I dag inledde Anders Eldeman med att spela ”Badinerie” av Johann Sebastian Bach, kanske för att vi som ocksÃ¥ vill höra klassisk musik i krysset skulle bli nöjda. Det blev en mycket fartfylld version, exekverad av BAO. Och det lät bra!
Senare i krysset Ã¥tervände han till BAO: Vi fick, fast spelad i en annan version, deras och Helen Sjöholms ”Du är min man”. Fast den ingick i en dubbelfrÃ¥ga, vars andra del var ”Allt som jag känner”, ocksÃ¥ den i instrumentalversion men annars känd med sÃ¥ng av Tone Norum och Eldemans speciella favorit Tommy Nilsson.
Senare spelade Eldeman, kanske som en förstärkning, även ”This Charming Man” med The Smiths.
Vi fick vidare höra en instrumentalversion av ”Drömmen om Elin”, en gÃ¥ng i världen komponerad av Calle Jularbo. Fast den har senare ocksÃ¥ spelats in av BAO.
Med Elin är vi ju också inne på tjejspåret, och det fanns också i krysset.
Vi fick till exempel höra Charles Aznavour i ”She” (”Tous les visages de l’amour”).
En lite mindre tjej figurerar i ”Vart ska du gÃ¥, min lilla flicka?”. Den fick sin musik av Alice Tegnér, men jag kan aldrig fÃ¥ Povel Ramels variant ur huvudet, den där han sjunger ”FÃ¥r jag följa med, fÃ¥r jag följa med? Ja, om du betalar”.
Sten & Stanley var ju länge stjärnor pÃ¥ den svenska dansbandshimlen. Deras ”Klättra upp för stegen” hade dock amerikansk förlaga, insjungen av bland andra Dolly Parton: ”Tie a Yellow Ribbon Round the Ole Oak Trea”. Originalet handlade alltsÃ¥ bland annat om en ek.
Sven-Ingvars har gjort en känd dansbandsversion av Gustaf Frödings ”E fin vise”, men i dag hade Eldeman rotat fram en värre variant spelad av The Spacemen.
Monica Zetterlund misslyckades nästan aldrig, sÃ¥ inte heller när hon sjöng in en svensk version, ”Höst” med text av Lars Nordlander, av Hoagy Carmichaels succé frÃ¥n 1927, ”Stardust”. (Det här är ingen tvÃ¥ordstitel – sÃ¥ varför finns det i krysset ett – mellan star och dust?) PÃ¥ tal om Carmichael – min hustru gillar honom sen unga Ã¥r och har, med hjälp av en bekant med kontakter i skivbranschen, lyckats fÃ¥ tag pÃ¥ en Ã¥t henne specialpressad platta med ”The Old Piano Roll Blues”, spelad av Carmichael.
Ira och George Gershwin skrev ”Nice Work If You Can Get It”, och den fanns med i en av Fred Astaires tidiga filmer, ”A Damsel In Distress”, pÃ¥ svenska ”En flicka i knipa”. LÃ¥ngt senare sjöng ocksÃ¥ Sting (Gordon Mathew Thomas Sumner för att vara mer exakt) in den. Jag gillar alla nämnda.
Och jag gillar Idde Schulz och ”Fiskarna i haven” ocksÃ¥, fast den är gjord sÃ¥ sent som 1995.
All tysk musik är förvisso inte bra, men eftersom vi började med Bach, avslutar jag med Modern Talking och ”Brother Louie”, som faktiskt är hörvärd den med. Fast för mig fÃ¥r tyskar ocksÃ¥ gärna sjunga pÃ¥ tyska.