Välkommen till Bizkit Havas Webbplatser. Det här är ditt första inlägg. Redigera eller radera det. Sen är det bara att börja blogga!
1851465 items (1851465 unread) in 479 feeds
Välkommen till Bizkit Havas Webbplatser. Det här är ditt första inlägg. Redigera eller radera det. Sen är det bara att börja blogga!
Hej!
Nu är det dags igen! Vi vill förstärka vårt sökgäng, vi har en lång erfarenhet inom SEM och söker nu en specialist. Du kommer att jobba med våra kunders sökordskampanjer, där analys, optimering och uppföljning hör till vardagen.
Vi vill att du är/har:
ödmjuk och har social kompetens
ansvarsfull, noggrann och gillar siffor
jobbat med några sökordskampanjer tidigare
Google Advertising Fundamentals Exam – certifierad
flytande i svenska och engelska i tal och skrift
ett eget driv och stor vilja att lära dig mer och utvecklas
Ett plus om du är/har:
Google Search Advertising Advanced Exam – certifierad
kunskap inom Googles övriga produkter
tidigare erfarenhet av SEM verktyg
Hos oss kommer du få växa med uppgiften och jobba på ett spännande företag som älskar internetmarknadsföring och att skapa framgång för våra kunder.
Om du undrar vilka vi är kan du läsa mer om oss här eller ladda ned vår lagbok här
Vi hörs!
Staffan
Skicka ansökan till jobb@wisely.se
Bizkit Wisely är en av Sveriges ledande mediebyråer. Vi har funnits sedan 2001 och arbetar med alla medier, såväl digitala som mer traditionella. Vi är specialister inom media, vilket innebär att vi hjälper våra kunder med annonsköp, strategier, idéer etc. Tillsammans med våra kunder skapar vi tydlighet och konkurrenskraft i deras kommunikation ut mot marknaden. I Wisely görs även digital produktion för kommunikation på internet.
På analysavdelningen arbetar vi bland annat med att fastställa och förstå marknadsföringens effekter på varumärke, försäljning och andra viktiga nyckelvariabler. Detta genererar insikter som används i det strategiarbete som kontinuerligt görs för våra kunder. Vi arbetar med såväl faktisk kunddata som med konsumentundersökningar och gör analyser för en rad olika annonsörer. Vi jobbar i team tillsammans med projektledare och specialister och men är även med ute hos kund och presenterar resultaten.
Behovet av att mäta och förstå marknadsföringsinsatserna är stort och därför vill vi stärka upp med en junior analytiker. Din roll kommer initialt att vara en assisterande funktion där fokus kommer att ligga på databearbetning, presentationsförberedelser, månadsrapportering mm. På sikt kan rollen med fördel komma att innefatta att presentera material ute hos våra kunder, stötta projektledarna vid försäljning och driva egna projekt.
Den vi söker:
Du är kanske just i färd med att söka ditt första jobb efter examen, alternativt har ett par års erfarenhet från någon annan analysavdelning. En relevant högskoleexamen skulle kunna vara ingenjör eller ekonom. Har du läst statistik eller matematik kan detta vara meriterande. Viktigast är att du kombinerar en förståelse för siffror, ett starkt intresse för analys och en god förmåga att hantera stora datamängder med en social personlighet som tycker om att jobba såväl självständigt som i team.
Du bör ha mycket goda kunskaper i Word, PowerPoint och Excel. Vi ser också gärna att du har kunskaper inom SPSS, Excel stat eller motsvarande analysprogram då du även kan komma att jobba i dessa. Andra system/databaser som du kan komma att jobba i är: Penetrace, RM, AdvantEdge, Sesame och Google analytics. Kännedom om dessa sedan tidigare är även detta meriterande.
Både svenska och engelska är språk du bör behärska i både tal och skrift även om huvuddelen av ditt arbete kommer att vara på svenska.
Rekrytering sker löpande och tjänsten kommer att tillsättas så snart som möjligt. Har du funderingar eller känner du dig träffad är du välkommen med din ansökan till: Ida.frojdh@Bizkit.se
Jag ser fram emot att höras!
Ida Fröjdh
Analyschef
Hej!
Nu är det dags igen! Vi vill förstärka vårt sökgäng, vi har en lång erfarenhet inom SEM och söker nu en specialist. Du kommer att jobba med våra kunders sökordskampanjer, där analys, optimering och uppföljning hör till vardagen.
Vi vill att du är/har:
ödmjuk och har social kompetens
ansvarsfull, noggrann och gillar siffor
jobbat med några sökordskampanjer tidigare
Google Advertising Fundamentals Exam – certifierad
flytande i svenska och engelska i tal och skrift
ett eget driv och stor vilja att lära dig mer och utvecklas
Ett plus om du är/har:
Google Search Advertising Advanced Exam – certifierad
kunskap inom Googles övriga produkter
tidigare erfarenhet av SEM verktyg
Hos oss kommer du få växa med uppgiften och jobba på ett spännande företag som älskar internetmarknadsföring och att skapa framgång för våra kunder.
Om du undrar vilka vi är kan du läsa mer om oss här eller ladda ned vår lagbok här
Vi hörs!
Staffan
Skicka ansökan till jobb@wisely.se
// < ![CDATA[
//
Du kommer att jobba med våra kunders kampanjer och strategier tillsammans med någon av våra erfarna rådgivare. Vi önskar att du har ett stort intresse för digitala kanaler, har studerat marknadsföring och kanske har jobbat något år med digital marknadsföring. Tjänsten är att betrakta som juniorrådgivare.
Vi vill att du är
Ansvarsfull, noggrann och ödmjuk
Har goda kunskaper i excel
Har god social kompetens
Och en vilja att lära sig och utvecklas!
Hos oss kommer du få växa med uppgiften och jobba på ett företag som älskar digital kommunikation och som drivs av att hjälpa våra kunder att lyckas!
Hör av dig!
Kenneth
Skicka ansökan till,
jobb@wisely.se
3 trender som får mig att önska att jag också hade snickrat ihop en välbesökt hemsida när det begav sig.
1. Size matters
Jag gillar stort. Och jag tror på stort. Blir därför lite glad när man läser att till och med dinosaurien Hemnet börjar med ett wallpaper/takeover-format. Jag tror/vet att det är rätt väg och gå, och även om de säger att de ska utvärdera det efter första kampanjen lär det vara här för att stanna även för Hemnet. Många andra har kommit en bra bit längre, och vissa har blivit riktigt bra på att paketera och sälja sina största annonsformat. Och efterfrågan har ökat. Jag tror det hela har att göra med följande anledningar
- Tekniken. Siterna har börjat få till både teknik och rutiner för att sjösätta större annonsformat utan att det behöver hårdknackas kod i någon källare 48 timmar per kampanj.
- Priserna. Samtidigt har försäljningscheferna insett att det är svårt att sälja en 400 g chokladkaka till priset av 10 st 200 grammare. Från ha att inlett med hybris-CPM (kanske för att få täckning på 48 h hårdkodande som krävdes) börjar nu prisnivåerna för siternas storformat landa på en human nivå. En nivå där både säljare och köpare känner sig nöjda. Och som inte kräver att annonsören lägger 2/3 av sin digitalbudget på en och samma placering.
- Efterfrågan. Samtidigt som priser och teknik börjat lira, vilket så klart påverkar efterfrågan, har även digitalbudgetarna börjat svälla. Panikflykt från print (omotiverat eller ej) har pågått ett tag och i mångt och mycket hamnat i det digitalas fickor. Som digitalplanerare har man ganska snabbt gjort resan trolla-med-knäna-med-växelpengarna-som-blev över till vad-ska-jag-göra-med-allt-det-här-? Samtidigt som vi äntligen kommit ur träsket att stirra oss blinda på CTR och CPC utan faktiskt göra varumärkesbyggande digitala kampanjer som inte bara innebär lite dyrare CPC-köp med en något sämre direkt ROI.
Diskussionerna mÃ¥ vara mÃ¥nga kring hur man bygger varumärke i digitala medier, men nÃ¥got säger mig att även om det är lite dyrare bygger en smart utformad storformatslösning (wallpaper/helsida/takeover, kalla det vad ni vill) varumärket betydligt bättre än en 250×360 strax under scroll. Eller för den delen en 980×120 toppanorama. Keep in mind att jag säger bygga varumärke här. En smart köpt standardannons kan oftast vara det bästa valet vid mÃ¥nga andra mÃ¥lsättningar.
- Sotarmössor. Även reklambyråerna har börjat få upp ögonen för de digitala formaten som helst plötsligt inte låser in deras kreativa excellens i 728 x 90 pixlar. Dessutom vet dom ju nu, om de skulle bry sig, faktiskt var och i vilken annonsmiljö den ska gå = mer relevant utformade budskap. Till skillnad mot när de tar fram en standardformatsannons som ska gå på flera placeringar samtidigt.
Så. Framtiden är stor och av ovan är kanske den största anledningen till ökad efterfrågan på stora annonsformat är införselns av mer budget till det digitala. Men mer fokus på stora annonsformat för premiumkampanjer kan också bero på att siternas övriga produkter. De vanliga standardbananformaten. De som siternas säljorganisation inte längre kommer behöva fokusera på. Eftersom de kommer att hamna hos…
2. Tag det rätta. Tag RTB
Det är egentligen ett ganska enkelt beslut för Uffes Bilfix. Det är främst mekanikern som står i vägen.
Tänkt dig att du äger en bilverkstad och in kommer en kund som vill reparera sin bil. Men han vill inte att din högavlönade mekanikern ska göra det, utan att han vill göra det själv. Däremot är han beredd att betala lika mycket som om mekanikern gjorde det åt honom. Enkelt beslut som ägare av bilverkstan? Jovars. Och antagligen blir det nog ännu enklare när kunden sedan säger att han mest troligt kommer att komma tillbaka, men då betala MER än vad det hade kostat att fixa hans bil med en mekaniker. Han är nämligen säker på att han ändå kommer att fixa den bättre om han får göra det själv. Samma beslut står antagligen många av Sveriges siteägare inför just nu, och egentligen är svaret ganska givet.
Det flödar in pengar i Sveriges RTB-bubbla och för eller senare är det svårt att tacka nej. Speciellt då priserna kan hållas uppe av handlarnas nya gunstling. Re-targeting. Men hupp! Här kan det vara dags att höja ett litet Andreas Cevenkafinger. Vad är det dom betalar för egentligen?
3. Den nya nallebjörnen
Re-targeting, återannonsering mot tidigare besökare, har gjort att Google-nallebjörnen fått en ny kompis bland e-handlarnas mysfavoriter. Efter att ha dammsugit marknaden på CPA -och CPC-dealar. Förhandlat eller förkastat de stora dyra medierna och ända knappt fått tillbaka lika mycket i försäljning som de puttat in lyckas de nu knäcka displaynöten. Halleluja! Med re-targeting får man ROI-nivåer som aldrig förr! Mera mera!
Visst är man medveten om att RT-kampanjen aldrig kan bli sÃ¥ stor och lyckosam som den nya trafiken som man föder den med, men det läggs fortfarande väldigt stort fokus pÃ¥ RT-kampanjens prestation och att säkerställa konstant närvaro pÃ¥ den är alltid prioriterat. Det fÃ¥r (nästan) kosta vad det kosta vill. En kontaktkostnad uppÃ¥t 10-15 ggr vad man är beredd att betala för ny trafik är högst motiverad. Den levererar ju trots det ändÃ¥ betydligt bättre ROI. Det man inte tittar lika mycket pÃ¥ är hur mycket man redan betalat för att fÃ¥ in besökaren i första hand…
Det intressant sen blir också vad som händer när tillräckligt många e-handlare ansluter sig och kör aggressivt med re-targeting. Att en besökare som ska köpa sportskor kollar in hos Brandos, Sportamore, Zalando och Footway är inte helt otroligt. En webbläsare. 4 cookies. Let the bidding begin! Oavsett om det handlar om direkt budgivning eller att förhandla till sig privata börser och egnla avtal om första titt etc. Vinnaren är siteägaren som ser annonsörerna öppna plånboken för att säkerställa förbehållslös synlighet mot kunder de till viss del redan fått.
Summa summarum, grattis Schibstedt, Nyheter24, Stampen och alla andra mediehus och siteägare där ute som satsat pÃ¥ att stärka sin digitala medieaffär. EfterfrÃ¥gan pÃ¥ större och dyrare annonsformat ökar samtidigt som säljet kan slimmas av att bread & butter-formaten läggs över pÃ¥ RTB…där priserna är pÃ¥ väg upp även där tack vare ett ökat RT-race med skygglappar pÃ¥. Det gÃ¥r bra redan nu men You Ain’t Seen Nothing Yet
Enligt lagstiftningen är det helt okej för företag att köpa andra företags varumärkestermer i sökmotorer. Däremot är det kutym för oss som arbetar med sökmotormarknadsföring att aktivt ge våra kunder rådet att inte göra det. Att köpa andra varumärkestermer än för det aktuella varumärket kommer leda till krig. De enda som egentligen tjänar på att varumärke X köper varumärke Y är sökmotorerna och då primärt Google då det är den största sökmotoraktören i Sverige. Bättre är väl då att ingen köper någon annan utan istället utnyttjar generella termer, inom aktuell bransch, för att konkurrera inom ett segment.
Jag meddelade en av våra kunder att andra företag köper deras varumärkesord. Detta var inget som gillades varav vi bestämde att jag kontaktar de konkurrenter som gör detta och även att kunden själva tar upp frågan på ett branschmöte (med de största aktörerna inom el) vilket förhållningssätt som ska gälla på Google och andra sökmotorer. Energibranschen tog vid detta tillfälle beslut om att ta avstånd från denna form av marknadsföring.
Idag fick jag ett telefonsamtal av en stor aktör inom elbranschen där de meddelar att de kommer sluta att köpa min kunds varumärkesord och även andra konkurrenter.
Mission accomplished!
För er som inte är bekant med mediet sök (aka Search, PPC) kan jag kort informera att det handlar om att köpa annonsutrymme på sökmotorer.
Ett konto för kund X var uppsatt. Varumärkestermer och generiska sökord låg i varsina kampanjer. Idag tänkte jag skriva om varumärkestermerna. Det hände något riktigt märkligt, precis som när en skäggig man gick på vatten.
Vi kan kalla kund X för Äpple istället. Jag satte upp varumärkeskampanjen med olika variationer av Äpple med phrase, exact och broad. Inga andra ord än Äpple i olika variationer var med. Hör och häpna, efter några veckor när jag kollar vad för sökningar som kommit in utöver de ord som jag lagt in ser jag att vi fått in några klick på sökord som www aftonbladet se och närbesläktade områden. De skulle kunna ha med varumärket Äpple att göra men det jag vill komma fram till är att de låg ju inte bland sökorden.
Sökord:
Äpple, Äpple.se, Äpplen
See search terms:
www aftonbladet se
Här har alltsÃ¥ ett visst sökmotormaskineri visat mina annonser pÃ¥ helt irrelevanta sökningar för min kund Äpple. Jag har nu mailat och frÃ¥gat hur det kommer sig. Fortsättning följer…
Vi söker en medierådgivare med något års erfarenhet till Wisely. Du kommer att jobba nära våra övriga rådgivare, våra kreatörer och sökspecialister för att uppnå bästa möjliga resultat för våra kunders digitala affärer. Du kommer jobba med kampanjer och med vårt erbjudande kunna påverka rekommendationer ifrån medieval till kreativa lösningar.
Vi önskar att du:
-Har jobbat eller jobbar på mediebyrå, med affiliate, eller med respons på internet
-Är ansvarsfull och ödmjuk
-Är noggrann och inte bangar för excelexercis
-Har god vana med Marathon
Vi önskar att du vill:
-Fortsätta att följa den digitala medieutvecklingen
-Ta ett stort ansvar för resultat och våra kunders affärer men även gällande den kreativa utformningen av annonser, kampanjsidor och kampanjer.
-Jobba med ett kul gäng som har fötterna på jorden men som vill vara bäst!
Ett plus om du har:
-Ett gott humör och stark framåtanda
Hos oss kommer du få växa med uppgiften och jobba på ett spännande företag som älskar Internetmarknadsföring och att skapa framgång för våra kunder.
Om du undrar vilka vi är kan du läsa mer om oss här eller ladda ned vår lagbok här
Är du rätt person?
Tveka inte att höra av dig till oss på jobb@wisely.se
Google släppte tidigare i veckan sin plattform Google Play som ska erbjuda alla android ägare det som alla iPhone ägare har i Itunes. Detta innebär att Android Market är ett minne blott och det kommer bli mycket intressant att se om man kan lyckas nå 25 miljarder nedladdningar som Itunes häromdagen skröt om.
Vi vill förstärka vårt sökgäng, vi har en lång erfarenhet inom SEM och söker nu en specialist. Du kommer att jobba med våra kunders sökordskampanjer, där analys, optimering och uppföljning hör till vardagen. Är du ansvarsfull, resultat- inriktad, noggrann och dessutom har tidigare erfarenhet av internetmarknadsföring så ring eller maila så träffas vi.
Vi vill att du är:
- analytisk och noggrann
- har jobbat med några stora kampanjer tidigare
- erfarenhet av att optimera kampanjer mot CPA-mål
- ansvarsfull och trivs med att jobba självständigt i en mycket kreativ miljö
- Google Advertising Fundamentals Exam certifierad
- Google Search Advertising Advanced Exam certifierad
- flytande i svenska och engelska i tal och skrift
Vi önskar att du är duktig på:
- Google (Yahoo/Eniros) verktyg för sponsrade länkar
- Googles hela produktutbud gällande annonsering
- Analys och gillar att se sammanhang, dra slutsatser, optimera och ge rekommendationer
- Ms Excel, Ms PowerPoint och AdWords Editor
Ett plus är om du har:
-Kunskap inom Googles övriga produkter
-Tidigare erfarenhet av SEM verktyg
Hos oss kommer du få växa med uppgiften och jobba på ett spännande företag som älskar internetmarknadsföring och att skapa framgång för våra kunder. Om du undrar vilka vi är kan du läsa mer om oss här eller ladda ned vår lagbok här
Är du rätt person? Tveka inte att höra av dig till oss på jobb@wisely.se
Vi växer och söker en responspecialist med några års erfarenhet till Wisely. Du kommer att jobba nära våra övriga rådgivare, våra kreatörer och sökspecialister för att uppnå bästa möjliga resultat för våra kunders digitala affärer. Du kommer jobba med resultatinrikated kampanjer och med vårt erbjudande kunna påverka rekommendationer ifrån medieval till kreativa lösningar.
Vi önskar att du:
-Har jobbat eller jobbar på mediebyrå, med affiliate, SEM eller respons på internet
-Är ansvarsfull och ödmjuk
-Är noggrann och inte bangar för excelexercis
-Har god vana med Marathon
Vi önskar att du vill:
-Fortsätta att följa den digitala medieutvecklingen
-Ta ett stort ansvar för resultat och våra kunders affärer men även gällande den kreativa utformningen av annonser, kampanjsidor och kampanjer.
-Jobba med ett kul gäng som har fötterna på jorden men som vill vara bäst!
Ett plus om du har:
-Ett gott humör och stark framåtanda
Hos oss kommer du få växa med uppgiften och jobba på ett spännande företag som älskar internetmarknadsföring och att skapa framgång för våra kunder.
Om du undrar vilka vi är kan du läsa mer om oss på wisely.se
Är du rätt person? Tveka inte att höra av dig till oss på jobb@wisely.se
Kolla in vÃ¥r sköna animation för Discovery Channels program “Made in Sweden”.
Annonsen rullar på Stureplans storbildskärm fram till torsdag 13 okt.
http://www.filmster.nu/discovery/
Och fler finns på youtube!
Moontoast-Anatomy-of-a-Fan
Det låter kanske inte så intressant men i praktiken innebär det att användaren måste godkänna alla cookies som en site innehåller. T ex på Aftonbladet.se handlar det om 25-30 st och var och en måste godkännas. Det kan betyda att användaren måste klicka ja eller nej på 25-30 pop-up fönster innan man når sitens faktiska innehåll. Självklart kommer detta inte att fungera så nu arbetar IAB och andra med att tolka den nya lagen.
Det finns en del i lagen som är luddigt och där tolkningen kan göras att användaren godkänner cookies genom inställningar i sin browser. Idag fungerar det så men få av användarna vet om detta och har alltså inte aktivt godkänt utan passivt godkänt att cookies får användas.
Lagen träder i kraft den 1/7 2011 vilket är en oerhört kort tid för alla att hinna anpassa sig till den nya lagen.
Min gissning är att det inte kommer att hända något utan att alla väntar på att någon ska bli anmäld och rättegången kommer bli prejudikat på hur lagen ska tolkas.
Vi tror dock att det kommer nya instruktioner ifrån IAB m fl inom kort om hur den nya lagen ska tolkas, och tills dess så kommer vi följa utvecklingen dagligen. Har ni funderingar kring detta så är ni välkomna att höra av er till oss så kan vi reda ut begreppen!
Här kan du läsa mer om vad som skrivits i ämnet.