Jag steg upp redan sju i morse och fick tid både till en bra frukost och till att läsa två av våra tre morgontidningar. Tidningarnas förstasidor domineras i dag förstås av den avskyvärda massakern, även på många barn, i Frankrike. Och inte nog med det: i morgonnyheterna berättades det om försöket till militärkupp i Turkiet.
Men lördagsmorgnarna har också sitt givna inslag, Melodikrysset.
Veckans kryss hörde inte till de svÃ¥raste, men även om jag känner till Roy Orbison, hade jag inte tidigare hört hans ”In Dreams”, den som skulle ge oss kryssordet dröm ”i ental” som Anders Eldeman gav oss som vägledning.
Och Beyoncé (Knowles) förekommer ju relativt ofta i krysset, sÃ¥ det var heller inte särskilt svÃ¥rt att komma pÃ¥ att det var hon som sjöng ”Sorry”.
Jag fÃ¥r väl ocksÃ¥ bekänna, att jag inte hör till MÃ¥ns Zelmerlöws fans, men jag lyckades ändÃ¥ lista ut, att det var han som sjöng ”Fire In the Rain”.
HÃ¥kan Hellström har jag ingenting emot – men jag hade tidigare inte hört honom sjunga ”Din tid kommer”.
När man hör musikalmelodier i Melodikrysset, brukar de ganska ofta vara skrivna av Andrew Lloyd Webber, och här passade det dubbla efternamnet helt uppenbart in. Det vi hörde här var ”Kärleken förändrar allt”/”Love Changes Everything” ur ”Aspects of Love”.
Men jag är hyggligt förtrogen ocksÃ¥ med operarepertoaren. I dag hörde vi musik ur Giacomo Puccinis ”La Bohème” (1896), med Anna Netrebko och Rolando Villazon som sÃ¥ngare.
TV-serier är ofta svÃ¥ra för mig, därför att jag sällan ser sÃ¥dana, men den signaturmelodi som spelades i dag kände jag igen frÃ¥n brittiska ”Vi möts igen” (”We’ll Meet Again”) frÃ¥n tidigt 1980-tal.
Kenneth and the knutters är inte nÃ¥gon grupp jag brukar lyssna pÃ¥, men deras förvanskade textversion hade som förlaga Hasse Kvinnaböske Anderssons ”Änglahund”, den där han sjunger ”FÃ¥r man ta hunden med sig in i himlen?” och som skulle ge oss ordet hund.
Till det lättaste i dag hörde att förknippa ”Bara fÃ¥ va mig själv” med Laleh (Pourkarim).
Och äldre barnvisor kan jag ocksÃ¥; Alice Tegnérs har jag själv pÃ¥ skiva. SÃ¥ det är klart att titeln och inledningsraden ”Vart ska du gÃ¥ min lilla flicka?” genast dyker upp, sÃ¥ fort jag hör melodin.
Samma förhÃ¥llande har jag till Evert Taubes visor – texten till alla de viktigast gÃ¥r förresten att hitta ovan under Kulturspegeln, SÃ¥ngtexter.
I dag fick vi höra två visor, signerade Taube.
Vi fick pÃ¥ dragspel höra ”Dansen pÃ¥ Sunnanö”, den som börjar ”Det gÃ¥r en dans pÃ¥ Sunnanö”.
Och sÃ¥ avslutade Anders Eldeman med en taubevisa som vara ganska lätt att känna igen, ”Vals i gökottan”. Hans frÃ¥ga, om ett väderstreck som förekommer i texten, var klurigare, eftersom samtliga väderstreck förekommer i texten. Men det väderstreck som gÃ¥r in pÃ¥ anvisad plats i krysset är öster, och mycket riktigt förekommer ocksÃ¥ en östergök i vistexten.