.

Jag fattar inte att det har blivit så populärt bland marknadsförare, reklambyråer och livsmedelsproducenter att “öka kundernas köpsug”, som de kallar det.

Det är ju det enda man hör nuförtiden, att de diskuterar hur de skall “öka köplusten hos konsumenterna”.

Men detta har väl bara resulterat i större chipspåsar, större godispåsar, och större kak-förpackningar ?

- Och nu kan vi köpa kolsyrad läskedryck i 12-litersförpackningar och smälla i oss på en kväll, om vi vill.

Det är annat det än på 60-talet, när man gick in på konditoriet och köpte med sig två kakor, och gick hem och laddade sin läskedrycks-apparat, med en kolsyrepatron.

- En laddning räckte till hela familjen en hel vecka.

- Sedan näringslivet började “öka vårt köpsug”, har hjärtinfarkterna ökat med 30 %, och antalet unga som får proppar i hjärnan ökat med 20 %.

_____

- Blir man lyckligare av det ?

.

.

Leave a Reply