Som säljare kan det vara bra att föra bok över alla sina annonseringar, och jämföra var man fick mest tillbaka per investerad krona.

Det finns tre värden som kan vara särskilt användbara i det här fallet, nämligen ROI – Return On Investment (Avkastning på investering), ROS – Return On Sale (Avkastning per försäljning), och CPA – Cost Per Acquisition (Kostnad per försäljning).

Då får man fram ett teoretiskt värde som man kan ta hjälp av för att avgöra i vilket medium man fick mest tillbaka per investering.

RSOI

Men det finns också andra värden som kan vara bra att hålla koll på, exempelvis RSOI – ”Social Return On Investment” – nämligen att en investering kan ge etiska, miljö, hälso och utbildningseffekter för ett större antal människor. – Men det värdet kan vara svårt att mäta på kort sikt.

GRATISSPRIDNING

Olika medier kan ha olika förmåga att sprida budskap, så kallad gratisspridning, och det kan man lägga in i sina beräkningar, även om det värdet också är svårt att mäta på kort sikt.

 

HEM