Jag fyller 82 i juni – fast i den här Ã¥ldern vet man ju egentligen inte om man är i livet dÃ¥. Hur som helst pÃ¥verkas man av alla de kroppsliga Ã¥kommor som drabbar en, och allting, sÃ¥ även krysslösandet, tar längre tid. Och eftersom syn och hörsel är pÃ¥tagligt sämre än förr, gÃ¥r ju krysslösandet inte fortare precis.
Jag har rykte om mig att vara kunnig pÃ¥ mÃ¥nga omrÃ¥den, dock inte till exempel idrott, sÃ¥ numera finns det yngre människor som kommer hit för att fÃ¥ hjälp med det ena eller det andra, om inte annat sÃ¥ med hjälp av alla vÃ¥ra böcker och annan skriftlig dokumentation. En yngre partivän (S) har varit här och lÃ¥nat orkesterarr till arbetarrörelssÃ¥nger, och bara för nÃ¥gra dar sen var Birgitta och jag i Benny Anderssons studio för att spela in nÃ¥gra mycket kända arbetarrörelsesÃ¥nger för en kommande skiva. (Jo, Benny var själv med, och jag pratade med honom.) Och sen har förre Tiden-redaktören Jesper Bengtsson besökt mig här hemma för att fÃ¥ partimaterial om stat-kyrka-frÃ¥gan (och sÃ¥ lÃ¥nade han min gamla IB-vitbok). Och i veckan som var var vi pÃ¥ Musikens hus här i Uppsala och hörde Felix Mendelssohns ”Elias”. Till det kommer Melodifestivalen, som jag numera följer mest för att kunna fortsätta lösa Melodikrysset.
Som ni väl anar, är det inte främst de klassiska styckena i Melodikrysset jag har problem med.
Jag har nyligen för andra gÃ¥ngen sett Bolsjoj-teaterdansare i Pjotr Tjaikovskis ”Svansjön”, och hans ”Nötknäpparsviten” frÃ¥n 1892 är jag ocksÃ¥ bekant med. Fast i det här fallet ville Anders Eldeman ha namnet pÃ¥ det redskap som finns i titeln, det vill säga nötknäppare.
Om vi vänder på det och i stället tar de mest moderna ljudillustrationerna, har jag ofta problem med dem.
Jag har, som jag har varit inne pÃ¥, lyssnat pÃ¥ Melodifestivalerna och Eurovision Song Contest, men eftersom de här tävlingarna bygger pÃ¥ annat än lÃ¥tar som omedelbart fastnar i melodiminnet, glömmer jag dem nästan omedelbart. Danny Saucedo kom tvÃ¥a med ”In the Club” i Mellon 2011, men inte mindes jag hur den lät.
Jag är en läsande människa, och i en av bokhyllorna finns förstÃ¥s ocksÃ¥ J R R Tolkiens böcker, till exempel ”Sagan om ringen”-serien, men jag har faktiskt aldrig sett hela filmatiseringen av den här bokserien. Den tonsättning/insjungning Enya gjorde av ”May It Be” kan jag inte pÃ¥minna mig, men jag blir fascinerad av hennes fullständiga irländska namn, när jag letar pÃ¥ Google: Eithne PádraigÃÂn NàBhraonáin.
Sickan Carlsson har jag sett en del filmer med, dock mest i form av TV-repriser – men jag kan inte pÃ¥minna mig just ”Landstormens lilla lotta” frÃ¥n 1939. Fast Google hjälper, särskilt om man har namnen pÃ¥ flera andra medverkande: Ã…ke Söderblom och Thor Modén. Det Sickan sjöng hette ”Jag ska sjunga för dig”.
Och den 1981 med fyra Oscar belönade filmen om tvÃ¥ löpare, ”Triumfens ögonblick”, med musik av Vangelis har jag definitivt inte sett – jag väljer bort allt som har att göra med idrott.
Östen med resten har jag lyssnat en del pÃ¥ och ocksÃ¥ gillat, men aldrig har jag försökt lära mig vilka som bildade resten. AlltsÃ¥ var det inte svÃ¥rt att komma i hÃ¥g att ”Invitation till Guatemala” skrevs av Evert Taube, men inte kunde jag spontant att den som 1994 sjöng den var en del av resten, Jens Kristensen.
Jag berättade ju inledningsvis att jag här om dan träffade Benny Andersson i hans studio – jag visade honom ocksÃ¥ min sÃ¥ngbok frÃ¥n 1970 ”Upp till kamp!”.
I dagens kryss förekom de två kvinnliga abborna, fast på soloplattor.
Krysset inleddes med Agnetha Fältskog med nÃ¥got som inte har med ABBA att göra: ”When You Walk In the Room”.
Och senare sjöng Frida, det vill säga Anni-Frid Lyngstad, ”Av en blomma”, som inte heller härstammar frÃ¥n ABBA utan frÃ¥n Anders Glenmark.
”Vad tar ni för valpen där i fönstret?” förknippar jag starkt med Alice Babs’ insjungning frÃ¥n 1952, men jag minns den ocksÃ¥ med Lily Berglund och Cacka Israelson. Först lÃ¥ngt senare har jag lärt mig att den här lÃ¥ten har en engelsksprÃ¥kig förlaga.
Helsvensk är däremot ”Jag tror pÃ¥ sommaren”. Den skrevs 1967 av Stig Olin och sjöngs in av sonen, Mats Olin. Som mÃ¥nga svenska lÃ¥tar som blev hits blev den känd ocksÃ¥ i Finland, där den kallades ”Taas on aika auringon”, och bland dem som har sjungit in den finns Karoliina Kovanen.
En skön gammal lÃ¥t är ”Avalon”, insjungen 1920 av Al Jolson. Men det finns bra inspelningar gjorda av andra och senare ocksÃ¥.
Gammal, frÃ¥n 1933, är ocksÃ¥ ”Smoke Gets In Your Eyes”, signerad Jerome Kern och Otto Haibach. Och eftersom den handlar om rökning, ville Eldeman här fÃ¥ veta vad sÃ¥dan resulterar i: Jo, aska.