Det är ingalunda så att allt det som spelas i Melodikrysset är välbekant för mig, även om jag genom åren har lyssnat på alla möjliga sorter av musik.
Tyska Modern Talking minns jag för all del till namnet, men deras ”Brother Louie” har jag inget musikaliskt förhÃ¥llande till.
Och namnet Bruno Mars väcker inte nÃ¥gra associationer, sÃ¥ inte heller hans ”Locked Out of Heaven”.
Mycket av det som förekommer i Melodifestivalen fastnar heller inte i mitt musikminne, sÃ¥ till exempel Linda Bangtzings ”Ta mig”. Och även om jag som artister rankar Uno Svenningson och Irma Schultz högre, har heller inte deras gemensamma bidrag i samma tävling ”God morgon” satt nÃ¥gra djupare spÃ¥r i mitt musikminne.
Som jag tidigare har bekänt, hör jag inte till dem som sitter klistrade vid TV-sÃ¥por av olika slag. ”VÃ¥ra värsta Ã¥r” har jag sÃ¥ledes inte sett, dock hört talas om. Men ”Love And Marriage” känner jag förstÃ¥s igen, och sen är det inte sÃ¥ svÃ¥rt att finna ut att Al Bundy i den här serien spelas av Ed O’Neill.
Ännu lättare var dagens första, ocksÃ¥ TV-anknutna frÃ¥ga. Jag kände genast igen Magnus Härenstams röst och begrep snart, att det vi hörde var hämtat ur ”Fem myror är fler än fyra elefanter”.
Dagens andra barnfrÃ¥ga var rent musikalisk. Vi skulle känna igen ”Vi äro musikanter allt ifrÃ¥n Skaraborg”.
Ytterligare en ljudillustration belyste mer frÃ¥ga om hur barn kommer till: ”I fjol sÃ¥ gick jag med herrarna i hagen” ändar förstÃ¥s sen i att det sparkar i magen.
Och ”FÃ¥r jag lÃ¥na nyckeln, Ann-Marie”, i dag framförd av Sune Mangs, speglade väl nÃ¥gra avsikter Ã¥t samma hÃ¥ll den ocksÃ¥.
Lite mer svävande Ã¥trÃ¥ präglar ”Drömmen om Elin”, i dag som instrumentalt original med Carl Jularbo.
En del av Anders Eldemans dubbelfrÃ¥gor förstÃ¥r jag inte riktigt vitsen med. Vad har till exempel Orups ”Magaluf” att göra med Cat Stevens’ ”Morning Has Broken”?
De bÃ¥da delarna i den andra dubbelfrÃ¥gan hade Ã¥tminstone ett samband med varann. Vi hörde Bing Crosby i ”Avalon” och skulle dÃ¥ ocksÃ¥ veta, att en del av melodin är lÃ¥nad ur ”Tosca” av Giaccomo Puccini.
Det enda som då är kvar att redovisa svaret på är dagens filmfråga. Musiken vi hörde skulle vi förknippa med Moulin Rouge. Jag har filmen med bland andra Nicole Kidman, och jag har också varit i Paris och med egna ögon sett Moulin Rouge (dock utan att besöka etablissemanget).
Det finns inslag i fransk kultur som är underbara, och det finns inslag i fransk politik som jag inte finner lika lysande. Men jag hör till dem som hyllar rätten att leva och låta leva. Ingen får, som nu, ta sig rätten att försöka forma världen efter sitt beläte.