
Bra mobilsajt!

Inte så bra mobilsajt...
Statistik från många olika håll visar samma sak. Mobilsurfandet ökar i en väldigt hög takt. Presumtiva kunder använder sin mobil för att hitta info om ditt företag mer och mer. Kanske är din möjliga kund på språng och vill snabbt ha info om öppetid, vägbskrivning, telefonnummer eller erbjudanden.
Kanske har kunden en stund över pÃ¥ bussen och vill läsa pÃ¥ om tjänster/produkter i mobilen. Exempelvis visar statistik frÃ¥n internetstatistik.se att 47% av de som är online med mobilen söker efter adresser, kartor och kontaktuppgifter. Hur ser din webbsajt ut i kundens mobil? Laddar hela sajten över huvud taget? Se till att prova med en smartphone och be dina vänner att prova med sina mobiler. Kan vännerna fÃ¥ fram den viktigaste infon snabbt och smidigt? Om dom hittar telefonnumret kan dom “klicka” pÃ¥ det och ringa upp direkt och kan dom klicka pÃ¥ e-postadressen och skicka mail direkt?
På vilka sätt kan då ditt företag presenteras i dina kunders mobiler?Ej acceptabel nivå: Hela din sajt eller delar av sajten visas inte på grund av den teknik som används. Exempelvis Flash i en iPhone.
Nivå 1: Din sajt laddar i nedskalad version. Allt fungerar och kunden kan hitta info, men det kunde varit tydligare.
Nivå 2: När din sajt laddas i mobil är innehåll anpassat för att läsa mobilen. Kunden behöver inte zooma, det viktigaste innehållet visas först och onödigt innehåll är dolt. TwoWay.se har denna funktionalitet. Prova själv genom att ladda denna sajt i en smartphone eller minska ner webbläsarfönstrets bredd tills presentation av innehållet ändras.
Nivå 3: Din sajt laddas i mobil och kund uppmanas att ladda ner en App för att kunna ta del av mer info och funktioner i sin mobil.
Vilken nivÃ¥ man skall välja beror ju pÃ¥ vilken mÃ¥lgrupp din sajt har och vad du vill att mÃ¥lgruppen skall ta för “action” i sin mobil. Kanske räcker det med nivÃ¥ 1. Dock bör man med dagens teknik sikta minst pÃ¥ nivÃ¥ 2. Det kan krävas en relativt liten insats att faktiskt presentera en mobilversion där kontaktuppgifter är nÃ¥bara och läsbara frÃ¥n startsidan. NivÃ¥ 3 hamnar man kanske pÃ¥ dÃ¥ det är troligt att de funktioner kunden fÃ¥r tillgÃ¥ng till i Appen direkt leder till mer affärer.
TrenderJust nu ser man en väldigt snabb utveckling för webbsajter som automatiskt anpassar sig efter hur stor skärmyta besökaren har. Begreppet ‘Responsive Design’ förekommer mycket nu och ett exempel pÃ¥ en sÃ¥dan här lösning är tidningen The Boston Globe. Man ser ocksÃ¥ en utveckling där mer av mobilens funktioner blir tillgängliga via webbläsaren sÃ¥som Ã¥tkomst till mobilens GPS. Detta kommer troligen leda till att man kan överväga att inte göra Appar till alla olika mobilplattformar i framtiden utan istället fÃ¥ samma funktionalitet med hjälp av webbläsaren. Detta kommer ta ett tag till.
När du köper en webbsajt av TwoWay så ingår alltid nivå 1 som standard så att du kan vara säker på att kunder alltid kan få tag i grundinformation, även i mobilen. Önskas en mer förfinad kundupplevelse så bollar vi fram bästa lösningen för aktuellt projekt.
Vad har du för erfarenhet av ditt eget mobilsurfande? Kan du ge något exempel på en bra mobilsajt?