Det finns en mängd termer, ord och förkortningar inom digital marknadsföring som kan förvirra även den invigde. Därför sammanfattar jag de som jag tycker är de viktigaste i en liten ordlista för digital marknadsföring.
Nedan följer en ordlista för digital marknadsföring i bokstavsordning.
Jag har försökt att förklara så alla ska förstå och har också säkert missat något ord som du anser superviktig att ha med, hojta i så fall!
Adblock - Ett insticksprogram för Google Chrome och Firefox webbläsare som blockerar banners.
Adsense - Googles annonsystem som sajtägare ansluter sig till för att annonser i GDN ska kunna visas på deras sajt. Google delar sedan intäkten för annonsens prestation med sajtägaren vars sajt som annonsen visats på.
Anchortext - Ankartext. Ankartexten är viktig när du SEO-optimerar innehÃ¥ll bÃ¥de internt pÃ¥ din sajt och frÃ¥n externa källor. Det är den text som är klickbar och länkar till sidor med relevant innehÃ¥ll för ankartexten. T.ex. ”Jag gillar att göra sökningar pÃ¥ Google för att hitta information”. DÃ¥ är ordet ”Google” klickbart och länkar till Googles hemsida.
CMS - Content Management System. En innehållsplatform för att enkelt kunna administrera en hemsida.
Content Marketing - Innehållsmarknadsföring som syftar till att marknadsföra redaktionellt innehåll, video, bild, nyheter mm. av hög kvalitet för att ge kunderna ett mervärde. Detta ökar också chanserna för viral spridning.
Cookie - En cookie eller kaka är en liten textbaserad datafil som en webbserver sparar i webbplatsbesökarens dator och kan på så sätt känna igen denna besökare (samma webbläsare på samma dator) vid ett senare tillfälle.
CPA - Cost Per Acquisition. Kostnaden för t.ex. kundanskaffning. Kan  vara kostnaden för de klick som drivit trafik till din hemsida.
CPC - Cost Per Click. Kostnad per klick. Du betalar varje gång någon klickar på din annons.
CPL - Cost Per Lead. Kostnaden för exempelvis varje kontaktformulär som fylles i på sajten. Kostnaden för kampanjen delas med antalet Leads (ex. ifyllda kontaktforumlär).
CPM -Â Cost Per Mille. Kostnad per tusonde visning av annons. Vanligt begrepp inom display (banner) annonsering, att du betalar per tusonde visning.
CPO - Cost Per Order. Kostnaden för varje order. Oftast ett snitt där kostnaden för en kampanj delas med antalet köp som är gjorda.
CR - Conversion Rate. Konverteringsgrad. Hur många procent av de som klickar sig vidare till din sajt som också konverterar (t.ex. handlar något).
CTR - Click Through Rate. Genomklickningsfrekvens. Hur många procent av de som ser din annons som också klickar på den.
Duplicate Content - Duplicerat innehåll. Innebär att du har samma innehåll presenterat på två olika URL:er på din hemsida. Detta kan medföra problem med din SEO då sökmotorerna inte gillar att du använder samma innehåll flera gånger utan föredrar unikt innehåll.
GDN - Google Display Network. Googles nätverk bestående av miljontals sajter som du genom Adwords kan annonsera med banners och textannonser  på.
Google Adwords - Googles annonssystem. De sponsrade pay-per-click annonserna som visas högst upp i det gulmarkerade området eller till höger om sökresultatet.
Hashtag - # tecknet används som en ämnes eller innehÃ¥llsindikator i mÃ¥nga sociala medier och kallas för ”Hashtag”. T.ex. om jag publicerar en bild pÃ¥ en ferrari använder jag ”#ferrari” och personer som söker efter ”#ferrari” kan dÃ¥ fÃ¥  upp bilden.
Keyword - Sökfras. Det sökord eller den sökfras som användaren har skrivit in i sökmotorn för att hitta information. T.ex. att skriva ”ordlista digital marknadsföring” i Googles sökruta.
Konvertering – Conversion. När en besökare pÃ¥ din hemsida gör en önskad handling eller genomför ett önskat mÃ¥l sÃ¥ har personen blivit en konvertering. T.ex. ett köp i en e-handel eller en nedladdning av ett produktblad.
KPI - Key Performance Indicator. Nyckeltalsindikator. Ett nyckelvärde som visar hur dina t.ex. kampanjer i Adwords presterar.
OBA eller BT - Online Behavioural Advertising eller Behavioural Targeting. Om du t.ex. säljer sportutrustning så innebär det att du annonserar mot personer med en speciell surfprofil. Personer (cookies i webbläsare) vars cookies visar en surfhistorik med stort sport fokus. Detta för att lättare pricka rätt målgrupp.
Opt-in - Opt-in innebeär att nÃ¥gon aktivt accepterar nÃ¥got. T.ex. om nÃ¥gon registrerar sig för ditt nyhetsbrev sÃ¥ har de ”opted-in” för att fÃ¥ nyhetsbrevet.
Opt-out - Opt-out är såklart motsatsen till opt-in och kan innebära att någon avregistrerar sig från ditt nyhetsbrev.
Organiskt sökresultat - Det sökresultat som inte är sponsrat. Resultaten presenteras i ordning efter hur väl SEO optimerade sidorna är i förhållande till sökordet/frasen.
Pagerank – Sidranking. Ett värde mellan 0-10 som t.ex. Googles sökmotor använder för att ranka din sida baserat pÃ¥ länkpopularitet och länkauktoritet. (Hur ”bra” är sidan som du länkas till).
Responsiv Webbdesign - Att bygga en hemsida responsiv innebär att den automatiskt anpassas efter besökarens skärm; smartphone, laptop, desktop, surfplatta. En responsiv hemsida ser snygg ut oberoende av plattform som besökaren sitter på.
Re-Targeting - Re-targeting innebär att du ”Ã¥termarknadsför” mot tidigare besökare pÃ¥ din sajt. En cookie placeras i webbläsaren hos besökaren av din hemsida, du kan sedan, när denne lämnat din sajt, visa annonser riktat mot de som besökt din sajt för att fÃ¥ dom att komma tillbaka.
ROI - Return On Investment. Hur mycket pengar fick vi tillbaka i intäkt av de som vi investerade.
RTB - Real Time Bidding. Realtidsbudgvining inom display (banner) annonsering. Det är kortfattat ett system som gör automatiska köp av bannerplaceringar på utvalda sajter, där flera annonsörer är med och budar på annonsplaceringen i realtid, dvs. vid varje ny sidvisning.
SEM - Search Engine Marketing. Sökmotormarknadsföring genom sökmotoroptimering och sponsrade sökresultat (PPC).
SEO - Search Engine Optimiztion. Sökmotoroptimering. Optimera din webbplats för att hamna högt upp och synas i sökresultaten hos sökmotorer när någon söker efter det ni vill synas på. SEO innefattar även att arbeta med utomstående faktorer, såsom att få relevanta sidor att skriva om dig och länka till dig inom de sökområden du vill synas på.
SERP - Search Enginge Result Page. Sökresultatet som visas när du söker efter något i en sökmotor.
URL - Uniform Resource Locator. Det är webbadressen till den sida du kommer till eller länkar till. T.ex. ” [www.dethärärenurl.se]
Viral spridning - Att någonting sprids viralt innebär att de som tar del av innehåll på webben självmant sprider det vidare via t.ex. sociala medier eller e-post till kollegor osv.
Skicka gärna detta blogginlägg vidare till vänner och kollegor i branschen!
Saknar ni något kan ni maila på karl.hoeglund(at)gmail.com.
Behöver ni hjälp med er digitala närvaro eller t.ex. Google Adwords annonsering så tveka inte att höra av er.
Läs också: Mobilt Sök i Sverige
The post ORDLISTA FÖR DIGITAL MARKNADSFÖRING appeared first on OCH NU BLIR DET REKLAM!.