Jag Ă€r, som mina lĂ€sare vet, ganska svag för Ă€ldre tiders hits och schlagermusik. Det gör att jag inte blir det minsta förvĂ„nad över att ocksĂ„ Bob Dylan kĂ€nner en dragning Ă„t det hĂ„llet, till och med har gett ut en egen CD i genren, ”Shadows In the Night” (Columbia 88875057962, 2015, distribution Sony Music).
LikvÀl blir jag mest förbryllad av den hÀr skivan.
Varför har Dylan valt att sjunga in just de hÀr lÄtarna ur The Great American Song Book? Jag skulle nÀmligen sjÀlv knappast ha fastnat för just det hÀr urvalet.
Första lĂ„ten, ”I’m a Fool to Want You”, ger mig viss vĂ€gledning: Den har bland sina upphovsmĂ€n Frank Sinatra. Och jag tror banne mig att Sinatra har gjort versioner av alla de tio lĂ„tarna pĂ„ Dylans ”Shadows In the Night”.
Dylans problem hĂ€r Ă€r att Sinatra och flera andra har gjort de hĂ€r lĂ„tarna mycket bĂ€ttre, lĂ„t vara att de ibland, till exempel i fallet den avslutande ”That Lucky Old Sun”, ocksĂ„ i den hĂ€r aktuella versionen blir hyggligt hörvĂ€rda.
NĂ„gra av de lĂ„tar Dylan nĂ„gorlunda lyckas med Ă€r alla skrivna av lyskraftiga namn ur musikhistorien: Jacques PrĂ©vert (”Autumn Leaves”), Oscar Hammerstein & Richard Rogers (”Some Enhanted Evening”) och Irving Berlin (”What’ll I Do”).
OK, det hÀr Àr en kul grej. Men pÄ dagens mycket skakiga skivmarknad hade knappast nÄgon annan Àn Bob Dylan, och dÄ pÄ grund av att Bob Dylan har sÄ mÄnga fans, fÄtt göra en skiva som den hÀr.