Under den senaste helgen var jag på mitt andra ”hack” någonsin. På det första, Travelhack 2013, så försökte jag bygga en Android app, vilken till slut blev Kultursafari.
Hacket kallades East Sweden Hack 2013 (ESH13) och var på CreActive i Linköping. Vi var ett lag på två personer och vi bestämde vi oss för att inte bygga någon native app, utan bara skapa HTML/Javascript. I och med det så behövde vi inte förbereda så mycket, utan vi kunde börja direkt att utveckla/testa på en befintlig server på plats. Våra förberedelser bestod i princip av en lista med länkar till tillgänglig kod/kodexempel att utgå från. På ESH13 fanns, precis som på Travelhack, krav på att man använde minst ett av de API som kom från en av ”sponsorerna”. På ESH13 var utbudet väldigt smalt, och några av datakällorna var relativt små (och inte värda namnet API, då det i somliga fall verkade vara meningen att man skulle ladda hem hela datasettet till en egen databas och behandla lokalt). Vi valde i alla fall att basera vårt hack på Resrobots API. Resrobot är ett API för tidtabeller för Sveriges kollektivtrafik, är välunderhållet, och finns på Trafiklab.
Tjänsten vi byggde var Resogram. Idén är att via ett webbgränssnitt kunna skapa resplaner som man sedan kan skicka iväg i form av ett Resogram till den som ska göra resan. Resogrammet skickas i form av en länk i ett SMS (med hjälp av 46elks) och dyker då upp som en ”SMS-notification” hos mottagaren. I SMS:et finns en länk till er mobilsida som visar den planerade resan på en karta, tillsammans med en textbeskrivning för hur resan ska göras.

Vi lyckades få ihop all funktionalitet på de 24 timmarna som hacket varade, även om vissa smågrejor inte blev så klara som vi kanske velat, och att det lite blev på välslipat överallt. Det fungerade i alla fall så pass bra att det gick att demonstrera funktionaliteten live.
Vi var två som programmerade, och vi delade upp det så att jag i huvudsak ägnade mig åt webbgränssnittet och Anders programmerade på själva Resogrammet som alltså ska ses i mobilen. Den lokala ”backenden” består endast av en MySQL-tabell vilken vi planerade och satta ihop tillsammans. Det visade sig dock rätt snabbt att mycket kod gick att återanvända från den en till den andra delen, så det blev en helt det copy/paste mellan delarna.
Resogram är, i princip, den första sajt som jag skapar som använder Bootstrap/Javascript/JQuery och gör något lite mer avancerat än att bara läsa in via Ajaxi ett steg. Antagligen finns det ”nyare” ramverk för att bygga denna typ av ”one page app” på, men jag valde att programmera det mesta direkt i Javascript, då det verkade vara det enklaste sättet att hantera Google Maps API. Tjänsten finns att prova på Resogram.se.
ESH13 var väldigt välordnat, likvärdigt med Travelhack men med bättre mat, och jag kan verkligen rekommendera det om det är så att det blir en ny omgång nästa år. Jämfört med Travelhack så var det betydligt mindre (10 lag, c:a 25 personer). Hacket pågick dagtid under två dagar, sammanlagt c:a 24 timmar, men med avbrott för 2-3 föreläsningar för den som ville. Det fanns också möjlighet till 20 minuters ”pitch-träning” med pitch-coach, vilket var superbra. Arbetsplats, mat, godis, internet, och organisation var utmärkt, verkligen! Hacket avslutades med att varje lag presenterade sitt resultat under c:a 5 minuter inför en ”jury” och lite publik.
Så vad tycker jag kan göras bättre?
- Prisutdelningen var två dagar senare och inför en större publik, vilket var trevligt. Gissningsvis blev det dock lite för omständligt för de som var med men som inte är från regionen att behöva göra ytterligare en resa till ”east sweden”. Det fick till följd att alla som var med på hacket inte var med på prisutdelningen. Tyvärr så presenterades inte alla lagen som var med på hacket med namn/länk inför publiken vid prisutdelningen, vilket jag tyckte kändes lite fattigt.
- Till skillnad från Travelhack, och andra tidigare hack, så var det få Facebook/Twitter/media-”kändisar” närvarande, vilket gjorde att spridningen av projektresultat (länkar till hacken) verkar uteblivit i princip helt. Lite tråkigt om resultaten inte ”kommer ut” på något sätt. De länkades inte heller från ESH13-hemsidan vilket även det känns lite fattigt.
- Som på Travelhack så verkar det vara flera av lagen som går därifrån utan att riktigt förstå varför ett givet lag vann. Dels är det svårt att hinna få en inblick i vad andra gjort, dels verkar det väldigt oklart vad det är som ”juryn” vill se (Idé? Lagsammansättning? Teknik? Grafik? Färdig produkt? Nytta? Affär?). Lite synd, men inte någon stor grej. Juryn gav tyvärr ett lite oengagerat intryck under presentationerna, eller också tyckte de bara att det var svårt, då de under den efterföljande ”frågestunden” endast lyckades få fram en ynka fråga till varje projekt, med undantag för den första presentationen. Synd. Att behöva maila in 2 A4-sidor med ”beskrivning” till juryn i samband med presentationerna var inte kul!
- Hack vinner (nog) på att vara lite större. Att bara locka 25 personer gör det lite för litet. Så nästa gång hoppas jag att det blir minst dubbelt så många.
Men som sagt, dyker det upp ett ESH14 så rekommenderar jag det verkligen!
Uppdatering 2013-09-19: Juryn skickar sina kommentarer på Resogram per mail och de är:
- Snygg design
- Enkel funktion
- Bra idé
- Proffsigt utförande
- Sms-tjänsten ger mervärde
- Fågelvägen visas upp, bör vara resrutten
- Finns potential
- Utmaning i att konkurrera med Google Maps och liknande tjänster
Låter helt okej, fair, tycker jag! För att rita mer detaljera resväg, mellanliggande stationer och vägbeskrivning för gångsegment, kommer jag att prova att byta ut Resrobot till min OpenTripPlanner instans på Vilkenresa.se (och hoppas på att den kan fungera lika stabilt som Resrobot gör :-))