I gĂ„r kvĂ€ll sĂ„g Birgitta och jag i TV Ingmar Bergmans klassiker frĂ„n 1957, ”Det sjunde inseglet”. Jag vet inte hur mĂ„nga gĂ„nger jag har sett om den sedan premiĂ€ren, men det Ă€r en lysande film – lĂ€s gĂ€rna min recension ovan under Kulturspegeln, Film, dĂ€r man söker pĂ„ regissörens efternamn.
DĂ€refter var jag uppe till ganska sent för att hinna fĂ„ ut min recension av fredagens ”Sommar” pĂ„ Google.
Och nĂ€r jag till slut var klar och lĂ„ste yttedörren för natten, sĂ„g jag att den stenlagda gĂ„ngen utanför var vĂ„t. I morse, nĂ€r jag hĂ€mtade morgontidningarna, sĂ„g jag att det hade kommit ordentligt med regn under natten, nĂ„got efterlĂ€ngtat och livsnödvĂ€ndigt för den trĂ€dgĂ„rd vi allt sedan vi i slutet av 1960-talet köpte vĂ„rt sommarstĂ€lle i Ăâregrund sjĂ€lva har anlagt – varje Ă„r i vĂ„r krafts dagar blev den allt mer av skapelse i stĂ€lle för vildmark.
Ja, vi Àr gamla nu, jag 81, och Birgitta kommer i kapp mig i september.
Fast Äldern kan ju ha sina fördelar ocksÄ, till exempel nÀr man löser Melodikysset.
Ăâr man i min Ă„lder har man sett ”Bröderna Cartwright” (i original ”Bonanza”, 1959-1973).
Man har tillsammans med egna barn sett Magnus (HĂ€renstam), Brasse (BrĂ€nnström) och Eva (Remaeus) – det var hon som sjöng i dag – i ”Fem myror Ă€r fler Ă€n fyra elefanter”, som sĂ€ndes i TV 1973-1974.
Och under folkskoletiden pĂ„ ömse sidor om 1950 fick vi med hjĂ€lp av sĂ„nghĂ€ftet ”StamsĂ„nger” lĂ€ra oss sjunga sĂ„dant saom fortfarande finns kvar i melodiminnet: ”I sommarens soliga dagar, vi gĂ„ genom skogar och hagar” Ă€r ett exempel.
SĂ€rskilt mĂ„nga nöjen stod inte till buds pĂ„ den tiden. Men kanske fick man sjunga ”Barnatro” pĂ„ bönhuset. Annars hörde man den, ofta, med Anna-Lisa Ăâst i radion, fast alla kallade henne Lapp-Lisa – ”Barnatro” hade hon gjort redan 1936, fast det var ju innan jag kom till Sverige. Ăâst var det ja, och det hade fĂ„tt Eldeman att koppla ihop henne med ett annat vĂ€derstreck, syd. Det illustrerade han med hjĂ€lp av TV-serien ”Nord och Syd”.
Faktiskt var det egentligen ingenting i dagens kryss, som jag inte klarade för egen maskin.
Den enda lite knepiga frĂ„gan, för mig alltsĂ„, var vems lĂ„t Sven-Bertil Taube sjöng. Jo, den var ju hĂ€mtad ur TV4as ”SĂ„ mycket bĂ€ttre” och skriven av hans parhĂ€st dĂ€r Miriam Bryant. Jag brukar inte se det hĂ€r programmet, men jag Ă€r ju Telia-kund, och eftersom jag inte har nĂ„got emot att Telia nu köper TV 4 av Bonniers, sĂ„ kanske jag kommer att se mer av Telia-kanalernas program.
Evert Taube mĂ„ste man ju, apropĂ„ sonen, ocksĂ„ ha med nĂ„got av i Melodikrysset. I dag fick vi höra ”SĂ„ lĂ€nge skutan kan gĂ„” fast i Roland Cedermarks tappning.
Simon & Garfunkel, den senare med förnamnet Art, har jag allt av i skivhyllorna. Men Thorleifs’ dansbandsversion av till exempel ”Mrs Robinson” fördĂ€rvade nöjet att fĂ„ höra nĂ„got av av den hĂ€r gamla sĂ„ngduon.
MÀrk att jag inte Àr ute efter att racka ner pÄ allt som gillas av sÄ kallade vanliga mÀnniskor.
Det gick för all del inte sĂ€rskilt lysande för Kikki Danielsson i Eurovision Song Contest 1985, men lĂ„ten hon vann med i den svenska uttagningen, ”Bra vibrationer”, skriven av Ingela Pling Forsman och Lasse Holm, var inte alls sĂ„ pjĂ„kig.
Och visst var Thore Skogman trots bred och ofta vĂ€l utnyttjad musikalisk kapacitet en smula förbisedd som lĂ„tmakare? Han var en övertygad sosse, turnerade med Sten Andersson i 1968 Ă„rs val och skrev till och med en egen kampanjsĂ„ng, ”HĂ€rliga vĂ€rld”, men mitt omdöme ovan grundas inte pĂ„ det, och mĂ€rk att hans ”Tio tusen röda rosor” frĂ„n 1967, den som skulle ge oss kryssordet ros, inte syftar pĂ„ den socialdemokratiska partirosen.
För övrigt har ocksĂ„ Sting, det vill sĂ€ga Gordon Summer, en bĂ„de bred och musikkunnig publik. Honom hörde vi i dag i ”Every Breath You Take”.
Men lĂ„tar jag gillar kan lĂ„ta ganska olika. Jag Ă€r ocksĂ„ mycket förtjust i ”I Kissed a Girl” med amerikanskan Katy Perry.
Sist kvar att redovisa Ă€r dĂ„ svaret pĂ„ den dubbla dubbelfrĂ„gan. Jeja Sundström och den nu döde Stefan Demert var nĂ€r det begav sig Ă€ven privat ett par, och de gjorde en rad av Stefans lĂ„tar, till exempel ”Anna Anaconda”, tillsammans pĂ„ skiva. NĂ„gra av de hĂ€r lĂ„tarna, alltsĂ„ skrivna av Stefan, Ă€r faktiskt mycket hörvĂ€rda.
MÀnniskor, Àven mycket begÄvade sÄdana, mÄste ju dö, men varför hÄlls inte deras lÄtskatt levande och stÀndigt tillgÀnglig pÄ skiva?
Ibland tror jag dagens unga inte har en aning om vad de gÄr miste om.