Jag missunnar inte de sportintresserade – jag hör för egen del inte till den gruppen – att fÃ¥ lyssna till sitt älsklingsämne i radio, men jag begriper inte, varför deras intresse ska sättas före det vi melodikrysslösare – och vi är ocksÃ¥ mÃ¥nga – har. Jag begriper att Sveriges Radio inte kan styra tiden för tävlingar av olika slag, men dÃ¥ fÃ¥r väl radion fixa en särskild sportkanal.
NÃ¥got sportanknutet fanns inte i dagens Melodikryss. ”Stjärnornas krig” – den svenska titeln pÃ¥ Georg Lucas’ ”Star Wars” – handlar ju om nÃ¥got annat än det man fÃ¥r se pÃ¥ en idrottsarena, även om stjärnor ses även där.
Dagens andra filmfrÃ¥ga, den om fransk-australiska ”Pianot” (1993), beredde mig heller inte nÃ¥got större besvär. Hustrun blev mycket förtjust i den när hon först sÃ¥g den pÃ¥ bio, sÃ¥ sen skaffade vi den ocksÃ¥ pÃ¥ DVD.
Samma hustru var med vid vigseln mellan kronprinsessan Victoria och Daniel Westling. Birgitta hade under talmanstiden en formell roll i inskolningen av kronprinsessan i hennes ämbete, och ett slags brygga uppstod mellan de här bÃ¥da damerna i mycket olika Ã¥lder. Jag var ocksÃ¥ bjuden men avböjde. OcksÃ¥ jag har träffat Victoria och jag har verkligen inget personligt mot henne, men jag sÃ¥g i förväg framför mig hela det offentliga spektakel bröllopet skulle bli, och det ville jag inte delta i. Allt detta apropÃ¥ att dagens kryss inleddes med en sÃ¥ng hämtad därifrÃ¥n, ”When You Tell the World You’re Mine” med Björn Skifs och Agnes (Carlsson).
Och för att fortsätta i den personliga stilen: gitarristen Les Paul har jag faktiskt hört live pÃ¥ en klubb i New York. I dag hörde vi honom och makan Mary Ford i klassikern ”Some of These Days”.
Klassiker i annan mening är Giuseppe Verdis ”La Traviata” (”Den vilseförda”) frÃ¥n 1813. Den har jag förstÃ¥s sett och hört.
Jag har sett mycket mer opera än operett, men Emmerich Kálmáns ”Grevinnan Mariza” frÃ¥n 1924 är ändÃ¥ bekant för mig.
Dagens ”Evert” hade inget att göra med den ständigt Ã¥terkommande Evert Taube utan skrevs 1995 av Eddie Meduza. Fast den version Matz Stefanz med Lailaz gjorde och lÃ¥g 22 veckor pÃ¥ svensktoppen med 1997 är den definitiva versionen. Här fÃ¥r Lennart Palm ursäkta.
BÃ¥de den här lÃ¥ten och ”Ska vi plocka körsbär i min trädgÃ¥rd” har varit med förr i krysset. Den sistnämnda var med i Melodifestivalen 1975 och sjöngs dÃ¥ av den nog annars helt bortglömda artisten Ann-Christine Bärnsten.
I en annan Melodifestival, den 2014, hörde vi ”C’est la vie” med tre äldre stjärnor, Towa Carson, Siw Malmkvist och Ann-Louise Hansson.
Jag gillar det här att Anders Eldeman blandar högt och lågt, nära och fjärran, nytt och gammalt.
Det hör liksom till att han gör sÃ¥dant som att lÃ¥ta Mattias Enn sjunga Karl Gerhards ”Jag är ett bedÃ¥rande barn av min tid” och sedan frÃ¥gar vem som skrev melodin. Jo, Jules Sylvain.
Och sen spelar han nÃ¥got som han klassar som hÃ¥rdrock: ”Paradise City” med Guns N’ Roses.
Nästa vecka får vi kanske möta någon Gun från Dragarbrunn.
Men se pÃ¥ fan: Som en alert läsare pÃ¥pekar, har jag i dag glömt att redovisa, vem som sjöng ”Applause”: Lady Gaga.