I lördags Äkte vi till Stockholm, pÄ födelsedagskalas för tvÄ barnbarn, sÄ tidigt att jag inte hann göra Melodikrysset.
Vi kom tillbaka till Ăâregrund till kvĂ€llen, men kroppen Ă€r efter fallolyckan förra tisdagen i galopperande olag, sĂ„ jag fick ett larmsamtal frĂ„n VĂ„rdcentralen i Uppsala, dĂ€r jag lĂ€mnade prover i fredags – jag har fĂ„tt Ă€ndra en smula pĂ„ min medicinering, och pĂ„ torsdag har jag tid hos min huslĂ€kare för generalinspektion. Den som dĂ„ lever – nĂ€r man som jag Ă€r 80, snart 81, vet aldrig – fĂ„r se vad som behöver göras för att man ska klara sig ett tag till.
Men jag har en förstÄende och hjÀlpsam hustru, och jag vill ju sÄ gÀrna fÄ genomföra den resa till barndomens och ungdomens JuniskÀr och Sundsvall sonen, Matti, gav mig i julklapp.
Sent i gĂ„r kvĂ€ll fick jag i alla fall möjlighet att pĂ„ nĂ€tet lyssna pĂ„ Melodikrysset, och passande nog innehöll det en version av Magnus Ugglas ”Jag mĂ„r illa”, dock i huvudsak spelad i valstakt av Lennart Palm.
Det hÀr greppet att som ljudillustrationer anvÀnda ovanliga versioner Äterkom i fler frÄgor.
Benny Anderssons ”Sunny Girl”, som ursprungligen gjordes av Hep Stars, fick vi nu höra med Göteborgs Symfonietta.
Och gamla kĂ€ra ”All of Me” frĂ„n 1933 gjorde Trazan och Banarne, det vill sĂ€ga Lasse ĂâŠberg och Klasse Möllberg som spelade apa om till ”ĂâŠlfobi”.
En annan av Eldemans specialiteter Àr att som ljudillustrationer anvÀnda sÄdant som hör hemma i enhelt annat Ärstid Àn den vi aktualiter befinner oss i.
Redan i början av krysset spelade han Tove Janssons och Erna Tauros fina ”Höstvisa”, för sĂ€kerhets skull i en instrumentalversion med Roland Cedermark.
Vi fick höra ocksĂ„ ”Lusse Lelle”, som ju hör hemma i perioden före jul. Till lussebullar behöver man hur som helst saffran.
Sen fanns dÀr en del musik som jag aldrig har hört, men det Àr ju sjÀlvförvÄllat.
”Sagas sĂ„ng” frĂ„n 2015 minns jag inte att jag tidigare har hört, men i det fallet var det ju ganska lĂ€tt att kĂ€nna igen Lena Phs röst.
DĂ€remot kĂ€nde jag inte igen Ola (Svensson) eller hans ”Jackie Kennedy” frĂ„n 2014. Den lĂ€t i och för sig inte oĂ€vet, men nyfiken som jag Ă€r började jag fundera över varför han gjorde den just dĂ„. Efter lite googlande kom jag fram till att det dĂ„ var tjugo Ă„r sedan Jacqueline Kennedy dog, 1994.
Sjungande filmstjĂ€rnor Ă€r i och för sig ett samband, men nog tycker jag att dubbelfrĂ„gan om filmmusik var ganska krystad. Errol Flynn minns jag frĂ„n filmer som ”De dog med stövlarna pĂ„”, men varken ”Lily of Laguna” eller filmen den ingick i, ”Lilacs of the Spring” frĂ„n 1954, har jag hört/sett. DĂ€remot Ă€r jag ganska vĂ€l förtrogen med Woody Allens filmer, till exempel ”Everyone Says I Love You” (1997), dĂ€r Julia Roberts sjöng Fats Wallers ”All My Life”.
Med hjÀlp av de ledbokstÀver jag hade var det ocksÄ ganska lÀtt att se att det Herbert Von Karajan och wienerfilharmonikerna spelade var komponerat av Ludwig Van Beethoven.
Men nĂ€r vi kom till veckans Evert Taube, spelade Eldeman förstĂ„s inte nĂ„got av de vanligaste taubestyckena utan ”Ellinors vals” frĂ„n 1923, hĂ€r i en orkesterversion med Ulf Björlin som dirigent – och mĂ€rk att Ellinor hĂ€r Ă€r namnet pĂ„ ett fartyg.
ĂâŠtminstone en lĂ€tt frĂ„ga fanns det ocksĂ„ i det hĂ€r krysset. Det Ă€r klart att jag genast kĂ€nde igen ”Tusen och en natt” med Charlotte Perrelli, som dock nĂ€r hon vann Melodifestivalen och sen Eurovision Song Contest med den, hette Nilsson i efternamn. ĂâŠrtalet dĂ„ hon gjorde det var 1999 och avslutades sĂ„ledes med tre nior.
Och dÄ finns det bara ett frÄgesvar kvar att redovisa.
Povel Ramels stĂ€mma Ă€r ju lĂ€tt att kĂ€nna igen, men dessutom har Eldeman redan tidigare i Melodikrysset anvĂ€nt det Bunny Blom-material som förekom i dagens kryss: ”Min lilla söta Inga”, ”Anna, du kan vĂ€l stanna” med flera.