I mitt liv förekommer det ganska tvära musikaliska kast. Sist i går kväll skrev jag en bloggtext om trettonhelgens konsert i Musikens hus här i Uppsala, en konsert med opera- och operettmusik från sent 1800-tal och tidigt 1900-tal.
I dagens melodikryss förekom inget sÃ¥dant. Det närmaste vi kommer är väl med Ludwig van Beethovens ”Für Elise”, dock i en mycket speciell japansk tappning med W (Double U).
Över huvud försökte Anders Eldeman utmana oss med sådant vi sällan hör.
Raga från Indien hör väl knappast till det normala melodikrysslösare brukar lyssna på.
Signaturen till ”Ring sÃ¥ spelar vi” framfördes av Roland Cedermark pÃ¥ dragspel.
Och Björns och Bennys ”Guldet blev till sand”, där guldet skulle ge den kemiska beteckningen AU, framfördes av The Ryders.
Det är möjligt, att mÃ¥nga heller inte kände igen rösten pÃ¥ Anna Charlotta Gunnarson, men jag rekommenderar gärna hennes radioprogram ”Pop och politik”.
Annat var mer förutsägbart.
Ã…ter spelades Christer Sjögren och Vikingarna pÃ¥ tyska, i dag i en tysk version av ”Du är min sommar Marie”.
Och dagens melodifestivalfrÃ¥ga var dubbel, tvÃ¥ lÃ¥tar som förekom 2007: Jessica Andersson med ”Kom” och Uno Svenningsson och Irma Schultz med ”God morgon”.
Fast nog var Cliff Richard bättre i 1968 Ã¥rs Eurovision Song Contest med ”Congratulations”.
Men Gary Moore var inte sÃ¥ oäven han heller i ”Still Got the Blues”.
Jag har inget mot Jerry Lee Lewis heller, men att spela ”I Can’t Have a Merry Christmas, Mary” efter trettonhelgen kändes lite post festum.
Ett slags julanknytning hade ju ocksÃ¥ sÃ¥ngen ur Disney’s ”Snövit”, i dag med Bruno Winzell.
Och dÃ¥ gÃ¥r vi i mÃ¥l med ett somrigt stycke av Carl Michael Bellman, ”Vila vid denna källa” (Fredmans epistel nummer 82), där det förekommer rött vin och pimpinella. Fast mittÃ¥t: Det här var ju en dubbelfrÃ¥ga: Den andra dryck som efterfrÃ¥gades var te, vilket vi skulle komma pÃ¥ med en heller inte sÃ¥ lättidentifierad ”Tea for Two”.
Och nu ser jag att det är dags för lunch. Te blir det nog inte, inte heller vin.