Förra lördagen fick jag åka in till lägenheten i Uppsala för att kunna lägga ut min text om Melodikrysset, men nu har en TV-tekniker varit här och fixat den dator vi har i sommarhuset i Öregrund.
För egen del har jag haft risig hälsa hela veckan, men mina lungor är nog inte jobb för en TV-tekniker. Jag hoppas i alla fall vara i form för den stora höstflytten in till stan nästa veckoskifte.
Dagens kryss upplevde jag inte som något av de våldsamt svåra.
Jag har inte bara sett utan äger ocksÃ¥ Walt Disney’s tecknade filmversioner av klassiska sagor, sÃ¥ till exempel ”Snövit och de sju dvärgarna”, där Snövit sjunger ”Someday My Prince Will Come”, pÃ¥ svenska ”En dag är prinsen här”. Disney gjorde den här filmen 1937, som är mitt födelseÃ¥r.
Vi kan väl, när vi är inne pÃ¥ sÃ¥nger för barn, ocksÃ¥ ta ”Har du sett herr Kantarell?”, som jag liksom mÃ¥nga andra starkt förknippar med Elsa Beskows illustrationer i den läsebok vi använde i smÃ¥skolan, ”Vill du läsa?”. Men det är inte heller Alice Tegnér som har tonsatt den, utan det har Herman Palm gjort. Jeanna Oterdahl skrev texten.
Det bästa inom bildkonst, tonsättning med mera tycks ha ett närmast evigt liv. Ett exempel frÃ¥n Melodikrysset i dag är Wolfgang Amadeus Mozarts ”Figaros bröllop” frÃ¥n 1786, den som skulle ge oss kryssordet Figaro.
Ett annat exempel är den avslutande lÃ¥ten i dag, ”Alexander’s Ragtime Band”, skriven av Irving Berlin 1911.
”LÃ¥t hjärtat va’ me'” med Sten-Ã…ke Cederhök och Sonya Hedenbratt sändes i TV 1969 och 1971, men att vi minns den här serien fortfarande har nog ändÃ¥ inte främst som skäl, att vÃ¥rt behov av nostalgi är omättligt.
Ska en lÃ¥t bli en evergreen, fordras oftast en unik kombination av text och melodi, där bÃ¥dadera har unika kvalitéer och där en speciell artist lägger till det där lilla extra. Ett bra exempel pÃ¥ detta är melodiklassikern ”Du är den ende” med text av Bo Setterlind och sjungen av Lill Lindfors.
Ett annat är Per Myrbergs klassiska insjungning av ”34an”, den där han sjöng ”nu ska hela rasket rivas”. Olle Adolphsons fina svenska text fick vi dock inte höra i dag – Eldeman spelade en instrumentalversion med Medevi Brunnsorkester.
Själv har jag inget emot att diktar- och eller musikklassiker ges nytt liv och ny publik genom nya versioner. Heder sÃ¥ledes Ã¥t Mando Diao, som har gett Gustaf Fröding och ”StrövtÃ¥g i hembygden” nytt liv.
Som mina läsare vet, hyser jag inget förakt gent emot schlagergenren – min kritik mot dagens melodifestivaler och Eurovision Song Contest handlar om att där spelas lÃ¥tar, som snarare är scenshower än melodier, vars refräng och/eller text omedelbart hakar fast sig i musikminnet.
Ett exempel pÃ¥ klassiska sclagerlÃ¥tar, spelat i dagens kryss, är ”Bra vibrationer” av paret Ingela Pling Forsman och Lasse Holm och sjungen av Kikki Danielsson i Melodifestivalen 1985.
Finländska Lordi vann naturligtvis utommusikaliska poäng genom sin utstyresel i ESC 2006, men det faktum att vi fortfarande minns deras ”Hard Rock Hallujah” har nog ocksÃ¥ med själva lÃ¥ten att göra.
Själv ser jag regelbundet ”AllsÃ¥ng pÃ¥ Skansen” bland annat för att snappa upp artister, som kan tänkas dyka upp även i Melodikrysset. I dag fick vi höra programledaren själv, Petra Marklund, sjunga ”Som man bäddar”, och sÃ¥ skulle vi kunna, att Skansen finns pÃ¥ DjurgÃ¥rden.
Jag är ju i den Ã¥ldern, att jag har skivor med Maritza Horn i min stora skivsamling, men jag har faktiskt plattor med dottern, Melissa Horn, ocksÃ¥. Och jag tycker att även dottern, i dag med ”Det gÃ¥r an”, är en hörvärd sÃ¥ngerska.