Du valde alternativ 2:

.

”Du tackar nej till att bli medlem i kundklubben”

 

DU GJORDE ETT FANTASTISKT, ANSVARSFULLT VAL (:

Butiksledningen vill helst att så många kunder som möjligt blir ”medlemmar” i butiken.

Då kan nämligen butiksägarna ”låsa in” kunderna (affärsbegreppet kallas på engelska ”Lock-In”), och därigenom få större kontroll och makt över kunderna, och i förlängningen kunna sno åt sig mer pengar av dem, så att butiksägare och aktiesparare skall få mer pengar till kvar till sig själva.

Men att erbjuda medlemskap, innebär i praktiken att man utestänger en förfärlig massa kunder.

- De som inte har förmåga att hålla reda på koder och medlemskort, eller de som inte kan tala för sig, ställs ohjälpligt utanför medlemskapet.

För butiksledningen tar naturligtvis inget ansvar för att kontrollera i sina databaser om en kund är medlem eller inte – nej, ansvaret för att framme vid kassan redovisa sitt medlemskap, vilar naturligtvis helt och hållet på kunden.

Butiksägaren lockar med medlemsrabatter, i gengäld mot att butiksägaren får ”låsa in” kunderna.

Men det skulle vara bättre att sänka priserna generellt för alla kunder istället.

Det skulle vara en betydligt mindre ”utestängande” metod.

 

GÅ VIDARE TILL FRÅGA 10 HÄR >>>

 

Posted by on september 16, 2014 in