Jag har alltid sympatiserat med Katarina Wennstam i hennes kritik av mäns sexuella vÃ¥ld mot kvinnor. Jag kom själv tidigt att engagera mig för jämställdhet, kom ocksÃ¥ att i Socialdemokraternas och LOs jämlikhetsgrupp, som leddes av Alva Myrdal, i boken ”Jämlikhet” frÃ¥n 1969 skriva kapitlet om jämställdhet mellan män och kvinnor.
Vad vi, den tidens unga radikaler, försummade var att se och skriva om mäns sexuella våld mot kvinnor, vilket inte betyder att jag själv skulle ha accepterat ett sådant beteende. Så jag tyckte att radiojournalisten Katarina Wennstam gjorde en mycket berömvärd insats, när hon skrev och publicerade sin bok i ämnet. Hon möttes dessutom av ett för mig förbluffande motstånd, förstås av en mängd män, som bildade front mot henne. Och nu senast har #metoo och den så kallade kulturprofilens sexuella övergrepp mot kvinnor bekräftat, att den här kampen ännu inte slutgiltigt är vunnen.
För den som i Ã¥rtionden har följt och deltagit i debatten om hur kvinnor har pressats till underordning innehöll huvuddelen av Katarina Wennstam”Sommar” inte nÃ¥got nytt. Synd bara att det budskap hon framförde tydligen mÃ¥ste upprepas, men programmet hade ju inte adress till människor med mina Ã¥sikter.
Att ocksÃ¥ tjejer/kvinnor med gillande tänker pÃ¥ sex gör dem varken till horor eller berättigar killar/män till att bete sig som svin, till och med använda psykiskt eller fysiskt vÃ¥ld. Till Katarina Wennstrands iakttagelser, värda att citera, hör ocksÃ¥ att det man förr hittade som klotter pÃ¥ offentliga toaletter numera skrivs med hjälp av datorer och publiceras pÃ¥ internet – världen har inte i alla avseenden utvecklats till det bättre. Och det finns en tystnadskultur, blottlagd bland annat genom kampanjen ”Tystnad – tagning”.
Slutligen: Det var bra att Wennstrand också vidgade sitt Sommar-perspektiv till det mer privata, till exempel barndomen.
Hennes ”Sommar” innehÃ¥ller mÃ¥nga artister och lÃ¥tar som ocksÃ¥ jag känner till eller har i min egen stora skivsamling.
I den senare hittar man bland annat Giacomo Puccini (”La Boheme”), Monica Zetterlund (”Donna Juanita”), Etta James och First Aid Kit.
Och det är klart att jag ocksÃ¥ har hört Tom Jones och Adèle – hur skulle jag klara Melodikrysset utan att känna till Adèle?
Men det är klart att Wennstam ocksÃ¥ spelade lÃ¥tar, som av olika anledningar tidigare inte har nÃ¥tt just mina öron. AlltsÃ¥ fortsätter jag att banna redaktionen för ”Sommar” för dess programmatiska hÃ¥llning att inte fÃ¥ sommarprataren att kort säga, vad vederbörande spelade.