Jag hade problem med Melodikrysset i dag, inte sĂ„ mycket sjĂ€lva krysset som att uppfatta frĂ„gorna och musiken samt i nĂ„gra fall svarens placering i krysset – det kan ha varit en stĂ€derska, för övrigt utmĂ€rkt, som nyligen var hĂ€r som rubbade den eviga instĂ€llningen pĂ„ P4 i radion i mitt arbetsrum, dĂ€r jag har datorn och följaktligen löser Melodikrysset pĂ„ lördagarna. NĂ„, sĂ„ smĂ„ningom fick jag nĂ„gorlunda ordning pĂ„ apparaten i alla fall.
Som vÀntat i dessa melodifestivaltider var ett par av ljudillustrationerna melodifestivalbidrag.
Det började urlĂ€tt med ”FĂ„ngad av en stormvind”, som Carola HĂ€ggkvist kom etta med 1991.
Och lite senare fick vi höra ABBAs ”Ring ring”.
Men Anders Eldeman har Àven, som vi har konstaterat mÄnga gÄnger, en tendens att försöka hitta inspelningar, som gör det svÄrt att identifiera ocksÄ vÀlkÀnda melodier.
Första exemplet i dag var ”Staffan var en stalledrĂ€ng”, som jag för egen del har sjungit hur mĂ„nga gĂ„nger som helst under min skoltid. NĂ„, kom man bara pĂ„ vad det var som spelades, var det ju inte svĂ„rt att komma pĂ„ vad det var som var Staffans arbetsplats, ett stall.
Charlie Norman lyssnade jag mycket pĂ„ i radio under min tonĂ„rstid (och har jag ocksĂ„ hört live bĂ„de dĂ„ och senare). Och naturligtvis har jag flera gĂ„nger sett filmen ”Swing it, magistern” med Alice Babs. Men den version av lĂ„ten Eldeman hade valt att spela för oss var till att börja med utbroderad av nĂ€mnde Norman, sĂ„ det var först pĂ„ slutet det blev alldeles uppenbart, att det rörde sig om ”Swing it, magistern”.
Mycket lĂ€ttare var det dĂ„ att kĂ€nna igen Paul Linckes ”Lysmaskidyll”, som i dag skulle ge oss kryssordet lysmaskar.
Tre frÄgor var TV-anknutna.
Dagens sista frĂ„ga skulle ha varit helt olöslig för mig, om jag inte hade haft tvĂ„ bokstĂ€ver av tre. Eldeman efterlyste platsen för en TV-sĂ„pa, och eftersom jag hade G och A, mĂ„ste svaret rimligen bli Goa. Sen googlade jag och hittade ”Club Goa” frĂ„n 2005, men den hĂ€r serien har jag aldrig sett, kĂ€nde inte ens till.
”Kvarteret Skatan” har jag heller inte följt, men nĂ€r jag hade fĂ„tt ut svaren pĂ„ de lodrĂ€ta ord som gick igenom svaret, hade jag varannan bokstav och gissade resten.
”Solstollarna” med Ola Ström och Per Dunsö minns jag dĂ€remot frĂ„n mitten av 1980-talet, dock utan att komma i hĂ„g att signaturmelodin hette ”Tusen bitar”. Och i singularis Ă€r vĂ€l en som var med dĂ€r en solstolle.
Och för att fortsĂ€tta pĂ„ den ungdomliga linjen: NĂ€r jag gick i realskolan pĂ„ 1950-talet, fick vi pĂ„ engelskalektionerna sjunga ”It’s a Long Way To Tipperary”. PĂ„ svenska kallas den ”Det Ă€r lĂ„ng vĂ€g till Tipperary”. Sjungs den i nĂ„gra skolor nu för tiden?
Och för att göra ett lĂ„ngt skutt i tiden: Marit Bergman hör till de nutida artister som vinner mitt öra. Det vi hörde henne sjunga i dag var ”Ibland grĂ„ter jag bara för att tiden gĂ„r”.
Men mycket ur sjuttiotalsmusiken har ocksĂ„ för evigt fastnat i mitt musikminne, och dansken Kim Larsen har jag dessutom ett antal skivor med. Han och gruppen Gasolin har till exempel gjort den mycket fina ”Hva gĂžr vi nu lille du”, som spelades i dagens kryss.
– – –
HĂ„kan Hellström tappade jag visst bort i den första redovisningen. Vi hörde honom i ”Det kommer aldrig va över för mig”.