Jag kom via nĂ€tet i kontakt med den numera tyvĂ€rr bortgĂ„ngne ĂâŠke Cato och vi upprĂ€ttade lĂ€nkar till varandras bloggar och skrev ocksĂ„ emellanĂ„t kommentarer till varandras bloggtexter. I ett fall, sĂ„ngen ”SmĂ„ nĂ€ra ting”, bad han mig om upplysningar om en pĂ„ sin tid mycket populĂ€r sĂ„ng, och dĂ€refter publicerade han följande:
NĂ€ra ting
I gĂ„r upptĂ€ckte spalten att han gick och sjöng pĂ„ en gammal visa, eller om det möjligen var i förrgĂ„r. Visan handlar om att man ska gĂ„ in i sin kammare och upptĂ€cka de smĂ„ nĂ€ra tingen i livet i stĂ€llet för att likt en tosig katt rastlöst jaga runt efter sin egen svans. Jag mindes inte texten, sĂ„ jag googlade och fick snart klart besked av den (nĂ€ra nog) allvetande Enn Kokk. Visan heter ”SmĂ„ nĂ€ra ting” och Ă€r skriven av norrmannen Arne Paasche Aasen. Den svenska översĂ€ttningen Ă€r gjord av den gamle rabulisten Ture Nerman.
Din lÀngtan flyr vilse sÄ vida omkring,
det Àr som du glömt alla nÀra ting.
Det Àr som du aldrig fick lugn en minut,
till nÄgonting annat du jÀmt vill ut.
Du tycker din dag Àr sÄ fattig och grÄ,
Vad Àr det du söker? Vad vÀntar du pÄ?
NĂ€r aldrig du unnar dig rast eller ro,
kan ingenting vÀxa och intet gro.
GÄ in i din kammare, liten och trÄng,
den gömmer vad hjÀrtat höll kÀrast en gÄng.
PÄ ropet i skogen fÄr ingen ett svar,
finn vÀgen tillbaka till det du har.
Den lyckan du söker bak fjÀllet i brand,
den har kanske alltid du haft i din hand.
Du skall inte jaga sĂ„ rolöst omkringĂąâŹÂŠ
Men lÀra dig Àlska smÄ nÀra ting!
Inget mÀrkvÀrdigt, men nog sÄ tÀnkvÀrt.
SÄngen blev en stor schlager pÄ bÄda sidor om kölen, vilket den var vÀl vÀrd. Bra text och en lÀttsjungen och behÀndig melodi av Kurt Foss och Reidar BÞe.
SĂ„ tycker jallefall spalten.
Till det hĂ€r kan jag tillĂ€gga att jag kĂ€nde författaren till den svenska texten – fast i dag fick vi höra lĂ„ten instrumentalt – och hade kontakt med honom bland annat inför publiceringen av min sĂ„ngbok frĂ„n 1969, ”Joe Hills sĂ„nger.” Och inte nog med det: NĂ€r arbetarrörelsen hade ett eget skivbolag, a disc, kom Björn Arahb och Monica Nielsen – jag hade tidigare haft kontakt med bĂ„da, fast var för sig – upp pĂ„ redaktionen för Aktuellt i politiken (s), vars chefredaktör jag var dĂ„ (1979), och ville ha min assistens vid produktionen av LPn ”Björn Arahb & Monica Nielsen sjunger Ture Nerman”, dĂ€r ocksĂ„ ”SmĂ„ nĂ€ra ting” finns med, och sĂ„ fick jag skriva en ganska lĂ„ng mapptext om Ture Nerman, i det hĂ€r fallet förstĂ„s med tonvikt pĂ„ Nerman som sĂ„ngtextförfattare.
* * *
DĂ€rmed kan vi gĂ„ över till Melodikrysset, dĂ€r vi hörde en instrumental version av ”SmĂ„ nĂ€ra ting” – Anders Eldeman ville ha andra ordet i den svenska titeln.
Eldeman varnade för att dagens kryss skulle komma att innehÄlla en del svÄra frÄgor, men egentligen var det bara en frÄga, som lÄg utanför det jag kunde mer eller mindre spontant.
De dataanimerade filmerna om ”Ice Age” har jag aldrig sett.
Men det Ă€r klart att jag har sett ”Life of Brian” frĂ„n 1979 och kĂ€nner igen ”Always Look On the Bright Side of Life”.
NĂ€r ”Grease” (1978) med John Travolta och Olivia Newton-John visades pĂ„ biograferna, lĂ€t jag mig inte gripas av den hysteri filmen skapade – jag sĂ„g den aldrig – men naturligtvis kĂ€nner jag till den.
ABBA-musikalen ”Mamma Mia!” sĂ„g jag och Birgitta under en resa till New York – den gick som bekant pĂ„ Broadway. Den hĂ€r frĂ„gan hade som ljudillustration ”When I Kissed the Teacher”.
Och sjĂ€lvklart kĂ€nner jag igen ”Toreador-arian” ur ”Carmen”, skriven 1873-1874 av Georges Bizet , Ă€ven om vi i dag hörde den i en instrumentalversion med Edmundo Ros.
Jag vet inte hur mĂ„nga gĂ„nger jag har hört Lill Lindfors sjunga ”Du Ă€r den ende”, som i mitten av 1960-talet lanserades med svensk text av Bo Setterlind. Melodin, med spanskt ursprung, har spelats in pĂ„ mĂ„nga hĂ„ll i vĂ€rlden – jag har den till exempel med Miriam Makeba.
2011 gav Martina McBride, som jag inte kĂ€nner till, ut ”Baby, It’s Cold Outside”, men hon anvĂ€nde sig dĂ„ ocksĂ„ av en tidigare insjungning, gjord av den 1995 avlidne Dean Martin, och han Ă€r desto mer bekant för mig.
En duett i ordets egentliga mening Ă€r ”Whenever I Say Your Name”, med en sĂ„ngerska jag inte kĂ€nner till, Mary J Blige, och en manlig sĂ„ngare, som jag har skivor med, Sting, egentligen med namnet Gordon Matthew Thomas Sumner.
Benjamin Ingrosso hade vÀl egentligen ingen medtÀvlare som pÄ allvar hotade hans seger i Ärets melodifestival. Fast de röstande i ESC var tydligen inte tillrÀckligt imponerade av hans framtrÀdande med den hÀr lÄten.
SjĂ€lv Ă€r jag ganska ofta imponerad av sĂ„dant som Evert Taube har skrivit och spelat in, till exempel ”Inbjudan till BohuslĂ€n” frĂ„n 1943:
Inbjudan till BohuslÀn
Text och musik: Evert Taube, 1943
Som blÄgrÄ dyning bohusbergen rullar
i ödsligt majestÀt mot havets rand.
Men mellan dess kala urtidskullar
Àr bördig jord och gammalt bondeland.
Dit trÀnger Skagerack med blÄa kilar,
och strida strömmar klara som kristall.
Och lummig lövlund stÄr med björk och pilar
och ask och ek vid ladugÄrd och stall.
Kom, Rönnerdahl till Ăângön nu om vĂ„ren!
nu hÀckar ejder, gravand, mÄs och trut.
I vildrosbuskarna och björnbÀrssnÄren
har finkarna och mesarna tittut.
PÄ slÄnens taggiga och svarta grenar
syns inga gröna blad, men knopp och blom,
som breder över grÄa gÀrdsgÄrdsstenar
ett pÀrlstrött flor av snövit rikedom.
Kom ut och lufta vinterdÀvna tankar,
pÄ stigar vindlande i berg och myr,
dÀr vinden blÄser in frÄn Doggers bankar
med doft av tÄng och salt och Àventyr.
Och kom till LÄngevik, till sjökaptenen,
herr Johansson, som, mÀtt pÄ havets skum,
nu vÄrdar ÀppeltrÀden och syrenen,
och örtagÄrden kring sitt Tusculum.
Ja kom och se vÄrt BohuslÀn om vÄren,
du Rönnerdahl, som Àger blick för fÀrg.
HÀr gÄr pÄ vinröd Àng de svarta fÄren,
och rosa skyar över druvblÄ berg.
HĂ€r svallar myllan lilabrun kring plogen,
nÀr Anders plöjer med sin norska hÀst.
Och skutor med kinesiskt vitt om bogen
pÄ golfströmsgröna svall styr mot nordvÀst.
Kom ut till oss! HÀr kÀrnar Hulda smöret,
och leghornshönsen vÀrper Àgg var dag.
HÀr blir du frisk till hÀlsan och humöret,
hÀr trivs du, Rönnerdahl, det lovar jag!
HÀr bygger Anders bÄtar och fioler,
hÀr kan du fiska torsk och spela vals,
och tjusa oss med kullrande trioler
ur Anders felor och din egen hals.
Kom ut till oss du gamle svenske Quintus Flacchus
och stÀm din lyra till naturens pris.
Men bjud farvÀl i Göteborg Ät Bacchus
ty hÀr blir mjölk och fisk din dryck och spis.
Glöm bort din lÀrdom, den Àr ÀndÄ ringa,
lÄt Orust hallar bli ditt Helicon.
Hos Phyllis mÄ Horatius visor klinga,
men dina sjungs av Karin Johansson.
Kom ut till strÀnderna, de ödsligt sköna,
med slÄn och hagtorn, böjda djupt av storm,
med gamla bÄtvrak som har multnat gröna,
men Àn, i brustna skrov, bÀr vÄgens form.
DÀr mellan hav och land, pÄ sand som skrider,
pÄ tÄng som gungar, kan du ensam gÄ,
och leva i de lÀngst förflydda tider,
och i ditt slÀktes framtid likasÄ.
Sen har vi bara dagens sorgebarn kvar att redovisa: Äter igen en dubbelfrÄga, dÀr de bÄda delarna inte har med varann att göra.
Den började med nĂ„got urlĂ€tt, en instrumental version av ”Bra vibrationer”, som Kicki Danielsson vann Mellon med 1985. Den andra delfrĂ„gan var Ă„tminstone en smula knepigare. Thory Bernhards sjöng ”Solsken var timma pĂ„ dygnet”. I original hette den ”Twenty-Four Hours of Sunshine”. Den finns inspelad med bland andra The Andrew Sisters.
Det blev sammanlagt 18 frÄgor.
TÀnk vad mycket tid Anders Eldeman skulle spara, om han slog ihop alla dem till en enda frÄga.