Tele2 genomförde ett omfattande systemarbete i samband med lanseringen av iPhone 6 på den svenska marknaden. Man kan absolut ställa sig frågan hur smart det var så här i efterhand. Det visade sig nämligen att det bland annat slog ut möjligheten att aktivera simkort. Det känns ju inte jättebra när det ju såklart är väldigt många som behöver använda den funktionen när det är så många som vill skaffa en ny telefon.
Det verkar också som att detta kan ta mycket längre tid än de hade räknat med från början. Först sade man att det skulle vara åtgärdat inom kort, men nu är det nya beskedet att det kan ta flera dagar.
Som om det inte vore nog gäller det inte bara iPhone 6-kunder utan alla typer av förlängningar och nyteckningar.
Uppmaningen man skickar till sina kunder via Facebooksidan är att starta om telefonen med jämna mellanrum eller testa att plocka ut sim-kortet och sätta tillbaka det.
Enligt Tele2 ska det normalt sätt bara ta som mest upp till fyra timmar att aktivera ett nytt simkort.
Frågan är hur pass negativt detta kan påverka Tele2?
Folk som läser detta och är på väg att kontakta dem för sådana här ärenden kommer nog att tveka en del. Det hade i alla fall jag själv gjort. Idag är det en väldigt hård konkurrens mellan alla telefonoperatörer, så om det pågår alltför länge kan man ju bara enkelt och smidigt byta över till en annan som man tycker fungerar bättre. Därför blir ju pressen ännu högre på operatörerna och vinnaren i långa loppet borde bli vi som konsumenter. Sen hade man väl kunnat stå ut med detta problem om det t.ex. skulle vara så att Tele2 har mycket bättre priser och villkor än någon av konkurrenterna som man kanske är sugen på att byta till istället.