Jag skrev inget nytt pĂ„ bloggen i gĂ„r eftersom jag var upptagen av annat. Vi Ă„kte till Stockholm och Riksdagen för att vara med om utdelningen av Palmepriset. Priset delades av en palestinier och en israel, Mitri Raheb och Gideon Levy. Jag ska Ă„terkomma till det, men jag nĂ€mner det hĂ€r, eftersom det kan sĂ€gas ha anknytning till temat för en av melodierna i dagens Melodikryss, hĂ€mtad frĂ„n filmen ”Exodus”, som ju gjordes 1960 men handlar om tillkomsten av staten Israel.
FrĂ„n en TV-serie, ”Mistrals dotter”, var ”Only Love”, sjungen av Nana Mouskouri, hĂ€mtad.
”Mord och inga visor”, med originaltiteln ”Murder, She Wrote”, ska tydligen visas i TV igen, och eftersom jag Ă€r en inbiten deckarfantast och ocksĂ„ nu har sett en massa Miss Marple-deckare, byggda pĂ„ böcker av Agatha Christie, kommer jag nog att se ocksĂ„ den hĂ€r serien.
Veckans svĂ„raste kryssfrĂ„ga tyckte jag för min del var att identifiera den brittiska popgruppen Supertramp, den som vi hörde i ”It’s Raining Again” frĂ„n 1982.
DĂ„ har jag betydligt lĂ€ttare för att minnas gamla svenska schlager, sĂ„dana som ”Tulpaner frĂ„n Amsterdam” med Lasse Lönndahl – jag tror att Alice Babs gjorde den ocksĂ„.
Ted GĂ€rdestad var en artist jag gĂ€rna lyssnade pĂ„, Ă€ven om ”Hoppets eld” inte hör till hans mest spelade.
Ăâven Orup – Thomas Eriksson – har gjort mycket som krokar sig fast i ens musikminne. I dag fick vi ett exempel pĂ„ det, ”Regn hos mej”.
Som mina trogna lĂ€sare vet, har jag – trots att jag plikttroget lyssnar pĂ„ melodifestivalerna – ofta betydligt svĂ„rare att minnas artister och bidrag hĂ€mtade dĂ€rifrĂ„n. Men Afro-Dite med ”Never Let It go” hörde i alla fall inte till de allra mest svĂ„ridentifierade bidrag Anders Eldeman med jĂ€mna mellanrum hĂ€mtar dĂ€rifrĂ„n.
Men klassiska hits sitter som berg i musikminnet. Det Ă€r klart att en man i min Ă„lder minns Frank Sinatra i Richard Rogers’ och Lorenz Harts ”The Lady Is a tramp”, detta ocksĂ„ nĂ€r den som i dag – för övrigt alldeles utmĂ€rkt – spelades av Monica Bring.
En klassiker, fast i barnvisegenren, Ă€r ocksĂ„ Astrid Lindgrens och Georg Riedels ”Idas sommarvisa”, den som börjar ”Du ska inte tro det blir sommar”. Kan inte nĂ„gon sĂ€tta fart pĂ„ Ă„rstidsvĂ€xlingen snart, förresten?
Medan vi vÀntar pÄ det kan vi vÀl ta ocksÄ veckans andra barnanknutna frÄga: Vi hörde Susanne Reuter lÀsa sagan om Spök-Bodil.
Fast det skulle nog lÄta som en saga, om man i kvÀllens Rapport berÀttade, att vÄren kommer redan i februari. (Detta apropÄ att vi fick höra Rapport-signaturen.)
En frĂ„ga kvar, och det rĂ„kar vara Nils Ferlins ”I folkviseton”, den som börjar ”KĂ€rleken kommer, kĂ€rleken gĂ„r” och som har blivit mycket fint tonsatt av Herr T (Torgny Björk). Den hĂ€r sĂ„ngen har jag ett mycket fint minne av. Birgittas syster Karin sjöng den för sin man Hasse plus oss övriga bröllopsgĂ€ster nĂ€r vi var pĂ„ deras bröllop nu för ganska lĂ€nge sen en underbar sommardag i deras trĂ€dgĂ„rd i Vallentuna.