
1851465 items (1851465 unread) in 479 feeds
Jag hade en dejt med Catharina Elmsäter-Svärd härom natten. Hon är Sveriges infrastrukturminister och var på blixtvisit i Hallsberg. Men lugn, vi var inte ensamma i det oromantiska rangertornet i skuggan av bangården. Där fanns hennes pressekreterare, representanter från Green Cargo och NA-fotografen Kicki Nilsson, förstås. Vårt uppdrag var att möta ministern när hon anlände med godståg(!) till Hallsberg och ställa en rad frågor om länets vägar och järnvägar.
För trots att det byggts nya motorvägar och mötesfria landsvägar runt om i länet är vägarna söderut eländiga och farliga. Den tungt trafikerade riksväg 50 norr och söder om Askersund är exempelvis hårt drabbad av några dödsolyckor det senaste året. Och den smala sträckan Brattebro backe–Medevi känns äckligt farlig.
Men ministern hade inga nya löften om pengar till om- och utbyggnad av väg och järnväg med i sitt minimala bagage. Det hade jag inte heller väntat mig. Ministrar på blixtvisit i länet har sällan några nyheter att avslöja. De nyheter som fanns har redan läckts ut till Rapport, DN eller någon annan radio-, tv- eller tidningskanal i storstaden.
Det finns dock ett lysande undantag. En kylslagen novemberdag 2004 kallade dåvarande infrastrukturminister Ulrica Messing (S) länets media till en informell pressträff vid Lekhyttekiosken, mitt emellan Örebro och Karlskoga. På stående fot utlovade hon en byggstart av den efterlängtade motorvägen mellan Adolfsberg och Lekhyttan hösten 2005. Ett löfte som tog dåvarande Vägverkets regionchef på sängen. Han hade ingen aning om beslutet. Det var därför extra kul att förmedla en sådan nyhet till honom. Och Ulrica Messing och den S-märkta regeringen höll vad de lovat.
Men frågan är nu hur många fler olyckor som ska inträffa på riksväg 50 innan spaden sätts i jorden? Den gamla, färdiga arbetsplanen var mer än fem år gammal och måste kasseras. Pengarna slängs i sjön i stället för att läggas på vägen. Under tiden dör och skadas trafikanterna mer eller mindre svårt och trafiken ökar. Det är långt från Sydnärke till maktens boningar. Örebro län har numera ingen representant med i riksdagens Trafikutskott och försvarsminister Sten Tolgfors (M) som i opposition slogs för riksväg 51 mot Norrköping glömde bort den vägen när han kom i maktställning.
Så egentligen hade det varit bättre att Catharina Elmsäter-Svärd tagit bilen från Nässjö till Hallsberg och fått uppleva den mörka, smala och kurviga riksvägen. Även om jag som tågresenär och näringslivsskribent vet att dubbelspåret mellan Hallsberg och Degerön är viktigt för affärer och sysselsättning, så är ju nuvarande enkelspår inte lika farligt för gemene man som RISKVÄG 50.