â€Allting gÃ¥r att sälja med mördande reklam, kom och köp konserverad grötâ€. SÃ¥ sjöng Hasse och Tage för ett antal Ã¥r sedan. Men är det sant?
I Svenska kyrkan har vi de senaste åren satt stor tilltro till kommunikation och information, men i realiteten har det inte påverkat så mycket som vi hoppats och trott.
Jag tror inte att svaret på Svenska kyrkans problem och svårigheter är att öka antalet anställda kommunikatörer eller informatörer. Det är inte heller att satsa på pr-kampanjer eller lägga mer pengar på information eller reklam.
Det är inte så att Svenska kyrkan lever i en bubbla. Vi är en naturlig del av samhället och människors vardag. Vi möter varje vecka människor i samband med begravningar, dop och vigslar. Varje söndag träffar vi en trogen skara gudstjänstfirare och varje vecka möter vi massor av människor som söker sig till våra dagliga verksamheter.
Vid några tillfällen om året möter Svenska kyrkan fler människor än annars. Mest människor möter vi då några av de kungliga ska vigas eller låta döpa sina barn. Tänk om vi i stället för reklamkampanjer kunde utnyttja alla dessa tillfällen till att visa vilka vi är?
För nÃ¥gon vecka sedan sände SVT det engelska prinsbröllopet. Det var säkert flera miljoner människor som med spänning följde bröllopet. Biskopen som höll â€predikan†visste att tala om Gud, kyrkan och det kristna uppdraget. Det sägs att han blev inbokad pÃ¥ ett antal bröllop redan dagen efter. Biskopen fullföljde sitt uppdrag och sa vad hans hjärta var fullt av.
Det är hög tid att vi alla tar vårt uppdrag på allvar. Vi ska vid varje tillfälle och i alla sammanhang tydliggöra kyrkans budskap och vårt uppdrag som kristna.
Vi ska älska Gud, tro på Jesus Kristus och vara öppna för den heliga Anden.
I grund och botten handlar hela vårt uppdrag om vad vi vill. Botten är inte vad vi förmår eller vad vi klarar av. Botten är vad vi vill. Allt vad vi gör är en viljeyttring om vilka vi vill vara.
"Du skall älska Herren, Gud, av hela ditt hjärta,med hela din själ och med all din kraft."5. Mosebok kapitel 6