Att engagera sina “gillare” är en utmaning som skiljer sig avsevärt från land till land, region till region och bland flera andra anledningar från bransch till bransch. Alla som driver en Facebook-sida kanske inte har studerat marknadsföring, psykologi och/eller beteendevetenskap och kan därmed inte alla knep som kan få en “gillare” att engagera sig i dina tjänster/produkter.
Vi listar nedan 8 knep som visat bra genomslag. Detta innebär inte att de kommer att fungera för alla. Som ansvarig för företagets Facebook-sida bör du testa dig fram tills du når bästa resultat. Vi jobbar dagligen med sådana utmaningar så tveka inte att ta kontakt med oss om du så behöver.
1. Bilder (som) löser mycket
Med bilder (som säger mer än tusen ord) når du intuitivt och direkt dina “gillare”.
Erbjuder dina bilder en lösning eller en förbättring till dina “gillares” tillvaro så ökar du chansen till engagemang mångfaldigt.
Större bilder tenderar att öka engagemanget mer än mindre sådana. Anpassa gärna bilden till Facebooks rekommenderade format. Det är dessutom fördelaktigare att direkt lägga till en bild i Facebook-flödet än att länka till en artikel som “endast” illustreras av en miniatyrbild.
Kort sagt: Bild som löser problem, större bild och direktinförd bild.
Kom ihåg att folk delar dina inlägg för att de gillar sina vänner och inte för att de gillar ditt företag.
2. Publicera dina “gillare”
Folk älskar (för det mesta) positiv exponering.
Ge dina “gillare” chansen att få vara en del av ditt varumärke genom att ge de (förslagsvis) möjligheten att bli publicerade på ditt företags Facebook-omslagsbild. Du kan även använda kreativa lösningar från dina “gillare” som omslagsbild.
3. Ställ frågor
Att ställa frågor är en beprövad metod.
Kvarstår dock att det inte är helt enkelt att ställa “rätt” frågor. Hemligheten bakom en bra fråga ligger mycket i frågans enkelhet och lättillgänglighet. En fråga som alla kan besvara och identifiera sig med ökar drastiskt chanserna för engagemang.
I exemplet till höger illustreras frågan dessutom med en lockande bild på höstmat (nu i slutet av september) som tilltalar ytterligare ett sinne hos människan, nämligen hungern.
4. Låt dina “gillare” fylla i de tomma rutorna
Genom att utelämna ett ord i ett påstående lockas människan att fylla i det. Denna teknik är också välkänd och har visat ha tillfredsställande resultat.
Du som har ansvar för företagets Facebook-sida har god kännedom om vilka dina målgrupper är och kan då på bästa sätt locka fram engagemanget hos dem.
Kombinera gärna knepet med högtider för att förstärka effekten.
Pinsamma eller roliga situationer tenderar att engagera folk på en personligare nivå. Desto närmare människans basala mekanismer ditt budskap håller sig, desto lättare och mer motiverande blir det för dina “gillare” att engagera sig.
5. Be dem beskriva en bild
Om du har en bild som väcker känslor kan det vara trevligt och engagerande för dina “gillare” att få föreslå en bildtext till den.
Bilden ska helst vara uppseendeväckande nog så att den uppmärksammas och berör. Som vanligt så är det du som vet bäst vilka bilder som passar bäst din målgrupp men det är också ett faktum att bilderna behöver inte alltid beskriva/illustrera din verksamhet.
Engagemang är en personlig och social sak, låt bilden också vara det i den mån det går.
Bilden till höger är ett montage som kan enkelt engagera åskådarna i och med dess absurditet. “Att sikta mot stjärnorna kan Zebra ut” skulle kunna vara en beskrivning.
Här får folk möjligheten att få vara kreativa och visa den för många andra via din Facebook-sida vilket i sin tur skapar exponering av ditt varumärke.
Den här typen av insatser kan dessutom bli kraftigt virala om du har tur eller sinne för detta.
6. Dela citat
Ännu ett bra sätt att skapa engagemang är genom att säga sanningar eller snarare genom att dela citat och visdomsord.
Detta knep är beprövat men känsligt. Känsligt av den anledningen att det är väl använt på Facebook och riskerar därmed upplevas som tjatigt och/eller kopierat.
Förvisso så är allt kopierat men folk tenderar att tycka det är mer kopierat om det har upprepats lite väl ofta under en viss tid. Så var försiktig, tänk på din målgrupp, håll ett öga på vad som cirkulerat på sistone och illustrera gärna med en bild som förstärker citatet.
Ca 1300 gilla och 330 delningar är ett ganska bra betyg med tanke på att det är inte är en köpt annons eller en tävling.
7. Be dem rösta
Att be Facebook-användare att gilla eller kommentera en bild som röstningssystem är ett perfekt sätt att få stort engagemang på en statusuppdatering.
Vid röstning med gilla och kommentera gäller det först och främst att det endast finns två alternativ att välja bland. Sedan är det lättare att gilla än att kommentera enligt statistiken. Gilla kräver ett klick medan kommentera kräver minst tre moment.
Kom nu ihåg att “gilla-dela”-tävlingar/uppmaningar inte är tillåtna på Facebook till skillnad från “gilla-kommentera”-tävlingar/uppmaningar. Vilka regler som gäller kan du läsa på “Tävling på Facebook, enligt reglerna? Version 2.0!“.
8. Använd hashtags
Trots att hashtags inte bevisligen ökar exponeringen så tycker vi du ska göra det.
Hashtaggarna gör det lättare för dig att se vad som pågår under en viss hashtagg och så är fallet för dina “gillare”.
Vi tror dessutom att funktionen kommer att utvecklas vidare (av) på Facebook samt att den fungerar utmärkt i andra sociala kanaler.
Exemplet till höger från föreningen SHEDO bakar in en hel del. De ställer en fråga som de illustrerar med ett citat i bildform och använder hashtaggar.
Statusuppdateringen är intuitiv och engagerande tack vare sin lätt provokativa karaktär. Synd att de inte “krävde” en röstning som i punkten ovan bara.