Jag har under vissa perioder i mitt liv sett nästan alla sevärda filmer och tror nog att jag ocksÃ¥ har sinne för filmers kvalité. SÃ¥ fort ”Semestersabotören” med och av Jaques Tati visades i Sverige sÃ¥g jag den pÃ¥ bio, och senare har jag skaffat mig en box med Tatis samtliga filmer. Fast â€Quel temps fait-il a Paris au jour d’hui†förekommer i ”Semestersabotören”.
SFs jubileumsfilm ”1939” sÃ¥g hustrun och jag i Stockholm 1989 – vi var inbjudna till premiärvisningen. Och även om den här filmen inte var nÃ¥got mästerverk, var den värd att se. SÃ¥ visst minns jag filmens musikaliska ledmotiv, ”Min arm omkring din hals”, en riktig tryckare, i filmen framförd av Zenya Hamilton men i dag spelad av Nils Landgren pÃ¥ trombon.
I mina bokhyllor finns praktiskt taget allt skrivet av Astrid Lindgren och i filmhyllorna hittar man filmatiseringarna av hennes barnböcker, bland annat ”Emil i Lönneberga” frÃ¥n 1972. I filmversionerna finns sÃ¥nger med text av Astrid Lindgren, ofta tonsatta av Georg Riedel, som jag för egen del har haft nöjet att lyssna pÃ¥ live pÃ¥ samlingen efter en gemensam väns begravning. Där spelade förstÃ¥s Riedel inte sina tonsättningar av Lindgrens barnvisor, till exempel ”Lille katt” ur den nyss nämnda filmen. Men här efterlyste Eldeman nÃ¥got som katter har fyra stycken av (tassar), fast sen skulle svaret ologiskt nog anges i singularis = tass.
Som en övergÃ¥ng frÃ¥n djurvärlden till den mänskliga kan vi sen använda ”Vingar” av och med Eric Gadd.
BÃ¥de CaisaStina Ã…kerström och hennes far, Fred Ã…kerström – den senare medverkade för övrigt i konsertlanseringen 1970 pÃ¥ Folkets Hus i Stockholm av min arbetarrörelsesÃ¥ngbok ”Upp till kamp!” – hörde jag för inte sÃ¥ länge sen i det ”Sommar” Cornelis’ son Jack Vreeswijk gjorde i radions P1. I dag fick vi höra CaisaStina sjunga sin fars ”Oslo”, som ursprungligen fanns med pÃ¥ faderns LP frÃ¥n 1972, ”TvÃ¥ tungor”.
Alla Beatles’ skivor har jag likaledes i min skivsamling, sÃ¥ visst känner jag igen deras ”Come Together”, frÃ¥n 1969. Det gjordes mycket bra musik pÃ¥ 1960- och 1970-talen.
Två melodifestivallåtar förekom i dagens kryss.
Anna Bergendahl vann mellon 2010 med ”This Is My Life”, men trots att det gick halvhyggligt i European Song Contest, försvann hon sedan för lÃ¥ng tid. Vad jag förstÃ¥r har den här sÃ¥ngerskan, som kom fram via Idol, inte alldeles lätt med den scenskräck hon ocksÃ¥ har.
Och egentligen är väl E.M.D., det vill säga Erik Segerstedt, Mattias Andersson och Danny Saucedo, snäppet bättre i sin mellolÃ¥t frÃ¥n 2009 ”Baby Goodbye”.
Max Fenders och ännu mer deras ”En som du” har jag inget förhÃ¥llande till, sÃ¥ naturligtvis vet jag inte heller vad den nämnda lÃ¥ten har som förlaga. Men Google hjälper: Dess utländska förlaga har titeln ”Red Red Wine”, och det mÃ¥ste vi klara för att klara Eldemans färgfrÃ¥ga. Svaret är röd.
Frank Sinatra förekom även i dagens kryss, fast i dag tillsammans med dottern Nancy Sinatra. Det märkligaste med den här frÃ¥gan var att efternamnet Sinatra skulle skrivas in pÃ¥ tvÃ¥ olika ställen i krysset. De bÃ¥da sinatrorna sjöng tillsammans in ”Something Stupid” 1967.
Nina Simone, som jag faktiskt uppskattar som sÃ¥ngerska, förekom ocksÃ¥ i krysset, i dag med ””My Baby Just Cares For Me” frÃ¥n 2009, ursprungligen frÃ¥n 1982.
Louis Armstrong slutligen har jag massor av skivor med. I dag spelades ”What a Wonderful World” frÃ¥n 1967, men själv började jag lyssna pÃ¥ honom lÃ¥ngt tidigare, under min skoltid i Sundsvall. Jag har till och med övat dans till Armstrongs musik pÃ¥ den tiden dÃ¥ jag gick danskurs.
Tyvärr är mina ben inte längre i skick för dans.