Melodifestivalen och Ă€ven Eurovision Song Contest Ă€r numera nĂ„got helt annat Ă€n det den hĂ€r tĂ€vlingen var frĂ„n början. Förr tĂ€vlade de deltagande lĂ€nderna med bidrag, som, oavsett till exempel slag av anvĂ€nd musik, hade utsikter att bli schlager, det vill sĂ€ga slĂ„ hos en bred publik och, lika viktigt, genast fastna i musikminnet, ocksĂ„ kunna sjungas – Ă„tminstone refrĂ€ngen – av lyssnarna.
Allt det hĂ€r Ă€r ett minne blott. Be alla dem som lyssnade/tittade pĂ„ Ă„rets svenska final och sen röstade att sjĂ€lva sjunga det de röstade pĂ„, och jag Ă€r inte sĂ€ker pĂ„ att mĂ„nga skulle klara ens den segrande lĂ„ten, ”I Can’t Go On” med Robin Bengtsson. Det fanns i och för sig enstaka lĂ„tar med krokar som fastnade i musikminnet, men till exempel ”Her Kiss” med Boris RenĂ© hamnade först pĂ„ Ă„ttonde plats.
I dag tycks lyssnarna/tittarna lika mycket bedöma utanverket som musiken, sÄ kanske förde ramen Robin Bengtsson till segern.
Varför han och ”I Can’t Go On” skulle kunna vinna Eurovision Song Contest Ă€r nĂ€rmast obegripligt, men jag kan för all del övervĂ€rdera publikens i de övriga deltagande lĂ€nderna musiksmak och förmĂ„ga till bedömning.
HÀr kunde jag i och för sig sluta, men ocksÄ annat behöver, tycker jag, sÀgas.
Owe Thörnqvist med ”Boogieman Blues” hamnade allra sist. Christer Björkman har, enligt media, i sina instruktioner till de internationella juryerna bett dem beakta bidragens internationella gĂ„ngbarhet, vilket enligt samma media kan ha uppfattats som en uppmaning att inte lyfta fram lĂ„tar som kĂ€nns lite udda. Jag hĂ€vdar inte att ”Boogieman Blues” Ă€r nĂ„gon av Owes allra bĂ€sta lĂ„tar, men jĂ€mfört med allt det enahanda som serverades i den hĂ€r tĂ€vlingen kĂ€ndes det hĂ€r tĂ€vlingsbidraget som frĂ€scht och avvikande. SĂ„ för min del ser jag gĂ€rna, att den internationella juryn helt avskaffas.
Och vidare – vad hĂ€nde med de svenska röstarna, som i den deltĂ€vling dĂ€r han framtrĂ€dde röstade honom direkt till finalen? SjĂ€lva röstningssystemet Ă€r helt obegripligt – varför ska man över huvud taget fĂ„ rösta flera gĂ„nger (sĂ„ lĂ„ngt nu detta över huvud taget i dag gĂ„r att kontrollera)? Och eftersom det uppenbart förekommer röstningskampanjer – borde man inte i stĂ€llet sampla fram en mycket stor telefonjury, som Ă€r representativ för svenska folket och dess musiksmak? Som det nu Ă€r exkluderas ju i praktiken mycket stora delar av den Ă€ldre publiken, som, Ă€ven om de till Ă€ventyrs skulle behĂ€rska den teknik som anvĂ€nds, pĂ„ grund av sin Ă„lderslĂ„ngsamhet Ă€ndĂ„ inte hinner rösta.
Melodifestivalen Ă€r i dag en tĂ€vling, dĂ€r bĂ„de flertalet av de tĂ€vlande och av dem som röstar Ă€r ganska unga – det jag hĂ€r skriver om de röstande Ă€r en gissning, men jag tror att den Ă€r ganska rĂ€tt.
Slutligen, kan man inte under en ganska lÄng period före och under Melodifestivalen samt dess europeiska final lÄsa in Christer Björkman i en cell utan möjligheter till kommunikation med yttervÀrlden?
Sen kan vi börja om pÄ helt ny kula.