan redig brasa, att det luktade härsket fläsk i hela byn i flera veckor framöver.
Du kan tro att den missnöjda kunden blev glad och rusade hem till sin familj och sade att hon hade gjort en god gärning för hela bygden.
.
Sedan levde de lyckliga i alla sina dagar !
.
.
Du kanske också gillar: / You may also like:
SPARA I FIL / SKRIV UT, HÄR > - SAVE TO FILE / PRINT, HERE >