Digital marknadsföring har gjort det möjligt för småföretag att med hjälp av kraftfulla verktyg nå en global publik med bara ett par knapptryck.
Men, ju mer tekniken för digital marknadsföring har utvecklats, desto mer komplicerade och specialiserade har de blivit. Därför tar vi nu en titt på de viktigaste trenderna att hålla utkik efter under 2017.
Video är här för att stanna
Tack vare videoappar som Snapchat och Instagram ser vi nu mängder av innehåll i form av livevideo. Detta innebär en möjlighet för digitala marknadsförare att kommunicera direkt med sina följare och leverera ett budskap som är fräscht, relevant och dynamiskt.
Sådana tekniker för videomarknadsföring inkluderar bland annat snabba kundrecensioner och uppvisning av produkter, och tack vare hur delbart sådant dynamiskt innehåll är bör det inte underskattas av marknadsförare.
Och istället för att spendera flera månader på ett enda budskap kan man tack vare snabbheten i digital marknadsföring leverera regelbundet multimediainnehåll med hjälp av videos.
Den mobila revolutionen
Mobila enheter har snabbt blivit det främsta kommunikativa verktyget. Detta har haft en dramatisk påverkan på moderna marknadsföringstrender eftersom företag måste ha Googles Mobilegeddon i åtanke och leverera innehåll som riktar sig mot mobilanvändning.
Oavsett om det är en hemsida som implementerar stor text och enkla menyer eller om det är mobiloptimerade spelautomater som Twin Spin på SverigeAutomaten så visar det att vi allt mer behöver skapa innehåll som passar på en mindre skärm.
Detta visar framförallt hur vi rör oss bort från en statisk hemsida på en stationär dator. Och med tanke på framväxten av augmented reality och virtual reality så är detta något som bara kommer att växa sig starkare och starkare.
Förebildsmarknadsföring
Eftersom det har blivit enklare att skapa kraftfullt och dynamiskt innehåll har även förebildsmarknadsföring växt sig starkare. Förebildsmarknadsföring handlar om att anlita inflytelserika individer, som bloggare eller videoskapare i ett försök att sprida ens varumärkes budskap till en redan hängiven publik.
Kanske ser vi detta mest när vi tittar på vloggare på YouTube. Här ser vi allt från när någon visar hur man sminkar sig på ett optimalt sett till hur man klarar av en bana i ett datorspel, och detta har skapat en ny gren av internetstjärnor.
Men medan livevideo-appar som Snapchat har hjälpt att skapa ett snabbare sätt för förebilder att kommunicera med sin publik är det uppenbart att företag kommer hitta nya sätt att använda sig av nya kommunikationsteknologier.