OcksĂ„ den hĂ€r veckan testade Anders Eldeman vĂ„ra kunskaper om klassisk musik. Han spelade musik ur ”Djurens karneval” av Camille Saint-SaĂ«ns. Fast sjĂ€lva frĂ„gan var enklare. Vi skulle identifiera soloinstrumentet, och det var en cello.
SjĂ€lv tyckte jag att tvĂ„ andra frĂ„gor var betydligt svĂ„rare. Jag hörde och sĂ„g i och för sig Robin Bengtsson i Melodifestivalen och ESC, men jag skulle annars aldrig komma pĂ„ idĂ©n att lyssna pĂ„ honom, vilket gör, att jag förstĂ„s inte bums kĂ€nner igen hans röst. Och varför han har sjungit in en lĂ„t med titeln ”Stevie Wonder” har jag ingen aning om.
Per Eggers tror jag heller inte att jag nĂ„gonsin har hört pĂ„ skiva (eller i nĂ„got annat sammanhang). Och ”When My Little Girl Is Smiling” lockade mig inte heller att bli fan.
DĂ€remot Ă€r bröderna GĂ€rdestad hitmakare av den typ jag gĂ€rna lyssnar pĂ„, nĂ€r tillfĂ€lle bjuds. Och deras ”Sol, vind och vatten” blev inte sĂ€mre av att det i dag var Laleh som sjöng den.
Tomas Ledin finns ocksĂ„ i min skivsamling, dock inte med det som spelades i dag, ”De dagar vi drömt om”.
Evert Taube har jag allt av pĂ„ skiva, dĂ„ förstĂ„s ocksĂ„ ”Tango i Nizza” som vi i dag hörde pĂ„ gitarr. Och jag vet att det som förde Evert till mĂ„nga av de orter han har besjungit, till exempel Nice som Eldeman i dag ville att vi skulle skriva, var att han i yngre dagar ocksĂ„ arbetade som sjöman.
Tar man sig lĂ€ngre vĂ€sterut, frĂ„n Medelhavet till atlantkusten, hamnar man i Portugal. DĂ€r, inklusive i huvudstaden Lissabon, har jag varit; jag har ocksĂ„ hört Erik Axel Karlfeldts av Bo Sundblad tonsatta ”I Lissabon dĂ€r dansa de”.
FortsĂ€tter man sen norrut lĂ€ngs samma atlantkust, kommer man sĂ„ smĂ„ningom till Belgien, landet varifrĂ„n visskaparen och vissĂ„ngaren Jacques Brel kom, och dĂ€r har jag förstĂ„s ocksĂ„ varit. Brel och hans sĂ„nger har jag ett lĂ„ngvarigt förhĂ„llande till. Ursprungligen kom jag i kontakt med Brels viskonst via Lars Forssell, men sedan har jag ocksĂ„ lyssnat pĂ„ Brels egna insjungningar, pĂ„ franska. I dag fick vi höra Brel sjunga sin ”La biĂšre”, en visa som vi som har lĂ€st franska i skolan förstĂ„r handlar om öl.
FrÄn Belgien Àr det inte lÄngt till Storbritannien, och dÀrifrÄn hade Eldeman i dag hÀmtat mÄnga lÄtar.
Vi fick höra en hit för The Clash, den riviga ”Should I Stay Or Should I Go”.
Vi fick höra en instrumentalversion av The Beatles’ ”Yellow Submarine”, ocksĂ„ en film som i svensk version fick heta ”Gul gul gul Ă€r vĂ„r undervattningsbĂ„t”.
Och sĂ„ fick vi höra en av de artister och lĂ„tar som förekom vid en födelsedagsgala för drottning Elisabeth 2002: Vi hörde Phil Collins i ”You Can’t Hurry Love”.
Kvar att nĂ€mna Ă€r dĂ„ bara ”My Bonnie Is Over the Ocean”, en sĂ„ng vi fick sjunga pĂ„ engelsklektionerna i realskolan under tidigt 1950-tal. Men ska vi vara noga Ă€r den ju irlĂ€ndsk till ursprunget.
Och om en stund Àr det dags för Sven Melander, fast i ett annat radioprogram som jag ocksÄ skriver om, varje dag.