Ganska många av mina läsare, bland dem alla ni som brukar kolla mina svar på veckans melodikryss, undrar nog, vart jag har tagit vägen.
För drygt en vecka sen var jag pÃ¥ en nostalgiresa till mina pojk- och ungdomsÃ¥rsÃ¥rs Juniskär med omnejd och min gamla skolstad Sundsvall. Jag fick den här resan av min son, Matti, som själv tillsammans med sin syster Kerstin tillbringade bÃ¥de sommarveckor och sportlov hos farmor oh farfar i det hus i Juniskär där jag växte upp. Senare var han där tillsammans med mig för att hälsa pÃ¥ husets ägare, Kjell Nordin, nu död även han – men vi hade av dem som nu äger huset välkomnats att hälsa pÃ¥ och fritt ta bilder bÃ¥de inom- och utomhus. Vi var ocksÃ¥ i Löran där pappas bÃ¥t och andra bÃ¥tar med estniska och ingermanländska flyktingar kom i land hösten 1944.
Jag ska i en separat text senare berätta mer om den här resan tillbaka till det förflutna.
Den senaste lördagen var jag dock tillbaka i Öregrund och hade för avsikt att som vanligt lösa och lägga ut en text om veckans melodikryss.
Men jag drabbades av ett fullkomligt obegripligt datorstopp, verkade vara utspärrad från internet. Jag hade efter veckohelgen tänkt ringa vår servicefirma i Östhammar men fann i dag plötsligt att datorn hade kommit ut på nätet igen. Jag har faktiskt ingen aning om vad det här berodde på.
Nu har jag alltsÃ¥ lyssnat pÃ¥ veckans kryss pÃ¥ nätet och löst det – egentligen fanns där inget som var särskilt svÃ¥rt.
Det gällde ocksÃ¥ den första av de tvÃ¥ dubbelfrÃ¥gorna. Jag är ju tillräckligt gammal för att minnas unga Anita Hegelands stora hit frÃ¥n 1970, ”Mitt sommarlov”, i dag spelad i en instrumental version. Och av Povel Ramels ”The gräsänkling blues” frÃ¥n 1951 kan jag delar av texten utantill: ”Min fru har rest till Mölle, till Mölle by the sea”. Fast i dag hörde vi den med Mikael och Ulrich Neumann.
Varför Anders Eldeman har gjort en dubbelfråga av de här två låtarna vet nog bara han. Sommartema finns det i och för sig i båda texterna, men flera av dagens ljudillustrationer hade ju det.
Redan allra första lÃ¥ten, Lasse Berghagens ”Stockholm i mitt hjärta”, har ju det, och även om vi i dag fick höra den instrumentalt, har vi ju otaliga gÃ¥nger hört den här lÃ¥ten sjungas som allsÃ¥ng i ”AllsÃ¥ng pÃ¥ Skansen”.
När det gäller Birger Sjöbergs ”Den första gÃ¥ng jag sÃ¥g dig, det var en sommardag”, har jag inte bara sjungit den under läroverkstiden – jag har ocksÃ¥, som journalist, varit pÃ¥ en centerstämma i hans gamla hemstad Vänersborg. Jag förstÃ¥r ju att Eldeman ville göra den här fina melodin svÃ¥rare att identifiera, men varför i helskotta valde han en dansbandsversion med The Sleepwalkers?
Och sÃ¥ avslutades dagens kryss med ”Sommarnatt”, en hit 1980 med göteborgska ”Snowstorm” (!). Särskilt refrängen är lätt att känna igen, till och med när den spelas av Lennart Palm.
Dess förinnan hade vi fÃ¥tt höra Lill Lindfors sjunga sin och Tommy Nilssons ”Där under äppelträdet väckte jag dig”, en tonsättning av en text hämtad ur ”Höga visan” i Bibeln.
”Come Fly With Me”, som Frank Sinatra hade en stor hit med 1958 men som vi i dag hörde i en gitarrversion, handlar inte om himlens änglar.
Wolfgang Amadeus Mozarts opera frÃ¥n 1791, ”Trollflöjten”, har jag sett och lyssnat pÃ¥ flera gÃ¥nger. Det är ett helt underbart verk, men jag ställer mig förstÃ¥s kallsinnig till delar av dess innehÃ¥ll.
Men ocksÃ¥ musikaliskt betydligt enklare verk kan ha sin charm. Ett exempel är ”Kan du vissla, Johanna? Ja, visst kan jag det”, vars melodi och text skrevs 1932 av Sten Axelsson och Ã…ke Söderblom.
Jag är som bekant ingen dansbandsentusiast, men dansband har faktiskt lyckats spela in lÃ¥tar som med rätta blev schlager. ”Jag vill vara din, Margareta”, med Sten & Stanley 1976, är ett exempel.
Och ”Spinning Wheel” frÃ¥n 1968, med Blood, Sweat and Tears, var värd att lyssna pÃ¥ den ocksÃ¥. Här skulle vi översätta det amerikanska gruppnamnet till svenska: ”Blod, svett och tÃ¥rar”.
Och jag hade heller inget mot att fÃ¥ höra en mycket senare importlÃ¥t, ”Hello” frÃ¥n 2015 med Adele.
Sen är det bara ”Igelkotten Ivar” kvar, exekverad av Magnus Härenstam och mycket saknad liksom kollegerna Brasse Brännström och Eva Remaeus.
Jag håller på kvalitet, även inom barnkulturen.